کد خبر : 44506
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 آذر 1398- 12: 11

رئیس پارک علم و فناوری گیلان:

ایده‌های خلاقانه در گیلان تجاری‌سازی می‌شوند

ایده‌های خلاقانه در گیلان تجاری‌سازی می‌شوند

مراکز تحقیقاتی و شرکت‌های دانش‌بنیان در استان گیلان بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب تجاری‌سازی ایده‌های پژوهشی را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

به گزارش گیلانستان گیلان در حوزه تحقیقات پژوهشی جایگاه خوبی در سطح کشور دارد به طوری‌که هم‌اکنون در حال حاضر چیزی حدود ۵۱ شرکت‌ دانش‌بنیان با ماهیت انجام تحقیقات پژوهشی و کاربردی در استان گیلان وجود دارد که ۸۰ درصد این شرکت‌ها در مجموعه پارک علم و فناوری گیلان مستقر هستند.

امروزه کشورهای پیشرفته و توسعه‌یافته تلاش می‌کنند با فراهم آوردن ساختارهای انگیزشی و ترغیب پژوهشگران و فناوران برای پژوهش و تولید علم و از سوی دیگر با پیوند علم و ثروت، توسعه پایدار و رفاه اجتماعی را برای جامعه خود به ارمغان بیاورند که کشورمان نیز در همین راستا قدم‌ها و گام‌های مثبتی را برداشته است.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان صبح امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هفته پژوهش امسال با شعار پژوهش اثربخش، فناوری ارزش‌آفرین و رونق تولید نامگذاری شده عنوان کرد: گیلان به عنوان استانی پیشرو دارای ۲۰ مرکز تحقیقات دولتی و دانشگاه‌هایی، ۲ هزار و ۱۵۰ عضو هیئت علمی و ۱۰۰ هزار دانشجو است.

علی باستی با بیان اینکه استان گیلان از لحاظ تعداد مراکز تحقیقاتی خود هم‌اینک در رتبه دوم کشور قرار دارد تصریح کرد: پژوهشکده‌‌  گیلان‌شناسی، پژوهشکده حوزه آبی دریای خزر، مرکز تحقیقات چای و  برنج کشور، پژوهشکده بیوتکنولوژی و مراکز این‌چنینی از جمله برخی از نهادهای تحقزقاتی گیلان محسوب می‌شوند.

وی تعداد واحدهای فناور در سطح گیلان را برشمرد با بیان اینکه این استان موقعیت بسیار خوبی در حوزه پژوهش و فناوری دارد ابراز داشت: هم‌اینک حدود ۳۲۰ شرکت هسته فناور و مؤسسه در استان گیلان وجود دارد که نزدیک به هزار نفر در سطح این مراکز مشغول به کار و فعالیت در حوزه‌های مختلف پژوهشی هستند.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان این استان را ۵۱ شرکت اعلام کرد و با اشاره به اینکه ۸۰ درصد این شرکت‌ها در این نهاد مستقر هستند اظهار داشت: دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور برای تبدیل علم به ثروت و انجام پژوهش‌های بنیادین در کنار حفظ  و ارتقاء سیستم آموزشی باید برنامه‌ریزی کاملی داشته باشند.

باستی ابلاغ سیاست‌های کلی نظام توسط مقام معظم رهبری را نقشه راهی برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان در کشور اعلام کرد و افزود: دانشگاه‌ها برای زمینه‌سازی جهت خلق ایده‌ها و تجاری‌سازی آن‌‌‌‌‌ها به صورت محصول آزمایشگاهی نقش به‌سزایی دارند و می‌توانند در فرآیند تولید ثروت از علم کمک شایان توجهی داشته باشند.

وی به بیانیه گام دوم انقلاب که توسط مقام معظم رهبری تبیین شده اشاره کرد و با بیان اینکه در این بیانیه از جوانان به عنوان موتور تحقق نظام پیشرفته اسلامی نام برده شده است ابراز داشت: انتصاب مدیران جوان در حوزه‌های مختلف از جمله پارک‌‌‌های علم و فناوری نشان دهنده این است که ما به همین سمت در حال حرکت هستیم.

رئیس پارک علم و فناوری گیلان با تأکید بر اینکه تجاری‌سازی ایده‌ها در دستور کار مراکز تحقیقاتی استان قرار دارد اظهار داشت: طبق آمارهای موجود سالانه به طور متوسط چیزی در حدود ۱۶۵ ایده تحقیقی و پژوهشی توسط پارک علم و فناوری استان گیلان به صورت نمونه محصول، محصول آزمایشگاهی و محصول نیمه صنعتی در می‌آید.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار