کد خبر : 19842
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 آبان 1396- 27: 20

بازنگری پیاده راه و خط ویژه کلید خورد

بازنگری پیاده راه و خط ویژه کلید خورد

در این نشست، موضوع بازنگری طرح پیاده راه مرکز شهر و خط ویژه خیابان امام بررسی شد.

به گزارش گیلانستان، به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی کلانشهر رشت، نهمین جلسه کمیسیون ترافیک شورا در تالار شورا برگزار شد.
در این نشست، موضوع بازنگری طرح پیاده راه  مرکز شهر و خط ویژه خیابان امام بررسی شد.
اسماعیل حاجی پور، ایام اربعین را گرامی داشت و با اشاره به حضور موکب شهرداری رشت در کربلا و حضور اعدادی از اعضای شورا ابراز امیدواری کرد، به سلامت به وطن برگردند.
رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا، ضمن تقدیر از روابط عمومی شورا در انعکاس درست و دقیق جلسات شورا و نظم بخشی به جلسات شورا گفت: یکی از وظایف کمیسیونها ارایه طرح و برنامه برای صحن علنی شوراست. بنابراین از اعضای کمیسیون و مشاوران می خواهم طرح های ترافیکی را برای کمیسیون ارایه دهند.
وی به مشکلات ترافیکی رشت اشاره نمود و ابراز کرد: بررسی معضلات ترافیکی و رفع نواقص از تجهیزات ترافیکی از جمله چراغ های راهنمایی و رانندگی می باید در دستور کار معاونت ترافیک و اعضای کمیسیون باشد.
حاجی پور تصریح کرد: مشاوری برای بازنگری پیاده راه فرهنگی رشت و خط ویژه از سوی شهردار مشغول مطالعه است تا نواقص این طرح برطرف گردد.
وی به جمع شدن دو بانک عامل دولتی در مرکز شهر اشاره نمود و یاداور شد: بازاریان مظلومترین قشر در اجرای این طرح هستند،  و بازار با این پروژه دچار رکود شده است. از اقای شکریه و بقیه اعضای کمیسیون انتظار دارم حافظ رای مردم بوده و برای بازنگر ی این طرح و کمک به بازاریان کمک کنیم.
حاجی پور تاکید کرد: امروز چک های بازاریان پاس نمی شود و حق دارند به اعضای شورا در مورد این طرح اعتراض نمایند.
رییس کمیسیون ترافیک شورا تصریح کرد: این رکود به حدی شده که تعداد شاغلین در بازار را تحت تاثیر قرار داده است.
زیر ساخت های این طرح هنوز اماده نشده. ابتدای شریعتی و خیابان امام پارکینگ تاکسی ها شده و بر حمل و نقل تاکسی ها هم تاثیر گذاشته است.
حاجی پور تاکید کرد: بازاریان از نجبای جامعه هستند و باید دست حمایت برای ایشان دراز کرد. اکنون مغازه های بازار زیر قیمت ۶۰درصد قبل اجرای پیاده راه به فروش گذاشته شده است. اگر این وضع ادامه پیاده کند، قطعا دچار تبعات اجتماعی می شویم.
شهرداری مکلف شده مشاور بگیرد و ظرف یکماه بازار را از رکود خارج کند و اعضای شورا و بخصوص کمیسیون ترافیک مصمم هستیم که این مهم انجام شود.
حاجی پور ضمن انتقاد از روشنایی پیاده راه هم گفت: شهرداری باید فورا نسبت به استفاده از نورپردازی مناسب و رنگهای شاد در پایه های چراغ ها در پیاده راه اقدام نماید.
جلال الدین محمد شکریه هم گفت: اکنون بیش از ۵۰۰۰ مغازه در بازار رشت در اثر اجرای این طرح، دچار رکود شده و باید تلاش کرد این معضل با بازنگری پیاده راه، رفع گردد.
عضو شورا افزود: در بازار شاهد عمق فاجعه هستیم و ملک بازاریان به یک چهارم  قیمت، واحد صنفی خود را بفروش گذاشته اند، چند بانک دولتی در این محدوده جمع شده و این نشان می دهد چرخش پول در بازار رشت وجود ندارد.
وی تاکید کرد: ارتباط شمال و جنوب رشت با پیاده راه کاملا قطع شده است باید یک راه دسترسی خودرو در این مسیر ایجاد کرد.
همچنین دور زدن تاکسی ها در جلوی مدرسه ارامنه هم مشکل شده است. بنده  زمان اجرای طرح هم حتی به شهردار وقت هم گفتیم که جلوی پارکینگ زندان این دوربرگردان ایجاد گردد.
شکریه تصریح کرد: لازم است مشاور بازنگری پیاده راه در کمیسیون دعوت شود تا ببینیم تا چه مرحله ای کار میش رفته است و راه دسترسی به بازار را چگونه مطالعه کرده اند.
یکی از مشاوران کمیسیون هم گفت: به نمایندگی از سازمان نظام مهندسی، به عنوان مشاور کمیسیون حضور دارم و از ریاست کمیسیون درخواست دارم زمانی برای نطق پیش از دستور بگذارند.
علی مبصر با اشاره به پتانسیل های ترافیکی در استان تصریح کرد: ۸۰ عضو متخصص ترافیک در نظام مهندسی هستند، که می توان از تفکر ایشان استفاده کرد.
سرهنگ حسینی نیز درباره مشاوره پیاده راه گفت: لازم است طرح مشاور به گونه ای باشد که هم طرح قابل اجرا باشد و هم طرحی اجرا نشور که مشکلات گره بخورد. به عنوان نمونه اگر طرح بدهد که باید تملک های جدید صورت گیرد یا زیر گذر بزنیم، با وضعیت مالی شهرداری ، زودبازده نیست.
مشاور کمیسیون تاکید کرد: اگر طرح های فضایی و آرمانی ارایه شود مانند بسیاری از طرح های شهرداری ابتر می ماند.
حسینی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات نوسازی تاکسی های فرسوده و جابجایی خطوط تاکسی اشاره نمود و افزود: ساماندهی خودروهای شخصی در کشور مطرح است و قانونا  مسافر کشی با ماشین شخصی خلاف است. گزارش های زیادی در مورد تعرض به عنف و زورگیری و… ارایه می شود. بنابراین رسیدگی به خودروهای شخصی ضروری است.
اکنون ۳۰۰۰خوردو تاکسی داریم که باید برای درامد انها هم فکری کرد.
ایرج برگ گل، در مورد بازنگری پیاده راه هم گفت: بجز راه دسترسی به بازار باید به حوزه زیست محیطی، سیما و منظر شهری و حوزه اجتماعی و… هم توجه کرد.
مشاور کمیسیون ترافیک افزود: بازنگری پیاده راه باید در کمیسیون های مشترک ترافیک بررسی گردد.
وی همچنین گفت: بنظر می رسد باید نقد و بررسی طرح ارایه شده از سوی مشاور نیز در یک کمیته تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.
ایرج برگ گل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در جلسه گذشته، رسانه ها برداشت نادرستی از جمله بنده داشتند. بنده مخالف تراموا نیستم.
وی افزود: اصطلاحاتی در وزارت کشور در مورد شهرها وجود دارد مثل کلانشهر و بزرگ شهر. و رشت بزرگ شهر هست و بنده گفتم، چون رشت بزرگ شهر هست باید به طرح های بزرگ بیندیشد بنابراین واژه تراموا بکار نبرید و بجای ان از واژه قطار شهری استفاده کنید تا رشت به جایگاهی برسد که روزی بتواند مترو احداث کند.
مشاور دیگری هم گفت: پیاده راه با الگو گرفتن از پیاده راه های برخی کشورها احداث شد. نظیر این پیاده را در میدان تقسیم ترکیه اجرا شد ولی بطور ناقص. در این شهر در میدان پیاده راه، زیر گذر احداث شده است.
سرهنگ ملک راه افزود: ما حق نداشتیم برای پیاده رفتن مردم ان هم در محدوده بازار به این شکل برنامه اجرا کنیم. وقتی از شهرهای اطراف فردی برای خرید در بازار می اید، نه فضای پارکینی برایش ایجاد کردیم و نه جاذبه خرید فراهم کردیم. به همین دلیل بازار رکود پیدا کرد. ضمن اینکه به دلیل فرهنگ دینی در کشور، امکان برخی جاذبه های مانند دیگر پیاده راه های دنیا وجود ندارد.
سرهنگ ملک راه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر بدون دلیل خودروی شخصی را متوقف کنیم، به راهنمایی رانندگی شکایت می شود با این حال رسیدگی به مسافربرهای شخصی بخصوص انهایی که از شهرهای اطراف می ایند، باید ساماندهی شود  نمونه ان مسافربرهای شخصی در میدان شهداری است که به انزلی و حومه مسافر جابجا می کنند.
رییس اسبق راهنمایی و رانندگی رشت همچنین گفت: اگر نیاز است کمیته ای برای ساماندهی مسافربرهای شخصی تشکیل شود تا بتوانیم قانونی در این راه اقدام نماییم.
حاجی پور در تکمیل نظرات اعضای  کمیسیون گفت: طرح ایجاد پیاده راه از شورای اول مطرح شده بود و هدف ما برچیدن پیاده راه نیست بلکه باید نواقص طرح برطرف گردد و پیاده راه به شرایطی برسد که از ابتدا مطالعه شده بود.
معاون ترافیک شهرداری در مورد برق پیاده راه اوضیحاتی ارایه داد و گفت: تامین و نگهداری پیاده راه تحویل منطقه ۲ شده است و اکنون برق بسیاری از لامپ ها سوخته است.
جمشیدپور افزود: پیمانکار پروژه ۵۰۰میلیون جریمه شده و موظف است ضمن تعویض لامپ های سوخته ، از پروژکتورهای نوافکن نیز استفاده کند.
وی ابراز کرد: در مورد رنگ امیزی تجهیزیات برق و فضای سبز پیاده راه نیز برنامه هایی در دست اقدام است.
معاون حمل و نقل و ترافیک همچنین گفت: همه می دانیم مشکل پارکینگ در محدوده مرکزی شهر داریم. امسال ۳۲میلیارد بودجه برای خرید ملک برای ساخت پارکینگ دیده شده ولی هنوز همتی برای تملک و احداث پارکینگ طبقاتی نیست.
جمشید پور تصریح کرد: معاونت ترافیک تلاش دارد با تامین اعتبار ایجاد پارکینگ را در دستور کار قرار دهد  ضمن اینکه بخاطر ممانعت های سازمان میراث فرهنگی، امکان ایجاد ارتفاع نیست و نه شهرداری می تواند و نه بخش خصوصی رغبت دارد پارکینگ با طبقات محدود و سود نرسان ایجاد کند.
وی در مورد خط ویژه هم گفت: باید شبکه خطوط ویژه ایجاد گردد و در طرح جامع نیز این خطوط ویژه دیده شده و حتی از پیاده راه هم می گذرد.
شکریه در مورد فرهنگ استفاده از خط ویژه هم گفت: این خطوط بازار را راکد کرده است. حتی اگر اتوبوسها هم افزایش یابد، در این محور نباید اجرا می شد و خط ویژه باید بسمت حاشیه شهر برود.
در بخش دیگری از جلسه، میزان پیشرفت احداث مرکز کنترل ترافیک شهرداری رشت، گزارش شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار