کد خبر : 55406
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۹

برداشت بی‌رویه شن و ماسه بلای جان طبیعت گیلان/ دستور کاهش برداشت شن و ماسه صادر شد

برداشت بی‌رویه شن و ماسه بلای جان طبیعت گیلان/ دستور کاهش برداشت شن و ماسه صادر شد

رداشت بی‌رویه شن و ماسه همچون خنجری ناجوانمردانه بر پیکر کم‌جان سپیدرودی که انگارنه‌انگار بخش اعظمی از شریان اقتصاد و حیات استان به او بستگی دارد، زخم می‌زند و جان حیات آبی گیلان را بدحال کرده است.

به گزارش گیلانستان، برخورد بد انسان با طبیعت و انتقام سخت آن از انسان، موضوعی تکراری و عادی شده و هرروزه انسان به بهانه آسایش و مصرف‌گرایی، خنجری بر پیکر طبیعت بی‌زبانی می‌کشد که نمی‌داند اگر «کارد به استخوان طبیعت» بخورد چنان انتقامی خواهد گرفت که هیچ قدرت دنیایی، جلودارش نخواهد بود، از سیلاب‌های پی‌درپی برخی استان‌ها به دلیل قطع بی‌رویه درخت و آسیب‌های بی‌رحمانه انسان به پوشش گیاهی گرفته تا نابودی جنگل به بهانه ساخت سد و ساختمان و متأسفانه ویلا «برای ازمابهتران».

دراین‌بین خنجر گیلانی‌ها نیز بر پیکر طبیعت بی‌جان و البته منتقم، بی‌نصیب نمانده و بر پیکر کم‌جان سپیدرودی خنجر می‌زند که انگارنه‌انگار بخش اعظمی از شریان اقتصاد و حیات استان به او بستگی دارد، از آلوده کردن‌های بی‌منطق آن تا برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه از آن، بی‌آنکه حواسمان باشد که این طبیعت مظلوم و معصوم روزی چنان طغیان می‌کند که دیگر هیچ «انگشت تحیری باقی نمی‌ماند تا با دندان گزیده شود».

القصه! بعد از فراز و نشیب‌های فراوان و فریادهای حقیقی و بعضاً نمایشی برخی از چهره‌های سیاسی استان، خبری خوب از اداره کل آب و منطقه‌ای گیلان ما را امیدوار کرد که انگار بعد از فریادهای نمایندگان مجلس یازدهم دراین‌باره، عزم اصلاح رفتار استان با طبیعت کلید خورده است، خبری که با دستور کاهش برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه سپیدرود حالمان را کمی بهبود بخشیده است.

هدف منفعت‌طلبان نابودی محیط‌زیست گیلان

چندی پیش نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در دیدار با مدیرکل آب منطقه‌ای استان گیلان بر مهار آب در گیلان و تدبیر در آن تأکید می‌کند و می‌گوید، محرومیت‌ها را باید به تأخیر انداخت و باید تلاش کرد تا جلوی تخریب‌ها گرفته شود.

سید علی آقازاده با گله‌مندی از وضعیت رودخانه سپیدرود معتقد است که هر بلایی که می‌خواهند بر سر رودخانه سفیدرود می‌آورند، معتقد است، با این وضعیت رودخانه سپیدرود، آینده رودخانه معلوم نیست که چه شود.

وی می‌گوید، چرا باید بگذاریم که رودخانه نابود شود بعد دنبال احیای آن باشیم، اگر تدبیر نشود سرنوشت محیط‌زیست گیلان اصلاً خوب نخواهد بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هدف منفعت‌طلبان را نابودی محیط‌زیست گیلان می‌داند که برخی از مسؤولان در نابودی محیط‌زیست نقش دارند، پس باید همت استانی شود تا جلوی آن گرفته شود.

مدیریت و محدودیت در برداشت ضروری است

به نظر می‌رسد مدیریت در برداشت از بستر رودخانه سپیدرود ضروری است و باید این مدیریت همراه با محدودیت در یک زمان‌بندی مشخص انجام شود، اگرچه در راستای ساخت‌وساز نیاز به شن و ماسه است اما باید از منابعی برداشت شود که به محیط‌زیست آسیبی نرسد و برای حفظ بستر رودخانه سفیدرود کار کارشناسی صورت گیرد، تا به منابع آبی و منابع طبیعی آسیب وارد نشود و حتماً باید جهت احیای رودخانه زرجوب و گوهررود برنامه‌ریزی ویژه صورت بگیرد.

امتناع از مدیریت جزیره‌ای در صدور مجوز برداشت شن و ماسه

 رسول فرخی نماینده مردم لاهیجان در مجلس شورای اسلامی نیز دراین‌باره می‌گوید، «باید بر صدور مجوز شن و ماسه نظارت دقیق صورت گیرد، چراکه در چند وقت اخیر شاهد برداشت بی‌رویه شن و ماسه از رودخانه‌های استان بودیم که این امر منجر به بروز سیلاب‌های شدید شده و خسارت جدی را به استان وارد می‌کند لذا باید از مدیریت‌های جزیره‌ای درباره صدور مجوز برداشت شن و ماسه امتناع و در تصمیم‌گیری‌ها با دقت عمل کنیم.»

معضل بزرگ زیست‌محیطی در گیلان محصول برداشت‌های بی‌رویه شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است که برداشت‌های بی‌رویه از بستر رودخانه سپیدرود تأسف‌برانگیز است، چراکه مسیر رودخانه سپیدرود قبل و بعد از سد سنگر به میزان یک هزار متر مورد برداشت بی‌رویه شن و ماسه قرارگرفته است.

محمدرضا احمدی سنگر با انتقاد از وضعیت نگه‌داری رودخانه‌ها توسط سازمان‌های مربوطه، می‌گوید، پایه‌های سد سنگر از سطح زمین بیرون زده‌شده و این مسئله در آینده معضل بزرگی خواهد بود و مسؤولان مربوطه باید پاسخگو این اتفاقات باشند.

لزوم ایجاد شورای سیاست گزاری در حوزه شن و ماسه

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس شورای اسلامی نیز از عملکرد مدیریت برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه گله کرده و می‌گوید، شن و ماسه به علت قیمت گزاف خود، همواره در معرض سوءاستفاده‌ها و فسادهای زیادی دراین‌باره شده است.

جبار کوچکی نژاد نیز معتقد است، ایجاد شورای سیاست‌گذاری در حوزه شن و ماسه در گیلان سبب می‌شود نه‌تنها حجم فسادها کاهش یابد بلکه برداشت از بستر رودخانه‌ها ساماندهی و نظام‌مند شود.

کاهش مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان گیلان

بعد از پیگیری‌های صورت گرفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان گیلان از کاهش مجوز برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان گیلان خبر می‌دهد و می‌گوید، از سه سال گذشته تاکنون مجوز میزان برداشت شن و ماسه در گیلان به یک‌سوم کاهش‌یافته و از دو میلیون مترمربع در سال به ۶۰۰ هزار مترمربع کاهش‌یافته است.

وحید خرمی معتقد است، کسی حق برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها را ندارد و افراد برای اجرای پروژه‌های عمرانی در گیلان تنها مجوز برداشت شن و ماسه از مناطق خشک و حاشیه رودخانه‌ها را دارند و نباید از بستر رودخانه برداشت کنند.

باید از آتش زیر خاکستر طبیعت ترسید

بی‌توجهی به موهبت‌های خدادادی «آتش زیر خاکستری است» که روزی دامان ما را خواهد گرفت و آن روز برای چاره‌اندیشی بسیار دیر و غیرقابل‌بخشش است، دغدغه نمایندگان مجلس یازدهم دراین‌باره و پیگیری‌های انجام‌شده قابل‌تقدیر است اما لازم است تا نظارت در این حوزه به همین‌جا بسنده نشده و تا حصول نتیجه کامل نیز ادامه یابد.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار