کد خبر : 32051
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397- 45: 11

برداشت نیشکر از ۲۲ هکتار اراضی کشاورزی صومعه سرا آغاز شد

برداشت نیشکر از ۲۲ هکتار اراضی کشاورزی صومعه سرا آغاز شد

رئیس اداره جهاد کشاورزی صومعه سرا با اشاره به آغاز برداشت نیشکر از اراضی کشاورزی این شهرستان، گفت: پیش بینی شده ۲۵ تن شکر سیاه سال جاری در صومعه سرا تولید شود.

به گزارش گیلانستان حدود پنج دهه گذشته شغل اصلی بسیاری از مردان و زنان روستایی صومعه سرا نیشکرکاری و تهیه شکر سیاه بود. گیاهی که بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان را به خود اختصاص داده و نام این گیاه در گیلان با نام صومعه سرا پیوند خورده بود.

اما رشد و پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات به جای آنکه کاشت این محصول پر زحمت و هزینه بر را بیشتر کند، روز به روز از تعداد نیشکرکاران این شهرستان کاسته و دیگر کمتر کشاورزی است که به کاشت این گیاه دارویی و پرفایده رغبت نشان دهد. کم کم کارگاه‌های نیشکر کاری در طول چهار دهه اخیر تعطیل و کاشت این گیاه در اراضی کشاورزی صومعه سرا جای خود را به محصولات دیگری همچون برنج، صنوبر، سیفی جات، سبزیجات وغیره داد تا جایی که سطح زیرکشت این محصول در شهرستان صومعه سرا که بزرگ‌ترین مرکز کشت نیشکر در استان بود، تنها به حدود ۸ هکتار رسیده است.

سختی‌های تولید شکر سیاه سبب شد که اراضی زیر کشت این گیاه به شالیزار تبدیل شده و شاید دیگر کمتر کسی در این سال‌ها نام و نشانی از این گیاه که زمانی از محصولات اصلی و بومی صومعه سرا بشمار می‌رفت را بشنود.

با این حال چندسالی است که مسئولان جهاد کشاورزی استان و به ویژه شهرستان صومعه سرا درصدد احیای کاشت این محصول به صورت تلفیقی در کنار کاشت برنج و صنوبر هستند تا هم سطح زیر کشت این محصول افزایش یافته و هم برای کشاورزان در فصول سرد سال ایجاد درآمد کند.

فعالیت ۱۵۰ نیشکرکار در صومعه سرا

احمد پادیاب رئیس اداره جهاد کشاورزی صومعه سرا با اشاره به آغاز برداشت نیشکر از اراضی کشاورزی این شهرستان، گفت:  پیش بینی شده ۲۵ تن شکر سیاه سال جاری در صومعه سرا تولید شود.

وی با بیان اینکه ۲۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت نیشکر اختصاص دارد، افزود: ۱۵۰ نیشکرکار به این کشت این محصول مشغول هستند.

رئیس اداره جهاد کشاورزی صومعه سرا در ادامه با اشاره به اینکه کشت نیشکر در شهرستان صومعه سرا از قدمت چند صد ساله دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۷۵ خانوار ۱۲ روستای شهرستان صومعه سرا از نیشکرهای برداشت شده در ۵۰ کارگاه خود شکر سیاه تولید می کنند، ادامه داد: امسال نیز برای راه اندازی ۳ کارگاه شکرپزی در صومعه سرا ۱۲۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شد.

تولید محصول ارگانیک در صومعه سرا 

پادیاب با تأکید به ارگانیک بودن نیشکرهای تولید شده در شهرستان صومعه سرا، گفت: نیشکرکاران صومعه سرایی برای تولید محصول خود از هیچ کود و سمی استفاده نمی کنند.

وی با اشاره به اینکه صومعه سرا یکی از قطب های تولید نیشکر و شکرسیاه در استان گیلان است، افزود: همه سال کشت نیشکر از اردیبهشت ماه آغاز و در اواخر آذر ماه نیز برداشت‌ها آغاز می شود.

رئیس جهاد کشاورزی صومعه سرا با اشاره به برنامه ریزی این دستگاه برای افزایش سطح زیرکشت نیشکر در استان به ویژه در خاستگاه آن صومعه سرا، بیان کرد: در چند سال گذشته با ترویج کشت تلفیقی در سطح شهرستان و برپایی کلاس‌های آموزشی تمایل کشاورزان برای کاشت این محصول افزایش یافته است.

وی به خاصیت درمانی این محضصول نیز اشاره و تصریح کرد: از آن برای درمان بیماری‌های چون یرقان، فاویسم، کم خونی و بیماری‌های استفاده می شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار