کد خبر : 71493
تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 مهر 1400- 30: 11

معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان:

برخورد قضایی با عاملان و مسؤولان برداشت غیرمجاز از معادن روستای کلفت فومن

برخورد قضایی با عاملان و مسؤولان برداشت غیرمجاز از معادن روستای کلفت فومن

به گفته معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان، افرادی که در خصوص تخریب و برداشت غیرمجاز از معادن روستای کلفت فومن ترک فعل کنند و نظارتی بر عملکرد نداشته باشند قطعاً دادستان‌های در سطح شهرستان‌های گیلان برخورد قانونی خواهند کرد.

به گزارش گیلانستان، بعد در سیل سال ۹۷ پل و سد کَلفَت فومن به دلیل شدت بارش‌ها تخریب و همین امر خسارات بسیاری را به مردم منطقه وارد کرد.

کارشناسان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی مهم‌ترین علل تخریب پل و سد کلفت فومن را برداشت غیرمجاز شن و ماسه از معاون این روستا می‌دانند که این امر منجر به خسارات جبران ناپذیری به اراضی کشاورزی مردم و بعضا منازل آنان در سالیان گذشته شد ولی متأسفانه برداشت از معادن این روستا کماکان ادامه دارد و هر روز بر مشکلات این روستا افزوده می‌شود.

با توجه به حجم خسارت وارد شده به اراضی کشاورزی در گیلان رئیس کل دادگستری گیلان به همراه معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان از معدن روستای کلفت بازدید به عمل آورد.

بنابر اعلام مسؤولان دستگاه قضایی گیلان، مسؤولان معدن و همچنین صادر کنندگان مجوز برداشت شن و ماسه معدن روستای کلفت باید پاسخگوی خسارات وارد شده به مردم بوده و همچنین بعد از بازدید مسؤولان دستگاه قضائی از این روستا دستور داده شد تا برداشت معدن متوقف شده و بررسی‌های کارشناسی در خصوص نحوه عملکرد معدن صورت بگیرد و در صورت ثابت شدن تاثیر سوء این برداشت‌ها بر محیط زیست منطقه و زمین‌های کشاورزی و محل سکونت مردم، مجوز برداشت معدن لغو خواهد شد.

در همین خصوص معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان می‌گوید متأسفانه در معدن این روستا شاهد برداشت‌های غیراصولی و عدم نظارت متولیان در این منطقه هستیم.

به گفته جان احمد آقایی بنا بر دستور رئیس کل دادگستری استان برای رسیدگی به مطالبات و توقعات به حق مردم این اقدام متوقف شد تا مسیر قانونی خود را طی کند.

یکی از تاکیدات کارشناسان حوزه محیط زیست برداشت مجاز و اصولیه شن و ماسه از معاون بوده و این همان نکته‌ای است که معاون پیشگیری و وقوع از جرم دادگستری گیلان به آن تاکید داشته و می‌گوید برداشت از رودخانه و معدن باید بر اساس پیوست زیست محیطی و زمین شناسایی به منظور جلوگیری از رانش و ریزش و همچنین‌عدم تنش‌های اجتماعی انجام شود، لذا دستگاه قضا اجازه غارت معادن را به سودجویان نخواهد داد.

آقایی در واکنش به درخواست اهالی روستا در خصوص برخورد با عاملان تخریب سد و پل کلفت فومن گفت: افرادی که در این حوزه ترک فعل کنند و نظارتی بر عملکرد نداشته باشند قطعاً دادستان‌های در سطح شهرستان‌های استان گیلان برخورد قانونی و قضایی  خواهند کرد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار