کد خبر : 11709
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲

باید همزمان با اجرای قاطعانه برجام، ایران را تحریم کنیم

باید همزمان با اجرای قاطعانه برجام، ایران را تحریم کنیم

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت که باید همزمان با اجرای قاطعانه توافق هسته‌ای، ایران را تحریم کنیم.

به گزارش گیلانستان، پل رایان رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در صحبت‌هایی گفت: کارهای زیادی هستند که ایران خارج از توافق هسته‌ای انجام می‌دهد، از جمله اشاعه تروریسم و تسلیحات، نقض (قوانین) با آزمایش‌های موشکی. اینها مواردی هستند که ما باید درباره آنها تحریم اعمال کنیم. بنابراین من فکر می‌‌کنم باید بابت همه کارهایی که ایرانی‌ها خارج از این توافق انجام می‌دهند تحریم‌ها علیه آنها را تشدید کنیم.

وی همچنین در ادامه گفت: به علاوه بایستی اطمینان حاصل کنیم که این توافق (برجام) را با قاطعیت اجرا می‌کنیم و این توافقی است که من از آن حمایت نمی‌کردم و آن را دوست ندارم چون حتی اگر آنها به آن پایبند بمانند باز هم می‌توانند به سلاح هسته‌ای دسترسی پیدا کنند.

مارکو روبیو دیگر سناتور آمریکایی نیز در مصاحبه‌ با فاکس‌نیوز درباره برجام گفته بود: «این توافق (برجام) توسط دولت قبلی انجام شده و از لحاظ حقوقی الزام‌آور نیست.  برجام هرگز مورد تأیید کنگره قرار نگرفته و معاهده نیست، بلکه یک توافق سیاسی توسط دولت قبل است و اکنون دولتی جدید روی کار آمده است.»

روبیو در ادامه افزود: «بایستی شرایطی به برجام الحاق شود مانند اینکه ایران نباید بزرگترین حامی تروریسم باشد و توسعه و ساخت موشک‌های دوربرد را کنار بگذارد. ضمن اینکه آنها باید توان غنی‌سازی‌شان را کاهش بدهند، اگر نگوییم که کامل آن را کنار بگذارند.»

پیش از این رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا هم درباره برجام گفته بود که توافق هسته‌ای با ایران در تحقق اهداف خود شکست خورد.

تیلرسون در نشستی خبری گفت که برجام هدف ایران برای تبدیل شدن به کشور هسته‌ای را فقط به تأخیر می‌اندازد.

وی در ادامه افزود:  دوره 90 روزه بررسی برجام توسط دولت ترامپ، علاوه بر پایبندی ایران به این توافق، رفتارهای ایران در منطقه را هم شامل خواهد شد. بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران تهدیدی علیه صلح و امنیت جهان هستند. ایران در صورتی که کنترل نشود احتمال پیمودن مسیر کره شمالی را دارد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: توافق هسته‌‌ای دچار این اشتباه شده که با قدرتی با بلندپروازی‌های هسته‌ای برای مدتی کوتاه کنار آمده و سپس حل مشکل را به نسل‌های آینده واگذار کرده است. دولت ترامپ قصدی برای شانه خالی کردن از این مسئولیت و واگذار کردن مسئله ایران به دولت بعدی ندارد.

تیلرسون مدعی شد: داشتن سیاستی جامع در برابر ایران مستلزم این است که ما تمامی تهدیدها را در نظر بگیریم و آشکار است که تهدیدهای زیادی از جانب ایران وجود دارد.

از سوی دیگر سخنگوی کاخ سفید شب گذشته اعلام کرد که دولت ترامپ طی 90 روز آینده توافق هسته‌ای با ایران را بررسی کرده و پیشنهاداتی را درباره آن به رئیس‌جمهور ارائه خواهد داد./ رویترز

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار