کد خبر : 68921
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 مرداد 1400- 14: 11

برآورد خسارت ۳۵ درصدی شالیزارهای گیلان در پی بارندگی‌های اخیر

برآورد خسارت ۳۵ درصدی شالیزارهای گیلان در پی بارندگی‌های اخیر

بیمه کشاورزی گیلان میزان خسارت‌های شالیزارهای استان ناشی از ورس در پی بارندگی‌های اخیر را طبق برآوردهای اولیه حدود ۳۵ درصد در مراحل مختلف شیری، خمیری و رسیدگی اعلام کرد.

به گزارش گیلانستان، طی هفته اخیر بارش‌های باران در گیلان علیرغم اینکه بخش عمده‌ای از اراضی شالی‌کاری استان تنش آبی را تحمل می‌کرد، وارد غرق آبی شد و در برخی از نقاط استان سیلاب‌های قابل‌توجه به راه افتاد که در کنار ایجاد مخاطرات عمرانی، آسیب جدیدی به حوزه کشاورزی نیز زد.

بارش‌های باران شدید و توأمان با وزش بادهای تند در این مقطع از رشد برنج و دوران باردهی آن موجب ورس در اراضی شالی‌کاری شد و به گفته خبرنگاران فارس در برخی از مناطق، بارش‌ها خسارت‌های سنگینی را به برنج‌کاران وارد کرد.

هزینه‌های بالای داشت و کاشت، کاهش اراضی سطح کشت، افزایش قیمت نهاده‌ها از یک‌سو و قاعدتاً افزایش هزینه‌های برداشت شلتوک در اراضی از سوی دیگر موجب شده تا ورس پیش‌آمده نیز نگرانی‌های شالی‌کاران گیلانی را دوچندان کند.

البته با هشدارهای هواشناسی و به‌تبع آن برنامه‌ریزی و ساماندهی‌های ستاد مدیریت بحران استان گیلان، سطح و تعداد بیمه‌گذاران محصولات کشاورزی در استان افزایش یافته است.

خوشبختانه با توسعه صنعت بیمه، کشاورزان نیز از چتر حمایتی آن‌ها منتفع شده‌اند و سالانه بیمه، خسارت‌هایی که در تعهداتشان باشد را تا حدودی جبران می‌کند.

عبداللهی فر، کارشناس ارشد بیمه بانک کشاورزی گیلان در گفت‌وگو با فارس مطرح کرده که بارش باران های سیل‌آسا خسارت‌هایی را به محصول برنج در استان وارد کرده است.

به گفته وی طی هفته جاری به تمام شعب بانک استان و نمایندگی‌های بیمه کشاورزی اعلام‌شده تا با قطع بارندگی وفق مقررات نسبت به تشکیل اکیپ اولیه بررسی خسارت متشکل از کارشناسان بانک کشاورزی، جهاد کشاورزی، نمایندگی بیمه، ارزیاب خسارت و ناظر مقیم ) اقدام کنند.

البته بیمه‌گذاران خسارت‌دیده با توجه به شرایط کرونایی می‌تواند به سه روش -تماس تلفنی با شماره تلفن ثابت و همراه مدیرعامل نمایندگی بیمه کشاورزی، تماس با کد دستوری # ۶۴۰۰۹۶۶۵۵ با همان شماره همراه اعلامی و مندرج در بیمه‌نامه و یا با ورود به سایت مشتریان بیمه کشاورزی به آدرس CS.sabka.ir  اعلام خسارت کنند.

به گفته عبداللهی فر، کارشناس ارشد بیمه بانک کشاورزی گیلان با توجه به زمان کشت برنج و بر اساس تقویم زراعی استان، محصول برنج در سه مرحله شیری، خمیری و رسیدگی قرار دارد و به همین دلیل شدت و حدت خسارت متفاوتی به دنبال خواهد داشت ولی ازنظر سطوح خسارت برآوردهای اولیه حاکی از ورس حدود ۳۵ درصد مزارع در مراحل مختلف شیری، خمیری و رسیدگی است.

ناگفته نماند پس از اعلام خسارت بیمه‌گذاران، ارزیابی سطوح خسارت‌دیده توسط ارزیابان خسارت آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار