کد خبر : 44512
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 آذر 1398- 17: 11

برداشت ۱۷ هزار تن زیتون در استان گیلان

برداشت ۱۷ هزار تن زیتون در استان گیلان

در استان گیلان از ۸۷۰ هزار هکتار باغ زیتون ۱۷ هزار تن زیتون برداشت می‌شود.

به گزارش گیلانستان زیتون یکی از مهم‌ترین محصولات استراتژیک کشور به‌ویژه استان گیلان است که هرساله جوانان بسیاری را مشغول به کارکرده و استفاده صحیح از تولید و برداشت زیتون می‌تواند باعث رشد اقتصادی منطقه شود.

اگرچه در این چند سال میزان تولید زیتون در شهرستان رودبار با افت‌وخیزهایی همراه بوده ولی افتتاح هفت کارخانه روغن‌کشی زیتون در استان گیلان و رودبار باعث افزایش تولید این محصول در این شهرستان شده است.

علیرغم اینکه میزان مصرف سرانه روغن‌زیتون در استان گیلان بسیار کم و در کشور ۱۵۰ گرم سال است ولی همچنان استان گیلان رتبه نخست تولید روغن‌زیتون در کشور را دارد.

مصرف روغن‌زیتون برای انسان به دلیل کلسترول پایین خواص درمانی بسیار زیادی برای انسان به‌مانند کنترل فشارخون و کاهش دردهای روماتیسمی دارد که باید موردتوجه قرار گیرد.

در همین خصوص معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گیلان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شهرستان رودبار قطب تولید زیتون در کشور است، اظهار کرد: استان گیلان و شهرستان به دلیل شرایط آب و هوایی و زیست‌محیطی دارای ظرفیت بسیار خوبی در حوزه کاشت و برداشت زیتون است که این ویژگی‌ها شهرستان رودبار را به قطب اول تولید زیتون در کشور تبدیل کرده است.

مسعود الماسی با اشاره به میزان تولید زیتون در استان گیلان گفت: هرساله در شهرستان رودبار ۱۷ هزار تن زیتون برداشت می‌شود و ۵۵ درصد آن برای روغن‌کشی استفاده‌شده و به کارخانه فرستاده می‌شود.

وی با اذعان به اینکه باید فرهنگ مصرف روغن‌زیتون را در بین مردم رواج داد، تصریح کرد: کارشناسان تغذیه تأکید بسیار زیادی برای مصرف روغن‌زیتون در بین مردم‌دارند زیرا علاوه بر خواص درمانی بسیار زیاد به شادابی بدن در طول روز کمک می‌کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به خواص دارویی روغن‌زیتون افزود: روغن‌زیتون دارای کلسترول بسیار کم و عدم چربی مضر برای انسان خواص بسیار زیادی به‌مانند پیشگیری بیماری قلبی و عروقی، درمان بیماری گوارشی، کنترل فشارخون دارد.

میزان مساحت باغ‌های زیتون در گیلان ۸۷۰ هزار هکتار است که ۱۷ هزار تن زیتون برداشت‌شده و از این میزان دو هزار تن روغن‌زیتون تولید می‌شود.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار