کد خبر : 49300
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 فروردین 1399- 35: 19

ماجرای طلاب قصه ما...

اینجا لاهیجان نمازجمعه تعطیل نیست/ چگونه خطبه‌نشینان نمازجمعه سر از بیمارستان در آوردند

اینجا لاهیجان نمازجمعه تعطیل نیست/ چگونه خطبه‌نشینان نمازجمعه سر از بیمارستان در آوردند

به این طلاب می‌گفتند که کار شما نماز جمعه رفتن و شنیدن خطبه و نهایتاً خطبه‌خوانی است اما هنگامه نیاز در حوزه سلامت و خدمت، ماجرای طلاب قصه ما جالب شد.

به گزارش گیلانستان، ویروس کرونا در روزهای پایانی سال بلای جان مردم ایران و به‌ویژه استان گیلان شده بود به‌طوری‌که از همان روزهای اول شیوع این ویروس در کشور و با توجه به افزایش مبتلایان به کرونا نگرانی‌هایی از جهت کمبود فضا، امکانات و نیرو ایجاد کرده بود.

چرا گروه‌های جهادی پای کار آمدند

در روزهای اول شیوع کرونا و به علت افزایش تعداد افراد مبتلا شده به این ویروس و یا افرادی که مشکوک به کرونا بودند تمام کادر درمانی و پرستاری بیمارستان‌های استان از سوم اسفند درگیر این ویروس شده بودند و به بیماران خدمات ارائه می‌کردند به‌طوری‌که بعد از گذشت چند روز خستگی بر کادر درمانی و پرستاران در حال غلبه شدن بود زیرا واقعاً در آن روزهای ابتدایی کادر درمان استان تنها بوده و تحت شدیدترین فشار کاری بودند.

مراکز درمانی‌ استان گیلان به‌ویژه بیمارستان پیروز لاهیجان نیاز مبرم به نیروهای خدمت رسان به بیماران داشتند که در چنین شرایطی بود که طلاب شهرستان لاهیجان با پیروی از عمه سادات خانم زینب کبری (س) به‌صورت جهادی و خودجوش آمادگی خود را برای حضور در بیمارستان پیروز جهت رفع کاستی‌ها اعلام کرده و از تاریخ نهم اسفندماه کار خود را در این بیمارستان آغاز کردند.

چگونه خطبه‌نشینان نمازجمعه سر از بیمارستان در آوردند

عده‌ای در جامعه اعتقاد دارند کار طلاب و روحانیت فقط رفتن به نماز جمعه، خواندن خطبه و صحبت در مجالس ترحیم و خطابه است ولی طلاب لاهیجان بعد از تعطیلی نماز جمعه به علت شیوع کرونا، یک ستاد مردمی را تشکیل و به جنگ این ویروس منحوس رفتند تا به مردم نشان دهند طلاب و جامعه روحانیت در همه شرایط در کنار مردم هستند.

علیرغم اینکه اکنون تمام نهادها در حال خدمات‌رسانی به کادر درمانی و پرستاری استان هستند ولی امام‌جمعه لاهیجان می‌گوید “در روزهای اول که به بیمارستان پیروز لاهیجان رفتم  کادر درمانی این بیمارستان در این جنگ تمام‌عیار بسیار تنها و خسته دیدم که دیگر نایی برای کار کردن ندارند. “

جواد سلیمانی از چگونگی تشکیل ستاد مردمی مبارزه با کرونا در لاهیجان می‌گوید و اعتقاد دارد در روزهای اول شیوع کرونا کرونا میزان تقاضا اقلام بهداشتی از میزان تولید استان بیشتر بوده و این میزان تولید پاسخ‌گو‌ نیازهای کادر درمانی و مردم نبوده است به همین دلیل وقتی به بیمارستان پیروز لاهیجان مراجعه کردم رئیس بیمارستان از ما درخواست کمک کرد.

از امام‌جمعه لاهیجان می‌پرسم چرا تصمیم گرفتید ستاد مردمی مبارزه با کرونا را تشکیل دهید و او به ما می‌گوید بعد از خروج از بیمارستان پیروز به دفتر کار خود رفتم و یک جلسه را تشکیل و این ستاد را تشکیل دادم که با استقبال خوب مسؤولان دولتی، هلال‌احمر، شهرداری و سپاه پاسداران و نهادهای مردم‌نهاد مواجه شد.

سلیمانی از کمبود امکانات در روزهای اول شیوع کرونا در شهرستان می‌گوید و معتقد است‌ کاری که در شهرستان لاهیجان و چند شهر دیگر استان در حال انجام شدن است کاری بسیار ارزشمند بوده زیرا در آن روزهای اول تیم‌های جهادی که تشکیل داده بودیم هیچ‌گونه لباس حفاظت شخصی و حتی ماسک نداشته و ما با پیگیری‌هایی که انجام دادیم چرخه تولید رو فعال کردیم و موفق شدیم با کمک چند خیاط ماسک موردنیاز و وسایل حفاظت شخصی را فراهم کنیم.

به گفته رئیس ستاد مردمی مبارزه با کرونا لاهیجان بعد از چند روز از تشکیل ستاد مردمی مبارزه با کرونا در شهرستان لاهیجان هلال‌احمر چند چادر در حیاط بیمارستان پیروز زده و دو تیم جهادی فرزندان ولایت و قرارگاه جهادی طلاب و‌ روحانیون روزانه ۱۳ الی ۱۴ ساعت پای‌کار بوده و به کادر درمانی و پرستاری این بیمارستان کمک می‌کنند.

سلیمانی می‌گوید در ابتدای شیوع کرونا که ماسک و دستکش بسیار در استان و لاهیجان کم بود تیم‌های جهادی از ساعت هفت تا هفت شب در بیمارستان مشغول به کار بوده و‌ به همراهان بیمار و بعضاً کادر درمانی ماسک اهدا می‌کردند.

وی یکی از مشکلات در شیوع کرونا را همراهان بیمار دانست و گفت: با کمک تیم‌های جهادی و نیروی انتظامی موفق شدیم از ورود همراهان بیمار به بیمارستان ممانعت کنیم تا از گسترش این ویروس به دیگر افراد جلوگیری شود و همچنین یک سبد و برنامه غذایی هم بیماران و کادر درمانی در نظر گرفتیم.

مسئله ضدعفونی کردن محیط بیمارستان پیروز از مهم‌ترین برنامه‌های گروه‌های جهادی ستاد مردمی مبارزه با کرونا در لاهیجان بود به‌طوری روزانه بسیاری از طلاب بخش مربوط به بیماران کرونایی را ضدعفونی می‌کند و وقتی به او می‌گویم که چرا به این بخش می‌روی می‌گویند ما جانمان را هم برای سلامتی هم‌وطنان خود می‌دهیم.

کمتر از یک ساعت دست به کار شدند

وقتی برای تهیه گزارش به شهرستان لاهیجان و بیمارستان پیروز رفتن وارد محوطه بیمارستان پیروز و بیماران کرونایی شدم و یک طلبه جوانی را دیدم که از شدت فعالیت و خستگی عرق از صورتشان در حال چکه کردن بود و وقتی از او خواستم با من گفت‌وگویی داشته باشد ابتدا مخالفت کرد ولی بعد از چند دقیقه توانستم او را متقاعد کنم تا با ما مصاحبه‌ای کند.

مسؤول گروه جهادی فرزندان ولایت لاهیجان می‌گوید در بازدیدی که به همراه امام‌جمعه لاهیجان از بیمارستان پیروز داشتیم توانستیم مشکلات را شناسایی و یک ساعت بعد جلسه‌ای در دفتر امام‌جمعه برگزار و ستاد مرمی مبارزه با کرونا صادر کردند.

به گفته سروش مطلق زاده بچه‌های گروه جهادی فرزندان ولایت در دو شیفت صبح و عصر در بیمارستان پیروز مشغول کار هستند که در شیفت صبح جابجایی کالا و مواد غذایی و در شیفت عصر به جنگ کرونا رفته و تمام نقاط بیمارستان به‌خصوص بخش کرونایی‌ها را ضدعفونی و ایزوله می‌کنند.

حواسشان به همراهان بیماران کرونایی هم هست

طلبه‌ای آن‌طرف‌تر نظر مرا جلب کرد که به من گفت در روزهای اول کرونا که ما وارد بیمارستان پیروز شدیم شروع به تهیه و حتی خرید اقلام بهداشتی به‌مانند ماسک کرده و به همراهان بیمار و بعضاً کادر درمانی و پرستاران اهدا کردیم تا بی‌دغدغه وظیفه خود را انجام دهند.

شیوع کرونا باعث ایجاد استرس برای افراد مختلف ازجمله کادر درمانی و همراهان بیمار می‌شود به همین دلیل مسؤول گروه جهادی طلاب و روحانیون لاهیجان می‌گوید هر روزه برای رفع استرس همراهان بیمار و حتی خود بیماران برنامه‌های ویژه‌ای داریم تا استرس از آنان دور شود زیرا در غیر این شکست کرونا سخت است.

به گفته حاج حافظ گستردگی کار در بیمارستان پیروز بسیار زیاد است و بچه‌های گروه جهادی طلاب و روحانیون لاهیجان با همراهی با گروه جهادی فرزندان ولایت در دو شیفت مشغول کار و فعالیت هستند.

وی می‌گوید چندین استاد حوزه را به بیمارستان پیروز آوردیم تا با بیماران کرونایی صحبت کنند و به درد و دل‌هایشان گوش دهند زیرا بسیاری از این افراد به خاطر ترس از کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

طلابی که اموات را آماده سفر الهی می‌کنند

مسؤول گروه جهادی طلاب و روحانیون لاهیجان گفت تمامی کارهای تیمم، دفن و کفن افرادی که به علت کرونا فوت می‌کنند رایگان است و توسط طلاب همین گروه انجام می‌شود.

حاج حافظ می‌گوید گروه‌های جهادی در لاهیجان و گیلان عشق را معنا کرده و بدون ریا کارهای ارزشمندی را انجام داده و حتی بعضی بخش‌ها را با طی تمییز می‌کنند.

در شرایطی که همه ایران درگیر شیوع ویروس کرونا و کنترل آن است گروه‌های جهادی زیرمجموعه ستاد مردمی مبارزه با کرونا لاهیجان، جمله بنی‌آدم اعضا یکدیگرند را معنا کرده و به کمک بیماران کرونایی و کادر درمانی و پرستاری بیمارستان پیروز آمدند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار