کد خبر : 81152
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۶

دکتر خانکشی‌پور در گفتگو با گیلانستان:

بحران گرانی در بازار مرغ گیلان/ مردم منتظر اقدامات موثر مسئولین ارشد اجرایی و نظارتی

بحران گرانی در بازار مرغ گیلان/ مردم منتظر اقدامات موثر مسئولین ارشد اجرایی و نظارتی

فعال اقتصادی گیلان گفت: بالاترین مقامات اجرایی و نظارتی استان باید نسبت به مسایل بازار مرغ حساسیت نشان بدهند و به کمتر از حل پایدار رضایت ندهند.

به گزارش گیلانستان، رئیس اتحادیه مرغداران کشور که خود از تولید کنندگان مرغ است قیمت تمام شده مرغ زنده را تا ۵۵ هزار تومان اعلام کرد و بر همین اساس انتظارات مربوط به افزایش قیمت مصوب مرغ برای خرده فروشی ایجاد شد. وی تأکید کرد که وزارت جهاد کشاورزی این افزایش قیمت مصوب را پذیرفته و قرار بود در پایان شهریور نیز رسما اعلام نماید. اما علیرغم یک ماه اختلال در صنعت مرغ و علیرغم نابسامانی‌های ناشی از این اعلام نظر اما ضمن آنکه وزارت جهاد کشاورزی ادعای این مرغدار را تکذیب نکرد اقدام مؤثری که بتواند فضای روانی حاکم بر صنعت مرغ را کنترل کند و موجب تنظیم بازار شود نیز انجام نداد.

این در حالی است که گزارشات حکایت از چندگانگی در قیمت مرغ در بازارهای کشور دارد. قیمت مصوب ۵۹۸۰۰ که زینت روی شیشه مغازه‌هاست و در مواردی هم واقعی است. قیمت‌های بالاتر از مصوب که در شهرها و استان‌های مختلف تا ۷۵۰۰۰ تومان هم نقل می‌شود و فروش مرغ ران و سینه که با قیمت‌های نجومی به فروش می‌رسد.

التهاب در این بازار از یک ماه پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد و انگار اراده‌ای برای حل آن وجود ندارد. شاید تعارض منافع و شاید مدیریت به سبک دولت روحانی موجب پایداری مشکلات و یا بی توجهی به نیازهای مردم شده است.

به این بهانه پای صحبت دکتر غلامرضا خانکشی‌پور مدیر عامل تعاونی تأمین نیاز کشتارگران مرغ استان گیلان که از صاحب‌نظران اقتصادی است، نشستیم تا از شرایط موجود بیشتر مطلع شویم.

آیا هزینه تولید مرغ زنده برای مرغدار واقعا به بالاتر از ۵۰ تومان رسیده است؟

قطعا خیر. اگر هزینه تولید یک قطعه مرغ از شروع جوجه‌ریزی تا مرحله رسیدن به کشتارگاه با وزن ۲ کیلو و ۷۰۰ گرم را برای مرغدار در سه دسته برآورد کنیم، هزینه خوراک حدود ۸۵۰۰۰ تومان، هزینه یک قطعه جوجه کمتر از ۱۵۰۰۰ تومان و کل سایر هزینه‌ها نیز کمتر از ۱۷۰۰۰ است که به ۴۲۶۰۰ تومان به ازای هر کیلو مرغ زنده می‌رسیم. با این قیمت مرغدار در نقطه سر به سر قرار می‌گیرد یعنی سودی معادل هزینه‌های فرصت خواهد داشت. حال اگر ۱۰ درصد سود اقتصادی را برای یک دوره ۴۵ روزه اضافه کنیم یعنی حداقل معادل ۶۰ درصد سود اقتصادی سالانه برای مرغدار در نظر بگیریم، آنگاه قیمت یک کیلو مرغ زنده آماده برای کشتار به ۴۶۸۶۰ تومان می‌رسد. که با ۵۵۰۰۰ تومان ادعا شده خیلی فاصله دارد. این درحالی است که مرغ‌هایی که در این روزها عرضه می‌شوند ۴۰ روز پیش جوجه‌های خود را با قیمت کمتر از ۵۰۰۰ تومان خریداری کردند و این یعنی هزینه تمام شده مرغی که امروز توسط مرغدار عرضه می‌شود حتی تا آخر مهر ماه هم کمتر از ۳۶۰۰۰ تومان است.

پس با گران فروشی در بازار مرغ مواجه هستیم؟

دقیقا. یک مصاحبه غیر مستند و سکوت وزارت جهاد کشاورزی شرایط را در طول شهریور ماه ابتدا دشوار کرد و در ادامه بازار را به اختلال کشاند. انتظارات قیمتی به مرغدار حس نارضایتی را الغا کرد، کشتارگران را تا سرحد آستانه تحمل دچار زیان انباشته نمود، خرده فروشان مرغ را سردرگم کرد و مصرف کننده‌ها یا باید گران بخرند و یا در صف‌های طولانی معطل خرید باشند.

الان روش عرضه مرغ چگونه است؟

مرغ زنده توسط مرغدار به دو گروه دلال و یا کشتارگر فروخته می‌شود. دلال‌ها یا مرغ زنده را دست به دست می‌کنند یعنی زنده فروشی می‌کنند و یکی دو هزار تومان می‌برند. حالا توی این دست به دست شدن ممکنه به کشتارگر بفروشند و یا به دلال غیر بومی بفروشند و یا به کشتارگاه‌های خارج از استان که خودشان کشتار می‌کنند، بفروشند. به این کار می‌گویند زنده فروشی و حواله آن را از اتحادیه مرغداران گیلان برای دامپزشکی جهت اخذ مجوز می‌گیرند. کشتارگران اما مرغ را در کشتارگاه ذبح می‌کنند و بعنوان عمده فروش وارد بازار می‌کنند. حالا اگر مشتری داخل استان داشته باشند، آن را داخل استان توزیع می‌کنند و اگر مشتری بیرون از استان باشد از تعاونی تامین نیاز کشتارگران مرغ گیلان حواله برای صدور مجوز از دامپزشکی برای انتقال لاشه مرغ به بیرون استان می‌گیرند. نکته اساسی که موجب بروز مشکل شده قیمت خرید مرغ زنده در مقایسه با قیمت مصوب خرده فروشی است. برای فروش مرغ به قیمت ۵۹۸۰۰ تومان الزاما باید مرغ زنده به قیمتی کمتر از ۴۱۰۰۰ تومان خریداری شود. در حالی که از چندین هفته پیش مرغ زنده از ۴۰۰۰۰ تومان پیشی گرفت و اکنون به ۴۸۰۰۰ تومان رسیده است. کشتارگر اگر مرغ را بالاتر از ۴۰۰۰۰ تومان خریداری نکند جدای از آنکه چرخه مالی او مختل می‌شود و امکان اجرای تعهدات او در بازار به مخاطره می‌افتد ضمنا بازار خرده فروشی دچار کمبود خواهد شد. اما چنانچه مرغ زنده را به ۴۸۰۰۰ تومان خریداری کند آنگاه به هر میزان کمتر از ۶۵۲۸۰ تومان عمده بفروشد، عملا ضرر داده است. در حالی که در آن صورت قیمت خرده فروشی باید تا ۷۱۸۰۰ تومان بالا برود که الان عملا به لطایف الحیل برای مصرف کننده‌ها این اتفاق رخ داده است.

به نظر شما چه باید کرد؟

چند تا کار ضمن آنکه راه‌گشاست بنظر غیر قابل گریز است.

اول) باید به نقش کلیدی قوه قضائیه و نهادهای نظارتی اشاره کنم. نظارت نه فقط برای کنترل قیمت مصوب خرده فروشی بلکه نظارت بر فروش مرغ زنده و حمل مرغ غیرمجاز الزاما باید فراگیر و دائمی باشد. همیشه مرغ بدون مجوز اعم از لاشه و یا زنده باید توقیف، بررسی بهداشتی و با نازل‌ترین قیمت توزیع شود و بستن جاده و کنترل داخل استان نباید مقطعی انجام شود.

دوم) اتخاذ سیاست‌های جزیره‌ای در شهرستان‌ها ضمن آنکه به حل مشکل کمک نخواهد کرد بلکه آن را تشدید می‌کند. اتخاذ سیاست هماهنگ توسط فرمانداران و دادستان‌ها اجتناب ناپذیر است و این امر به تصمیم گیری به موقع مدیرانی مربوط می‌شود که مسئول تنظیم بازار هستند.

سوم) تفکیک بازار توصیه تخصصی من بعنوان دانش آموخته اقتصاد است. گیلان قطب تولید مرغ است همانند برنج، چای، زیتون، بادام و همانطوریکه انتظار داریم برنج در گیلان ارزانتر از تهران باشد بنابر این مردم حق دارند انتظار داشته باشند مرغ را در گیلان ارزانتر بخرند. بنابر این باید بازار گیلان را تفکیک نمود. به این معنی که اتحادیه مرغداران را موظف نمود که با یک برنامه‌ریزی عملیاتی توزیع مرغ زنده توسط مرغداری‌ها و تعاونی‌های مرغداران در شهرستان‌ها را به صورت مثلا ۴۰ درصد داخل استان و ۶۰ درصد خارج از استان انجام بدهند. مرغ داخل استان بر اساس قیمت مصوب فعلی به قیمت ۴۰۰۰۰ تومان تحویل تعاونی تأمین نیاز کشتارگران مرغ گیلان شود تا بین کشتارگران در سطح استان تقسیم شود و مردم استان بدون دغدغه مرغ را با قیمت مناسب و به اندازه کافی از فروشگاه‌ها تهیه کنند. ۶۰ درصد بعدی نیز با حواله اتحادیه مرغداران می‌تواند با قیمت توافقی به فروش برسد تا بخشی از نیاز کشور تأمین گردد. این کار می‌تواند با مصوبه قرارگاه امنیت غذایی استان که همه را مکلف به اجراء خواهد کرد با انعقاد تفاهم نامه یا قرارداد بین تعاونی کشتارگران و اتحادیه مرغداران عملیاتی شود.

چهارم) زنجیره‌های فعال در صنعت مرغ در استان نیز علیرغم توان بالایی که دارند اما به آستانه تحمل مالی و فنی نزدیک شده‌اند. تفکیک بازار که مطر شد عملا زنجیره‌ها را نیز از خطر دور می‌کند و آن‌ها را قادر خواهد ساخت تا ضمن نیم نگاه به بازار گیلان اما به بازار تهران توجه جدی‌تر داشته باشند.

پنجم) باید بپذیریم دوره تصمیم‌گیری‌های دشوار در جلساتی نظیر تنظیم بازار توسط چند نفر مدیر با تخصص‌های گوناگون بر اساس مشاهدات شخصی و نهایتا مطالعه برخی اخبار و گزارشات سپری شده است. بنظر می‌رسد برای حل بلند مدت مسائل تنظیم بازار باید از اندیشکده‌ها، گروه‌های مطالعاتی، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها بهره برد. سفارش داد و راه‌کاهایی را که علمی ارائه می‌کنند به جان خرید و اجرایی کرد.

و نهایتا آخرین نکته؟

گیلان برای تولید مرغ دارای مزیت نسبی اقتصادی است. عقلایی است که این صنعت به نحوی در استان پی گرفته شود که همچنان سرمایه‌گذار جدید جذب کند. هرگز نباید برنامه‌ها محدود کننده باشند. بنابر این حق مطلب این است که بالاترین مقامات اجرایی و نظارتی استان نسبت به مسایل بازار مرغ حساسیت نشان بدهند و به کمتر از حل پایدار رضایت ندهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار