کد خبر : 45034
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان:

بررسی افزایش آمار فرار از منزل

بررسی افزایش آمار فرار از منزل

فرار از خانه از جمله رفتارهای ناسازگارانه ای است که از دختران و زنان سر می زند و با توجه به  پی آمدهای سوء آن یکی از آسیب های خانوادگی و اجتماعی جامعه شناخته می شود.

به گزارش گیلانستان فرار دختران و زنان از منزل را یک پدیده جهانی دانست که در ایران و گیلان نیز وجود دارد و اظهار کرد: ۶۰ درصد از عوامل اصلی فرار از منزل خانوادگی است.

وی فرار دختران و زنان از منزل را معلول بی توجهی، بی احترامی، آزادی نامحدود، محدودیت، سردی روابط و آشفتگی خانواده دانست و افزود: متاسفانه هر ۱۰ سال شاهد افزایش آمار فرار از منزل هستیم و گیلان جزو پنج استان اول کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان افزایش طلاق، کاهش ازدواج، کاهش بعد خانوار، افزایش سالمندی جمعیت، بالا رفتن آمار خودکشی، فرار از منزل، اعتیاد و پرونده های قضایی خشونت را از جمله آسیب های موجود در جامعه دانست و تصریح کرد: همه این آسیب ها نتیجه سرکوب خانواده است.

علیزاده با بیان اینکه خانواده باید مامن آرامش و پناه مردم باشد، عنوان کرد: سرکوب خانواده به واسطه دو مولفه «خشونت اقتصادی» و «آشفتگی فرهنگی» رخ می دهد و گاهی خانواده را نابود می کند.

وی خشونت اقتصادی را شامل خشونت روانی و کلامی دانست و گفت: امروزه پژوهش ها نشان می دهد حدود ۸۰ درصد جوانان با سه معضل اصلی ازدواج، مسکن و شغل مواجه هستند و اقتصاد دغدغه مردم است.

این جامعه شناس با بیان اینکه تحقیر، توهین، افترا و دشنام خشونت های روانی را افزایش می دهد، اضافه کرد: کودکان، دختران و زنان اصلی ترین قشری هستند که از خشونت های کلامی و روانی آسیب می بینند.

وی با اشاره به سابقه فرهنگی و تاریخی ایران و گیلان، یادآور شد: همواره به پیشینه فرهنگی خودمان افتخار می کنیم، اما در دوره معاصر دچار آشفتگی در حوزه فرهنگ هستیم و دستگاه های فرهنگی موازی کاری دارند. تعدد متولیان امور فرهنگی، فقدان مسئولیت پذیری و عدم شناسایی ارزش های فرهنگی موجب شده شاهد کاهش امید به آینده هم در حوزه فردی و هم در حوزه اجتماعی باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان خواستار تدوین اطلس آسیب های اجتماعی استان گیلان با همکاری بهزیستی شد و خاطرنشان کرد: اطلس آسیب های اجتماعی کمک می کند که ما به صورت آنلاین تمام داده های مناطق و محلات را داشته باشیم و با شناسایی و اولویت بندی آسیب ها اقدام به ارائه خدمات کنیم.

طلاق؛ یکی از عوامل فرار از منزل

مرتضی قویدل، کارشناس امور اجتماعی اداره کل بهزیستی گیلان نیز در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به راه اندازی پنج مرکز اورژانس اجتماعی در پنج شهر گیلان از سال ۸۷ تاکنون، عنوان کرد: مراکز اورژانس اجتماعی ضمن پیگیری و بررسی آسیب های اجتماعی، مراکز نگهداری موقت زنان و دختران در معرض آسیب است.

وی با بیان اینکه مراکز اورژانس اجتماعی به کودک آزاری، همسرآزاری، زنان آسب دیده اجتماعی، زنان در معرض آسیب، دختران فراری و خودکشی می پردازد، گفت: پیچیده تر شدن روابط اجتماعی، صنعتی شدن، سست شدن روابط عاطفی در خانواده ها، شکاف بین نسلی، بیکاری، فقر و افزایش بی رویه مهاجرت از روستاها به شهرها و متعاقب آن پدیده حاشیه نشینی از جمله واقعیت های اجتماعی موجود است.

کارشناس امور اجتماعی بهزیستی گیلان، طلاق را یکی از عوامل فرار از منزل دانست و تاکید کرد: وقتی جدایی والدین اتفاق می افتد مشخصا بار روانی بسیار زیادی روی دختر یا پسر در حدود سنی ۱۲ سال به بالاست که می تواند منجر به فرار از منزل شود.

وی اعتیاد والدین را یکی از مولفه های طلاق دانست و گفت: اختلاف با پدر و مادر، کنترل شدید والدین، وجود تبعیض های جدی در خانواده به ویژه برای دختران و زنان، اصرار به ازدواج اجباری، منع کردن از ازدواج مورد علاقه، نداشتن مهارت های ارتباط موثر و نداشتن مهارت های اجتماعی نیز می تواند از دیگر عوامل فرار از منزل باشد.

قویدل با اشاره به پیامدهای فردی، خانوادگی و اجتماعی فرار از منزل، متذکر شد: پیامدهای فردی شامل آغاز بی سرپناهی، آسیب پذیری روانی بسیار بالا، قرار گرفتن در جمع مصرف کنندگان مواد مخدر، ایجاد مشکلات روانی و بروز انواع اختلالات، ابتلا به بیماری های جسمی و خودکشی و پیامدهای خانوادگی شامل لطمه جدی به حیثیت، شرف، اصالت و آبروی خانواده و بدنامی است.

کارشناس امور اجتماعی بهزیستی گیلان تنزل بهداشت روانی، ایجاد هجمه های اجتماعی و افزایش سرقت را از پیامدهای اجتماعی فرار از منزل دانست و خاطرنشان کرد: والدین تا جایی که می توانند ارتباط موثر بین خود و فرزندان را افزایش دهند و به وضعیت روانی فرزندان توجه داشته باشند.

قویدل با بیان اینکه والدین نباید با تحقیر فرزندان مسیر گفت وگوی دو طرفه را بن بست کنند، گفت: فرزندان خیلی وقت ها حرف برای گفتن دارند و لذا پدر و مادر باید برای این حرف ها ارزش و احترام قائل شوند و وقت کافی برای فرزندان بگذارند.

وی با تاکید بر لزوم پرهیز والدین از تبعیض بین فرزندان، یادآور شد: فرزندان هوشمند هستند و تبعیض را درک می کنند. همچنین باید تربیت صحیح براساس معیارهای تربیتی و سبک های تاییدشده فرزندپروری مورد توجه پدر و مادر قرار گیرد تا محل زندگی سرشار از آرامش و امنیت برای اعضای خانواده باشد.

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار