کد خبر : 7081
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۲

باید جهت گیری و مسیر انقلابی جهاد دانشگاهی حفظ شود/ امیدواریم مسئولین جهاد دانشگاهی تا دیر نشده از امت حزب الله گیلان عذرخواهی کنند

باید جهت گیری و مسیر انقلابی جهاد دانشگاهی حفظ شود/ امیدواریم مسئولین جهاد دانشگاهی تا دیر نشده از امت حزب الله گیلان عذرخواهی کنند

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی گیلان گفت:متاسفانه این بزرگواران به جای محکوم کردن سریع و برخورد قاطع با مقصرین با اتلاف وقت و توجیهات غیرمنطقی به بی اعتمادی مردم نسبت به خودشان دامن زدند.

دکتر سیداحمدذبیحی عضو هیأت علمی و مسئول کانون بسیج اساتید جهاددانشگاهی در یادداشتی در واکنش به اتفاقات اخیر در جهاد دانشگاهی رشت نوشت:ممانعت بعضی از مسئولین موسسه آموزش عالی جهاددانشگاهی گیلان در پهن کردن پرچم آمریکا و اسرائیل در سر سرای ساختمان در روز دانشجو ابتدا در فضای مجازی انعکاس یافت و سپس منجر به بازتاب شدیدی در محافل سیاسی استان شد.

لازم است این موضوع را به اختصار از ابعاد مختلف مورد کنکاش قرار دهیم.

پرچم آمریکا و اسرائیل به عنوان نماد استکبار جهانی سالهاست که توسط اقشار ملت رنجدیده و مظلوم ایران در مناسبت های مختلف از جمله ۲۲بهمن، روز جهانی قدس، ۱۳ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و ۱۶ آذر روز دانشجو برای ابراز خشم و نفرت از سیاستهای شیطانی و ظالمانه امریکا به آتش کشیده می شود.

در پاسداشت خون پاک ۳ نفر از دانشجویانی که در سال ۱۳۳۲ جان خود را در راه مبارزه با دخالتهای آمریکا و مخالفت با حضور معاون رئیس جمهور کودتاگر آمریکا فدا کردند ۱۶ آذر روز دانشجو نام گرفت و هرساله شاهد برگزاری برنامه هایی در دانشگاههای کشور هستیم. از این رو اهمیت این روز در روشنگری نسل جدید دانشجویان بیش از پیش بر دوش مجامع سیاسی و مسئولین امر سنگینی می کند. البته باید با کمال تاسف اذعان کرد با تغییر دولتها نگرش عوامل اجرایی با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده است؛ تا آن جا که رهبر معظم انقلاب می فرمایند: “خدا لعنت کند آن دستهایی را که تلاش کرده اند و می کنند قشر جوان و دانشجوی ما را غیرسیاسی کنند.”

در سالهای اخیر به دنبال سیاست دولت برای به فرجام رساندن برجام، دخالت عوامل اجرایی و اداری در برنامه دانشجویان در بسیاری از دانشگاهها منجر به حذف سخنران و یا برگزاری نمایش و موسیقی شد. اما باید به یاد داشت، ستیز و دشمنی آمریکا با ایران با کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ آغاز می شود و تا ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ نهضت فیضیه و ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ پیروزی انقلاب اسلامی و ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ جنگ تحمیلی ادامه می یابد و این روند با مداخله مستقیم نظامی در پایان جنگ، تحریم اقتصادی، راه اندازی جنگهای نیابتی در منطقه و لغو عملی برجام و ادامه تحریم ها استمرار یافته است.

شعار مرگ برآمریکا و شیطان بزرگ براساس یک شعور و منطق عمیق، انقلابی و دینی پذیرفته شده است و امروز پایداری و مقاومت ملت ایران بر روی این شعار مبنایی و قرآنی باعث ایجاد گفتمان استکبارستیزی در جهان و حتی خود آمریکا شده است. به طوری که گروهی از مخالفین ترامپ رئیس جمهور منتخب؛ پس از انتخابات اقدام به آتش کشیدن پرچم آمریکا کردند. اگر از آنان پرسیده شود چرا پرچم امریکا را آتش کشیدید نخواهند گفت ما با ملیت خود و یا کشور مادری خود ستیز داریم بلکه می گویند با سیستم حاکم موجود مخالفیم. این بهترین دلیل برای آن دسته از افرادی است که به آتش کشیدن پرچم آمریکا را توهین به ملت آن کشور تفسیر می کنند.

گذشته از این، همین آقای ترامپ رییس جمهور منتخب می گوید: علت توهین و به آتش کشیده شدن پرچم آمریکا دخالتهای بی جای آمریکا در امور کشورهاست. پس معلوم می شود این عمل انقلابی و مقدس که نشانه “اشداء علی الکفار” است در حال اثر بخشی است و حداقل پیام انزجار و نفرت خود را به دشمنان ارسال کرده است. هر چند جامعه ای که حاکمیت شیطان را پذیرفته است و برای نابودی آن تلاش نمی کند شایسته تحقیر است.

به عکس جامعه مدعی آزادیخواهی و انقلابی بودن باید به هر طریق ممکن خشم و کینه خود را از اعمال خبیثانه دشمنان ابراز کند و برای همگانی کردن نفرت از ظالم تلاش کند. مصداق تاکید بر ابراز خشم و نفرین در اعمال معصومین سلام الله علیهم و شیعیانشان، زیارت عاشورا ست. لعن بر دشمنان و تبری از آنان جزو باورهای انسان با ایمان و گام اول ” استقم کما امرت ” است. از این رو جمع آوری پرچم آمریکا و اسرائیل در روز دانشجو که روز مبارزه سیاسی و روشنگری دانشجویان و تمرین دشمن ستیزی است امری خائنانه بوده است بوجود آمدن این رویداد سیاه شده است عدم درک و برداشت درست از جایگاه و منزلت این نهاد علمی و انقلابی در نزد مسئولین آن است.

***

بازخوانی دیدگاههای معظم له که از ابتدا در شکل گیری و تقویت و حمایت از فعالیتهای جهاددانشگاهی نقش محوری داشته اند برای همه بخصوص جهادگران یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. مقام معظم رهبری به مناسبتهای مختلف در دیدار با مسئولان و پژوهشگران جهاددانشگاهی نکات مهمی را فرموده اند که اگر بخواهیم از تکرار خطا و اشتباهات مجدد پیشگیری کنیم باید سرلوحه برنامه و کارهای خود قرار دهیم.

“جهاد دانشگاهی از ابتدا براساس دین و تقوا شکل گرفت و باید هویت جهادی و ایمانی و انقلابی آن همچنان حفظ و تقویت شود. باید جهت گیری و مسیر انقلابی جهاد دانشگاهی حفظ شود و نباید گذاشت این مرکز مهم علمی گرفتار آسیب های ناشی از پیچ و خم های سیاسی و «چپ روی ها» و «راست روی های» غلطِ عرصه سیاسی شود.

رهبر انقلاب اسلامی در دگردیسی برخی افراد می فرمایند: “افرادی که روزی با انگیزه های تند انقلابی حرکت می کردند، اکنون دیدگاههای آنها ۱۸۰ درجه تغییر کرده و حتی بیّنات انقلاب اسلامی برای آنها نامفهوم است. باید مراقب بود، این خصوصیات به مجموعه جهاد دانشگاهی راه پیدا نکند.”

حضرت آیت الله خامنه ای، مسئولان جهاد دانشگاهی را به استفاده از جوانان انقلابی و تقویت و تثبیت عناصر جوان انقلابی در دانشگاه ها توصیه کرده و می فرمایند:” یکی از مهمترین کارها، در جهاد دانشگاهی تربیت شخصیت های مؤمن و برجسته علمی، با جهت گیریهای انقلابی و دلبسته به آرمانهای انقلاب، است. شما اسمتان جهاد دانشگاهی است؛روی این اسم تکیه کنید و به مقتضای این اسم تمسک کنید و حقیقتاً جهاد کنید.”

رهبر فرزانه انقلاب همچنین با درددل با فرزندانشان در جهاددانشگاهی گلایه می کنند که:” دل انسان غمگین می‌شود و می‌شکند به‌خاطر این‌که چرا کسانی که نان انقلاب را خوردند، نان اسلام را خوردند، نان امام زمان را خوردند، دم از امام زمان زدند، دم از ائمّه‌ی معصومین زدند، حالا طوری مشی کنند که اسرائیل و امریکا و سیا و هرکسی که در هر گوشه‌ی دنیا با اسلام دشمن است، برایشان کف بزنند! این، انسان را غصّه‌دار می‌کند.”

اگر بخواهیم مهمترین محورهای تاکید شده رهبر عالیقدر جمهوری اسلامی را در ارتباط با جهاددانشگاهی نام ببریم باید به این موارد اشاره کنیم ۱- تدین و تقوا ۲- انقلابی بودن به دور از وابستگی های حزبی ۳- جلوگیری از دگردیسی ۴- جذب و تربیت نیروهای مومن و انقلابی ۵- حمایت از جریانها و عناصر انقلابی ۶- حفظ روحیه جهادی ۷- پرهیز از رفتاری که خوشایند دشمن است.

چنانچه ارزیابی منصفانه ای هم اکنون از بسیاری از واحدهای جهاددانشگاهی در سطح کشور از جمله سازمان جهاددانشگاهی استان گیلان صورت پذیرد باید با کمال تاسف اعتراف کرد به هیچ عنوان نمره قابل قبولی نخواهیم داشت. و چه بسا با انتظارات رهبر عزیزمان فاصله بسیاری داریم. یعنی ارزشهای دینی و انقلابی و گفتمان استکبارستیزی و جهادی در حد بسیاری از جریانهای سیاسی و یا تشکیلات دولتی تنزل پیدا کرده است. تنها راه برای بازگشت به اهداف اساسی امام و انقلاب فرهنگی توجه به منویات آسیب شناسانه مقام ولایت است. در غیر این صورت به زودی این تشکیلات عریض و طویل که شبیه آن هم در کشورکم نیست در وزارت خانه ها و سازمانهای دیگر ادغام خواهدشد؛ طرحی که یک بار در دوره سازندگی آقای هاشمی همزمان با ادغام جهادسازندگی در وزارت کشاورزی پیگیری می شد و با مخالفت شخص رهبر فرزانه انقلاب روبرو شد. و بعدها ایشان از جهاددانشگاهی به عنوان مولود مبارک و یکی از ستونهای انقلاب تعبیر کردند.

***

اما در خصوص انعکاس خبر این رویداد تاسف برانگیز در جامعه و رسانه ها باید گفت کار شایسته ای نبوده است. معتقدم مدت هاست بخشی از مردم و رسانه ها به دنبال خبر های منفی و اصطلاحا زرد هستند که گاهی اثرات مخرب اقتصادی، اخلاقی، سیاسی و امنیتی در پی دارد. جریانات سیاسی به دنبال منافع خود و تخریب فضای سالم جامعه هستند تا بتوانند خواسته های خود را تحمیل کنند. در این حین گاهی اقتصاد، گاهی اخلاق، گاهی مذهب و گاهی سیاست آسیب می بیند. از حالا می توان پیش بینی کرد به سرعت اعتماد عمومی به افراد، دستگاهها و بنیادهای نظام سست می شود. حساسیت جامعه نسبت به ارزشهای دینی و باورهای انقلابی کم خواهد شد و در آینده در بزنگاه ها نمی توان حضور منسجم و فراگیر مردم را به موقع انتظار داشت. اگر قرار شود به هر دلیل موثق و غیر موثق و یا شایعه شخصیت افراد آسیب ببیند بزودی دایره معتمدین نظام و انقلاب به قدری تنگ خواهد شد که دیگر جذب حداکثری و دفع حداقلی مورد انتظار مقام معظم رهبری نیز بی معنی خواهد شد. اما مهمترین آسیبی که از ناحیه پخش اخبار منفی و سیاه متوجه جامعه و انقلاب می شود عادی و طبیعی شدن آن است. وقتی قبح یک عمل زشت و سیاهی مانند جمع کردن پرچم آمریکا از زیر پای دانشجویان شکسته شود؛ قبل از آنکه مقابله با آن بتواند نتیجه خود را بگذارد احتمالا باید شاهد تکرار آن در جاهای دیگر باشیم. به همین دلیل است که در آموزه های دینی ما پخش کننده منکر،گناهی برابر یا بیشتر از عامل آن مرتکب می شود. با کمال تاسف فضای مجازی و رسانه ها امروز بیشترین آسیب را متوجه جامعه و باورهای دینی و ارزشهای انقلاب اسلامی می کنند و دستگاهی هم در عمل پیگیر این آسیب و خسارت سنگین نیست.

به قول سعدی : بلبلا مژده بهار بیار      خبر بد به بوم باز گذار

باز هم تاکید می کنم برخلاف تصور بعضی ها اتفاقاٌ گاهی اهمیت موضوع و خط قرمز بودن باید باعث علنی نشدن آن شود. یعنی لزوما هر چه اهمیتش بیشتر هست نباید همگانی و در رأس اخبار رسانه ها قرار گیرد. در همین مورد هم باید دستگاههای امنیتی و قضایی به سرعت به وظیفه خود عمل می کردند و از جنجال رسانه ای خودداری می شد و حرمت نهاد انقلابی و علمی و اعضای آن حفظ می شد همانطور که رسانه ها باید موظف باشند تا حرمت نهاد مقدس روحانیت و سپاه پاسداران را رعایت کنند.

البته باید از همه عزیزانی که با شعور و احساس انقلابی و به عنوان یک وظیفه دینی نسبت به این رویداد عکس العمل به موقع و شایسته داشتند تقدیر کرد و خدا را سپاسگزار بود که جامعه انقلابی ما به خصوص جوانان و روحانیت متعهد همچنان پیشرو و گوش بزنگ با هوشیاری در حفظ و حراست از کیان انقلاب و اسلام آماده است.

اما نکته آخر در خصوص واکنش مسئولین جهاددانشگاهی گیلان است که بایدگفت متاسفانه این بزرگواران به جای محکوم کردن سریع و برخورد قاطع با مقصرین با اتلاف وقت و توجیهات غیرمنطقی به بی اعتمادی مردم نسبت به خودشان دامن زدند. امیدوارم تا دیر نشده با پوزش از محضر خانواده شهدا و امت حزب الله در آستانه سالروز ۸ دی ماه بصیرت خود را نشان دهند و گیلانیان سرافراز را با پیروی از ولایت خوشنود سازند.

 

منبع:پیک دانشجو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار