کد خبر : 28867
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۷ - ۰:۵۴

برآورد هزینه 8 میلیارد تومانی شهرداری رشت برای برگزاری نشست شهرهای خلاق خوراک یونسکو!

برآورد هزینه 8 میلیارد تومانی شهرداری رشت برای برگزاری نشست شهرهای خلاق خوراک یونسکو!

شهرداری رشت قرار است بیستم آذرماه سال جاری با هزینه برآورد شده هشت میلیارد تومانی میزبان حدود ۷۰ کشور جهان در راستای نشست شهرهای خلاق خوراک یونسکو باشد.

به گزارش گیلانستان، شهرداری رشت در راستای برنامه‌های شهر خلاق خوراک قرار است آذرماه سال جاری میزبان نمایندگان کشورهای فعال از کشورهای مختلف جهان باشد.

رشت در بیستم آذرماه سال ۹۴ به‌طور رسمی به‌عنوان شهر خلاق خوراک در یونسکو ثبت شد و متعاقب آن وعده‌های فراوانی در راستای توسعه و رونق اقتصادی شهر و اشتغال‌زایی با بهره‌مندی از ظرفیت‌های این عنوان مطرح شد.

پرداخت معوقات کارکنان و پیمانکاران مشکل این روزهای شهرداری رشت

حال در شرایطی که بیش از دو سال و نیم از عضویت رشت در جمع شهرهای خلاق خوراک یونسکو می‌گذرد نه‌تنها شاهد رونق گردشگری با بهره‌مندی از این عنوان نیستیم بلکه تحمیل هزینه‌های هنگفت، بیهوده و بدون نتیجه پیرامون شهر خلاق خوراک رشت موجب اعتراض بسیاری از فرهیختگان این حوزه و شهروندان مطلع شده است.

شهرداری رشت در شرایطی قرار است بیستم آذرماه سال جاری با هزینه برآورد شده هشت میلیارد تومانی میزبان حدود ۷۰ کشور جهان در راستای نشست شهرهای خلاق خوراک یونسکو باشد که روزبه‌روز به حجم بدهی و مشکلاتش افزوده شده و با چنگ و دندان برای پرداخت معوقات کارکنان و پیمانکاران تلاش می‌کند.

 ضعف الگوگیری از شهرهای موفق حوزه شهر خلاق خوراک

هزینه‌های بلیط رفت‌وبرگشت، اسکان، خوراک و ویزای نمایندگان کشورهای عضو شبکه شهرهای خلاق خوراک یونسکو ازجمله مواردی است که شهرداری رشت باید به‌واسطه پذیرش این میزبانی پرداخت کند.

پارما ایتالیا، پوکت تایلند و چند شهر دیگر ازجمله شهرهای مطرح فعال در این حوزه بوده که با استفاده از این برند توانسته‌اند در جذب توریسم غذایی بسیار موفق عمل کنند.

بسیاری از کارشناسان این حوزه معتقدند که شهر رشت با گذشت دو سال و نیم از کسب عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو تاکنون به دستاوردی در این حوزه دست پیدا نکرده و یقیناً با توجه به عدم زیرساخت‌های مناسب برگزاری نشست شهرهای خلاق خوراک یونسکو در رشت عوایدی به‌غیراز تحمیل هزینه‌های هنگفت و بی‌نتیجه به شهرداری بحران‌زده رشت ندارد.

 تحمیل هزینه بیهوده به شهرداری رشت در شرایط بد اقتصادی

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه با تحمیل هرگونه هزینه بیهوده به مجموعه شهرداری رشت مخالفم اظهار کرد: تاکنون جزئیات کامل برگزاری این رویداد به اطلاع اعضای شورا نرسیده درحالی‌که فقط سه ماه تا زمان برگزاری آن فرصت باقی‌مانده است.

فاطمه شیرزاد با تأکید بر اینکه عنوان شهر خلاق خوراک برای رشت دستاوردی به همراه نداشته است افزود: یکی از مباحثی که همواره بنده در این حوزه به آن تأکید دارم ایجاد اشتغال، جذب گردشگر و رونق اقتصادی شهر با بهره‌مندی از این عنوان بوده که تاکنون این مهم عقیم مانده است.

وی با اشاره به عدم ایجاد زیرساخت‌های مناسب به‌منظور برگزاری این نشست تصریح کرد: بیش از دو سال و نیم از کسب این عنوان برای رشت سپری شده و تاکنون هیچ اتفاق مؤثری در این زمینه مشاهده نشده و متأسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که در تمامی مکاتبات یونسکو با مدیر برنامه‌های شهر خلاق خوراک رشت از ایمیل‌های شخصی استفاده شده و درواقع جایگاه حقوقی برای شهرداری رشت در این حوزه وجود ندارد.

شیرزاد با اشاره به وضعیت نامناسب مالی شهرداری رشت بیان کرد: شهرداری رشت به لحاظ مالی در وضعیت نامطلوبی به سر می‌برد و بدهی‌های هنگفت و مطالبات معوقه کارکنان رسمی و شرکتی ازجمله پاکبانان و غیره مسئله مهمی است که پیش از هر تصمیم و اقدامی باید به آن‌ها توجه شود.

وی با اشاره به موضوع جذب اسپانسر به‌منظور تأمین هزینه‌های نشست چندروزه نمایندگان کشورهای عضو شبکه شهرهای خلاق خوراک یونسکو در رشت خاطرنشان کرد: مدیره برنامه‌های یونسکو در شهر خلاق خوراک رشت اخیراً مکاتباتی از طریق سرپرست شهرداری رشت با برخی از بانک‌ها و مؤسسات مالی در راستای جذب اسپانسر با هدف تأمین هزینه‌های نشست چهارروزه شهرهای خلاق خوراک یونسکو در رشت انجام داده که با توجه به مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور تحقق این امر بعید به نظر می‌رسد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی رشت به حمایت‌های بدوی صورت گرفته از ثبت شهر خلاق خوراک اشاره کرد و گفت: در ابتدا از پیگیری و کسب این عنوان برای رشت بسیار حمایت کرده و انتظار داشتم با تدوین برنامه‌ریزی مناسب شاهد بهره‌مندی شهر و شهروندان از مزایای آن باشیم اما پس‌ازآن با مشاهده روند نامطلوب بارها نسبت به سفرهای اروپایی بی‌حاصل و تحمیل هزینه‌های بیهوده به شهرداری رشت با محوریت این موضوع اعتراض کرده و خواستار ارائه گزارش از سوی مدیران این حوزه شدم.

وی با اشاره به سفرهای اروپایی انجام‌شده در قالب عنوان شهر خلاق خوراک رشت تصریح کرد: از دوران فعالیت شورای چهارم رشت بارها شاهد انجام چنین سفرهایی با تحمیل هزینه به شهرداری رشت بوده و از آن جمله می‌توان به سفر به کشورهای چین، سوئد، ایتالیا و غیره توسط مدیره برنامه‌های یونسکو در شهر خلاق خوراک رشت به همراه تنی چند از اعضای شورا اشاره کرد.

شیرزاد با تأکید بر اینکه عنوان شهر خلاق خوراک باید به برندی برای رشت تبدیل شود بیان کرد: قرار بود این عنوان به برندی برای رشت و توسعه توریسم غذایی در این شهر تبدیل شود اما در کمال تعجب در برخی از برنامه‌هایی که پیرامون این نشست چندروزه به‌طور غیررسمی مطرح‌شده اقداماتی ازجمله حضور و بازدید نمایندگان کشورهای عضو شبکه شهرهای خلاق خوراک یونسکو از دیگر شهرهای استان گیلان وجود دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر رشت با اشاره به اینکه حفظ بیت‌المال در شرایط نامناسب اقتصادی حاکم بر کشور امری ضروری و حائز اهمیت است افزود: هزینه برگزاری این نشست چهارروزه به میزبانی شهرداری رشت هشت میلیارد تومان برآورد شده و این در حالی است که بسیاری از پروژه‌های اساسی و موردنیاز شهروندان نیازمند یک یا دو میلیارد تومان اعتبار بوده که در حال حاضر و به‌واسطه مشکلات مالی اجرای آن‌ها از توان شهرداری رشت خارج بوده و به همین علت به تأخیر افتاده است.

عنوان شهر خلاق خوراک دستاوردی برای رشت به همراه نداشت

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه عنوان شهر خلاق خوراک برای رشت دستاوردی به همراه نداشت اظهار کرد: حدود سه سال از ثبت این عنوان برای رشت سپری شده و معتقدم با روند فعلی توسط تیم اجرایی شهر خلاق خوراک رشت باید منتظر حذف این عنوان باشیم.

روشن بابایی با بیان اینکه با یک میلیارد تومان اعتبار نیز می‌توانیم نسبت به برگزاری نشست شهرهای خلاق خوراک عضو یونسکو اقدام کنیم افزود: بنده معتقدم اعتبار یک میلیارد تومانی برای برگزاری چنین نشستی کافی بوده و با یک میلیارد تومان در زمان باقی‌مانده می‌توانیم اقدامات مناسبی در راستای برگزاری این نشست انجام داده و همچنین عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو را برای رشت حفظ کنیم.

بابایی به عدم رضایتمندی شهروندان از روند تیم اجرایی شهر خلاق خوراک رشت اشاره کرد و گفت: باید برای حفظ این عنوان در سطح جهان مبارزه کنیم.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه گیلان با اشاره به مراحل ثبت رشت در شبکه شهرهای خلاق خوراک یونسکو بیان کرد: شاید اگر رشت در شبکه شهرهای خلاق یونسکو ثبت نمی‌شد خیلی‌ها برای زیر سؤال بردن گروه علمی پروژه تلاش می‌کردند اما در حال حاضر و در شرایطی که حدود سه سال از کسب این عنوان سپری شده متأسفانه به‌خوبی از ظرفیت‌های پیرامون آن برای شهر و شهروندان استفاده نشده و دراین‌باره احساس مسئولیت نمی‌کنند.

کسب عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو برای رشت در سایه تعامل، همدلی و همفکری گروهی تحقق پیداکرده و پس از سال‌ها رشت بار دیگر با کسب این عنوان در سطح بین‌الملل مطرح شد.

انتظار می‌رود با درایت و تعامل بیشتر تصمیمی درست دراین‌باره اتخاذ و با کاهش هزینه‌های بیهوده و زیاده‌خواهی‌ها، شهروندان رشت به‌عنوان مالکین حقوقی این عنوان شناخته شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار