کد خبر : 68020
تاریخ انتشار : شنبه 12 تیر 1400- 45: 10

بدهی بانکی مشکل بزرگ تولیدکنندگان/ سودهای پلکانی کمر تولید را شکست

بدهی بانکی مشکل بزرگ تولیدکنندگان/ سودهای پلکانی کمر تولید را شکست

سودهای کلان تسهیلات بانکی مشکل لاینحل بزرگی است که سال‌ها از سوی صنعتگران و تولیدکنندگان مطرح می‌شود و به گفته خود آن‌ها سودهای پلکانی کمر تولید ملی را شکسته است.

به گزارش گیلانستان، شیوع ویروس کرونا واحدهای تولیدی و صنعتی را در شرایط بسیار پیچیده‌تری از قبل قرار داد زیرا در کنار این چالش بزرگ جهانی که فقط مختص به کشور ایران نیست، سودهای کلان و پلکانی تسهیلات بانکی کمر تولید ملی را شکسته و برای تولیدکنندگان و صنعتگران کشورمان به دردی مضاعف تبدیل شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گیلان در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ از بازگشت ۴۵۰ واحد تولیدی استان به چرخه تولید در سال گذشته خبر داد؛ این واحدها شامل همه بخش‌های صنعتی، خدماتی و کشاورزی هستند. واحدهای کوچک و متوسطی که در سال‌های اخیر دچار رکود و افول شدند و اکنون با تزریق سرمایه در گردش به چرخه تولیدی استان گیلان بازگشتند.

بدون شک بنگاه‌های کوچک منابع مالی کمتری دارند و اگر تلاطمی و اختلالی در سیستم اقتصادی ایجاد شود به واسطه گردش مالی اندکشان بیشتر از سایر بخش‌ها آسیب می‌بینند.

هم‌اکنون بیش از هزار واحد غیرفعال تولیدی در بخش‌های مختلف در استان گیلان وجود دارند که هر کدام از آن‌ها به دلایل مختلف، ضعف مدیریتی، مشکلات بانکی و مالیاتی و مانع‌تراشی دستگاه‌های اجرایی به تعطیلی کشیده شدند.

از طرفی عدم سیاست کلی و واحد برای بهبود فضای کسب و کار در کشور، عدم هماهنگی‌های لازم میان سازمان‌ها و نهادهای درگیر، فقدان اطلاعات متقارن و پائین بودن سطح آگاهی عمومی از قوانین و مقررات، عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها، زمانبر بودن مراحل ایجاد یک کسب و کار تحمیل هزینه‌های بالا به سرمایه‌گذاران، بروکراسی اداری پیجیده و دست و پا گیر برای شروع و ادامه یک فعالیت تولیدی و وجود تحریم‌‌های روزافزون بین‌المللی میزان موفقت در کسب و کارها و تولید را پائین آورده است.

این نکته هم لازم به ذکر است که در مهر ماه سال گذشته استاندار گیلان در دیدار با وزیر صمت خواستار تعیین تکلیف ۶۹ واحد صنعتی استان گیلان که در تملک شبکه بانکی کشور قرار داشتند شد، شبکه‌ای که بخش وسیعی از اقتصاد و صنعت استان گیلان را در بر گرفته است.

* بانک‌ها هیچ گونه حمایت درستی از بخش تولید و صنعت ندارند

« فرهاد محرر» مهم‌ترین موانع بخش تولید را برشمرد و اظهار داشت: موضوع اصلی صنعت این است که مسئولان و متولیان امر چگونه به آن و بحث کارآفرینی نگاه می‌کنند به بیان دیگر بیمه تامین اجتماعی، گردش مالی، ارزش افزوده، فروش، مسائل پولی و بانکی و سیاست‌های حمایتی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان بخش صنعت است.

رئیس هیئت مدیره صنایع همگن نساجی استان گیلان سرمایه در گردش را از جمله اصلی‌‌ترین مشکلات بخش صنعت و تولید خواند و اذعان کرد: با توجه به گران شدن دلار، مواد اولیه در داخل کشورمان سه برابر و بلکه هم بیشتر دچار افزایش شده و این باعث بالا رفتن قیمت تمام شده محصول نهایی می‌شود.

وی با بیان اینکه به علت افزایش قیمت تمام شده محصول نهایی صاحبان تولید و صنایع به گرفتن وام و تسهیلات بانکی نیاز مبرم پیدا می‌کنند عنوان کرد: برای ادامه فعالیت تولیدی در شرایط حال حاضر، ما در بخش تولید و صنعت به سرمایه در گردش سه برابری نیاز داریم در حالیکه صنعتگر توان تامین این مبلغ را ندارد و مجبور است به سمت منابع بانکی  کشیده شود.

محرر پرداخت سودهای کلان تسهیلات بانکی را یکی دیگر از مشکلات تولیدکنندگان و صنعتگران دانست و ابراز داشت: وقتی می‌خواهیم از  بانک‌ها تسهیلاتی بگیریم هزاران نوع مانع و مشکل ایجاد می‌کنند و هیچ رقم حمایتی از بخش تولید و صنعت ندارند زیرا اگر تنها یک چک بانکی برگشت بخورد صنعتگر از تمام خدمات بانکی محروم می‌شود.

رئیس هیئت مدیره صنایع همگن نساجی استان گیلان اینگونه عملکرد بانک‌ها را مصداق بارز تحریم داخلی ذکر کرد و یادآور شد: در تمام کشورهای دنیا وقتی تولیدکننده و صنعتگری نمی‌تواند اقساط تسهیلات خود را به بانک پرداخت کنند اول از همه از او سؤال می‌شود که مشکلش چیست و چگونه می‌توانند کمکش کنند.

وی ضمن تشکر از دستگاه قضایی استان گیلان با بیان اینکه ورود قوه قضائیه مشکل بزرگ جرایم پلکانی بانک‌ها علیه تولید و صنعت را حل کرد افزود: یکی از مهم‌ترین عواملی که باعث شد در نه سالی که واحدهای تولیدی این مقدار صدمه و آسیب ببینند همین سودهای پلکانی شبکه بانکی کشور بود که تولیدکننده را نابود کرد.

* ورشکستگی و تعطیلی واحدهای تولیدی خارج از اراده و خواست بانک‌ها است

«سید رسول میرخلفی» نیز با بیان اینکه استان گیلان در نقدینگی، سپرده بانکی و میزان تسهیلات پرداختی در رتبه نهم کشوری قرار دارد اظهار داشت: این تسهیلات در بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن، صادرات، بازرگانی، خدمات و قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان گیلان با بیان اینکه بخش اعظمی از تسهیلات پرداخت شده می‌تواند موجبات رونق اقتصادی را در استان فراهم کند افزود: اقتصاد کشور و به ویژه تولیدکنندگان، بانک محور است و در ۹۹ درصد از واحدهای تولیدی که ایجاد می‌شوند بانک‌ها مشارکت دارند و به عنوان یک شریک محسوب می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه قبل از پرداخت تسهیلات، باید طرح‌های توجیهی با ویژگی‌های مالی، اقتصادی و حتی کشش بازار و بازاریابی به بانک ارائه شود عنوان کرد: بر اساس این موارد است که بانک طرحی را قبول می‌کند و تسهیلات را پرداخت می‌کند و مطمئنا هیچ شریکی حاضر نیست که طرف مقابلش ورشکست و از چرخه اقتصاد خارج شود.

مدیر بانک ملی استان گیلان با تاکید بر اینکه دلایل ورشکستگی و یا تعطیلی برخی واحدهای تولیدی خارج از اراده و خواست بانک‌های عامل است یادآور شد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که نرخ سود تسهیلات بانکی مصوبه شورای پول و اعتبار است اما خود بانک‌ها هم یکسری تسهیلات حمایتی دارند و از تولید حمایت می‌کنند.

افت میزان تولید چالش جدیدی محسوب می‌شود که برای واحدهای تولیدی و صنعتی استان گیلان اتفاق افتاده است از طرفی باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که اگرچه کرونا همه مشاغل را درگیر خودش کرد اما نتوانست موتور محرکه تولید را از حرکت باز دارد و موجب تعطیلی کارخانجات بشود.

کارگران به عنوان رکن اصلی تولید از شرایط این روزهای کشور نگران هستند از طرفی شیوع کرونا، به خطر افتادن سلامت آن‌ها و خانواده‌هایشان و از سوی دیگر تعطیلی موقت کارخانه‌ها و کارگاه‌ها و احتمال بیکار شدنشان زندگی کارگران را تحت شعاع قرار داده است و بدون شک در چنین شرایطی تنها راه برون رفت از این مشکلات، کارکردن در یک فضای سالم و امن است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار