کد خبر : 32556
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۲

بالا رفتن سن نوغانداران از مشکلات صنعت نوغانداری

بالا رفتن سن نوغانداران از مشکلات صنعت نوغانداری

مدیر مرکز تحقیقات ابریشم کشور گفت: مهاجرت روستاییان، بالا رفتن سن نوغانداران و نبود اطمینان خاطر جمعی برای نوغانداران از فروش محصول از آسیب‌های این صنعت است.

به گزارش گیلانستان رضا صورتی در خصوص چالش‌ها و ظرفیت‌های آینده ظرفیت‌های نوغانداری، به بررسی تاریخچه ابریشم پرداخت و گفت: به لحاظ تاریخی در کشور چین با ۴۵۰۰ سال پیشینه، اصلی‌ترین فعال در حوزه نوغان است.

وی با بیان اینکه البته از دوره صفویه در ایران نخ تولید می‌شده اما در دوره قاجاریه رو به افول رفته است، افزود: خواستگاه پیله زرد شمال ایران است و ما در بانک ژن خود در تمام فصل‌ها قابلیت پرورش آن را داریم.

صورتی در ادامه با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی گفت: به لحاظ اشتغال‌زایی، نوغانداری در بخش خدمات و صنعت می‌تواند اشتغال پایدار و جانبی تولید کند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نوغان طی ۴۵ تا ۵۰ روز به محصول می‌رسد و سرمایه اولیه بازگشت پیدا می کند و گزینه بسیار مناسبی در راستای کشاورزی است، اما متاسفانه سرمایه‌گذاری در این صنعت بسیار اندک است.

صورتی در ادامه با اشاره به قابلیت ایران از لحاظ تنوع اقلیمی گفت: با استناد بر تحقیقات صورت گرفته، همه جای ایران قابلیت پرورش نوغان وجود دارد و می‌توانیم از این توانایی برای جذب توریسم استفاده کنیم.

وی در ادامه به بحران کمبود آب اشاره کرد و گفت که درخت توت تاثیر بسیار خوبی در بهبود وضعیت محیط زیست داشته و کاشت این محصول در استان‌های شمالی کشور نیاز به آبیاری ندارد و به صورت دیمی کاشت می شود.

مدیر مرکز تحقیقات ابریشم کشور در ادامه مهاجرت روستاییان، بالا رفتن سن نوغانداران و نبود اطمینان خاطر جمعی برای نوغانداران از فروش محصول را به عنوان آسیب‌های این صنعت نام برد و با ارائه توضیحاتی در راستای بهبود وضعیت گفت: با بازسازی، نوسازی و جذب نیروهای جدید، مشروط به برنامه ریزی‌های دقیق، نه تنها به مرحله خودکفایی، حتی به صادرات هم دست خواهیم یافت.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار