کد خبر : 30402
تاریخ انتشار : چهارشنبه 9 آبان 1397- 47: 17

بازاریان خواستار معافیت مالیاتی هستند / بخشی از گرانی‌ها ناشی از عملکرد دولت

بازاریان خواستار معافیت مالیاتی هستند / بخشی از گرانی‌ها ناشی از عملکرد دولت

نائب رئیس اتاق اصناف کشور با اشاره به اینکه بازاریان خواستار معاف مالیاتی هستند گفت: بازاریان خواستار تنفس مالیاتی هستند و سازمان امور مالیاتی کشور نیاز است دست‌کم دو سال از دریافت مالیات از اصناف خودداری کند.

به گزارش گیلانستان، جلال‌الدین محمد شکریه امروز در گفت‌وگویی با اشاره به ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار اظهار کرد: به دلیل تثبیت نرخ ارز در روزهای اخیر، بازار به ثبات نسبی رسیده است ولی گرانی‌ها همچنان پابرجاست.

وی با اذعان به اینکه رفتار اقتصادی بازار به سیاست‌گذاری دولت بازمی‌گردد افزود: اگر دولت بتواند شرایط اقتصادی مناسبی به‌ویژه در بازار ارز و نرخ کالا و خدماتی که خود ارائه‌دهنده است ایجاد کند، بازار راه خودش را رفته و به ثبات می‌رسد.

نائب رئیس اتاق اصناف کشور با بیان اینکه بخشی از گرانی‌ها به دلیل عملکرد دولت است بیان کرد: قیمت برخی از کالاها به پیمان‌سپاری، هماهنگی و ترخیص از گمرک از سوی دولت وابسته است و درصورتی‌که در ترخیص کالاهایی نظیر تجهیزات پزشکی، لوازم الکترونیکی، ساعت‌های مچی و بازار موبایل و رایانه که امکان تولید آن‌ها در داخل کشور وجود ندارد، تأخیر ایجاد شود با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شویم.

شکریه با تأکید برایندر کالاهایی که با کمبود مواجه هستیم نیاز است ترخیص سریع‌تر انجام گیرد و با توزیع به‌موقع این کالاها، جلوی گران شدن بی‌رویه گرفته شود، بازاریان حلقه نهایی عرضه کالا هستند و با ترخیص به‌موقع کالا می‌توانند در عرضه کالا و خدمات نقش‌آفرینی مناسب‌تری ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه دولت در بحث ارز باید مقتدرانه‌تر وارد شود تصریح کرد: دولت نباید اجازه دهد به دلیل نوسانات ارزی، بازار ملتهب شود، این التهاب در بازار تأثیر منفی می‌گذارد و بی‌ثباتی قیمت را در پی دارد، در روزهای اخیر، قیمت ارز به ثبات نسبی رسیده است.

رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان با اذعان به اینکه بازار نقشی در گرانی‌های اخیر ندارد تصریح کرد: ثبات قیمت ارز، ثبات بازار را در پی داشته ولی این به معنای ارزان شدن کالا نیست، قیمت بالای ارز باعث افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها شده و کاسبی بازاریان را با رکود مواجه کرده است.

شکریه با اشاره به اینکه سود یک بازاری در فروش کالا با تعداد بالا است بیان کرد: نرخ دورقمی ارز باعث گرانی کالاها و مواد اولیه شده و این گرانی قدرت خرید مردم را کاهش داده و بازاریان با فروش کم‌تر دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه قیمت دلار باید در کانال هفت هزار تومان قرار گیرد گفت: مقوله گران‌فروشی با گران شدن کالا تفاوت دارد، در حال حاضر به دلیل نرخ بالای ارز، کالاها باقیمت بالایی عرضه می‌شوند که با توجه به اینکه به ایام پایانی سال نزدیک می‌شویم، دولت باید نرخ ارز را تک‌رقمی‌کرده و به رونق اقتصادی بازار کمک کند.

نائب رئیس اتاق اصناف کشور رونق کسب‌وکار در کشور را منوط به کنترل بازار از سوی دولت دانست و خاطرنشان کرد: در دوران جنگ فاصله بین نرخ آزاد و نرخ رسمی ارز بسیار ناچیز بوده و به همین دلیل بازار دارای رونق بود ولی در حال حاضر شکاف عمیق فاصله بین نرخ ارز دولتی و ارز در بازار آزاد باعث صدمه به بازار شده است.

شکریه با بیان اینکه در زمان جنگ نظارت دقیقی بر ارز وجود داشت افزود: وزارت بازرگانی وقت کنترل و نظارت دقیقی بر نرخ ارز اعمال می‌کرد و در کنار آن، سازمان صنایع وقت بسیار موشکافانه نحوه دریافت و مصرف ارز را رصد می‌کرده است که باعث می‌شد در صورت تخطی، فرد و نهاد متخلف به دست قانون سپرده شود.

وی با اذعان به اینکه پرداخت مالیات از سوی بازاریان توجیه ندارد گفت: بازاریان خواستار تنفس مالیاتی هستند و سازمان امور مالیاتی کشور نیاز است دست‌کم دو سال از دریافت مالیات از اصناف خودداری کند.

رئیس اتاق اصناف مرکز گیلان یکی از راه‌های افزایش قدرت خرید مردم را برچیده شدن مالیات بر ارزش‌افزوده دانست و افزود: مالیات ۹ درصدی بر کالاها و خدمات به‌ویژه کالاهایی که در سبد خانوار تأثیر مستقیم دارد باعث فشار مضاف به خریدار شده است، دولت برای حمایت از مردم نیاز است این مالیات را لغو کند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار