کد خبر : 72443
تاریخ انتشار : شنبه 22 آبان 1400- 53: 13

باران، آبگرفتگی و سیل قصه پر غصه هر سال در گیلان/ وعده های بی عمل مسئولان

باران، آبگرفتگی و سیل قصه پر غصه هر سال در گیلان/ وعده های بی عمل مسئولان

بارش باران و برف که در گذشته موجب خوشحالی مردم گیلان می شد چند سالی است که به دلیل نبود مدیریت های مناسب به قصه ای پرغصه تبدیل شده است.

به گزارش گیلانستان، در چند سال اخیر نبود مدیریت مناسب در هنگام بروز بحران‌ها به ویژه بارش باران و برف سبب شده تا مردم دیار میرزا دیگر لذتی از این نعمت‌های الهی نبرده و با هر بار شنیدن شروع بارش‌ها بیشتر دل نگران آسیب‌ها و خسارت‌های باشند که متحمل می‌شوند.

عدم توجه به اجرای طرح‌های آبخیزداری، جمع آوری روان آب‌ها، لایروبی به موقع و مناسب، برداشت‌های غیر مجاز و بی رویه، عدم رعایت حریم رودخانه‌ها، نداشتن برنامه مناسب و عدم هماهنگی بین دستگاهی در زمان بروز بحران سبب شده تا هر از چندگاهی با یک بارش شاهد آبگرفتگی معابر، طغیان رودخانه، جاری شدن سیل و خسارت در استان گیلان باشیم.

از روزهای ابتدایی هفته گذشته اداره کل هواشناسی گیلان با صدور اخطاریه از ورود سامانه بارشی و سرد به منطقه خبر داد و در اطلاعیه خود از شدت بارش‌ها از اواخر وقت روز چهارشنبه تا ظهر روز جمعه هشدار داد و از همه دستگاه‌های متولی و خدماتی خواست تا تمهیدات لازم برای مقابله با بحران و حوادث احتمالی را پیش بینی کنند. اما این اخطاریه و صدور هشدار سطح نارنجی هم سبب نشد تا شاهد جاری شدن سیل در برخی از مناطق استان گیلان نباشیم.

وعده‌های بی عمل مسئولان

زهرا یکی از ساکنان روستای باقلاکش شهرستان صومعه سرا است که در دو روز گذشته بر اثر بارش شدید باران و طغیان رودخانه این روستان خانه‌اش دچار آبگرفتگی شده است. با اشاره هر سال با شروع فصل سرما و بارش‌ها ما با همین مشکل درگیر هسیتم.

وی با گلایه از مسئولان شهرستان، گفت: در همه این سال‌ها مسئولان قول حل این مشکل را داده‌اند اما باز که بار شروع می‌شود ما شاهد طغیان رودخانه و جاری شدن سیل و زیر آب رفتن وسایل و اسباب زندگیمان هستیم.

این شهروند صومعه سرایی با بیان اینکه اینکه دیگر از این وضعیت خسته شده‌ایم، افزود: تو را به خدا از مسئولان بخواهیم برای یک بار هم که شده این مشکل را حل کنند. چرا باید با هر بار باران و برف ما نگرانی از بین رفتن همه سرمایه‌های زندگیمان باشیم.

باران، آبگرفتگی و سیل قصه پر غصه هر سال در گیلان

بارش ۲۶۰ میلیمتری باران در چابکسر

مدیر کل هواشناسی گیلان با اشاره به خروج سامانه بارشی از اواخر وقت شامگاه گذشته، اظهار کرد: در مجموع طی ۴۸ ساعت گذشته چابکسر با ۲۶۰ میلی متر بارش بیشتری بارش‌ها در استان گیلان را به ثبت رسانده است.

محمد دادرس با بیان اینکه رضوانشهر و املش نیز با ۱۹۰ میلیمتر در جایگاه‌های بعدی قرار دارند، گفت: ارتفاعات استان گیلان نیز سفیدپوش شده و ارتفاع برف در برخی مناطق همانند تالش به بیش از ۴۰ سانتیمتر رسید.

وی با بیان اینکه با خروج این سامانه بارشی در حال حاضر شاهد استقرار جوی پایدار در اکثر مناطق گیلان هستیم، افزود: با استقرار این سامانه روند افزایش دما و کاهش ابر برای اکثر مناطق گیلان فراهم می‌شود.

مدیر کل هواشناسی گیلان با اشاره به اینکه برای محورهای کوهستانی با توجه به بارش برف یخبندان پیش بینی شده است، اضافه کرد: شهروندان برای تردد در این محورها ضمن رعایت احتیاط، زنجیر چرخ و تجهیزات زمستانی به همراه داشته باشند.

وی با بیان اینکه این سامانه تا روز دوشنبه در گیلان فعالیت می‌کند، تصریح کرد: از روز سه شنبه با ورود سامانه جدید سرد شاهد دور جدید بارش‌ها در استان گیلان خواهیم بود.

باران، آبگرفتگی و سیل قصه پر غصه هر سال در گیلان

شرایط در گیلان عادی است

مدیر کل مدیریت بحران گیلان با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های عضو این ستاد از همان ساعات اولیه بارش‌ها پای کار بودند، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها طی دو روز شاهد بارش ۲۶۰ میلیمتری در استان گیلان بودیم.

امیر مرادی با اشاره به اینکه رضوانشهر و املش بیشترین بارش‌ها را ثبت کرده‌اند، گفت: در شهرستان املش شاهد طغیان رودخانه، رانش زمین و بروز مشکل در زمینه آب شرب بودیم که در حال حاضر با فروکش کردن آب در این منطقه عملیات‌ها برای بازگشایی تنها مسیر مسدود در این شهرستان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه تمام پل‌های آب نمایی استان گیلان برای حفظ جان مردم و جلوگیری از بروز حوادث مسدود شده بود، افزود: در حال حاضر با پایان بارش‌ها شرایط عادی به اکثر مناطق استان گیلان بازگشته است.

مدیر کل مدیریت بحران گیلان در ادامه با اشاره به اینکه خوشبختانه بارش‌های اخیر و طغیان رودخانه‌ها تلفات جانی نداشته است، ادامه داد: تنها دو سرنشین یک خودروی سواری در رودسر به دلیل منحرف شدن از مسیر جاده مصدوم و به بیمارستان منتقل شدند.

وی با بیان اینکه هم اکنون همه محورهای فرعی و اصلی در استان گیلان باز است، اضافه کرد: برآوردهای نهایی هنوز انجام نشده اما بر اساس اطلاعات اولیه بیش از ۲۰ میلیارد تومان به زیرساخت‌های استان گیلان خسارت وارده شده است.

خطر آبگرفتگی برای ساکنان حاشیه ۱۳ رودخانه صومعه سرا

فرماندار صومعه سرا با اشاره به پایان بارش‌ها و کاهش سطح آب در مناطق درگیر سیل در شهرستان صومعه سرا، اظهار کرد: با دستور استاندار قرار شد اداره کل راه و شهرسازی با حمل چند کامیون سنگ‌های وزنی برای رودخانه باقلاکش دیواره سازی کند.

سید جلال سید محمدی با بیان اینکه ۲۰ خانوار آسیب دیده از سیل در این روستا در حال حاضر اسکان موقت شده‌اند، افزود: بسته‌های حمایتی و خدماتی در اختیار این خانوارها قرار گرفته است.

وی با ابزار نگرانی از وجود ۱۳ رودخانه عبوری در صومعه سرا، گفت: آب این رودخانه‌های به تالاب انزلی سرریز می‌شود و ساکنان حاشیه این رودخانه‌ها در چنین مواقعی با مواجه می‌شوند.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار