کد خبر : 25369
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 اردیبهشت 1397- 19: 22

بررسی طرح ساماندهی رودخانه زرجوب رشت

بررسی طرح ساماندهی رودخانه زرجوب رشت

در جلسه مشترک کمیسیونهای عمران و بهداشت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی رشت طرح ساماندهی رودخانه زرجوب رشت ازمحدوده پل زرجوب تا پل تختی بررسی شد.

 به گزارش گیلانستان، در این جلسه با اشاره به فعالیت کارگروه های کمیسیون عمران پیرامون موضوعات مختلف مدیریت شهری اظهار کرد: با مطالعات و بررسی های انجام شده در کارگروه های کمیسیون عمران شورای رشت نتایج خوبی محقق شده است.
رضا رسولی با اشاره به طرح تفصیلی رشت افزود: طرح تفصیلی رشت به دلیل وجود نواقص و مشکلات متعدد در آینده به جنگی تمام عیار تبدیل می شود.
وی با بیان اینکه مشکل رودخانه های رشت سالهاست که مطرح شده اند تصریح کرد: تلاشهای اخیر در کارگروه رودخانه های رشت به نتایج خوبی رسیده و سالهاست که درباره وضعیت رودخانه ها و نجات آنها مباحث مختلفی مطرح شده و در این حوزه چندین متولی از جمله آب منطقه ای، محیط زیست، آب و فاضلاب و.. و به دلیل اینکه مدیریت واحدی وجود دارد. رسولی افزود: با تمامی این تفاسیر تا کنون مشکلات این حوزه برطرف نشده و در برخی مواقع منافع سازمانها در این باره در تضاد است.
رئیس کمیسیون عمران شورا با تاکید بر اینکه باید در ابتدا مردم را با رودخانه ها آشتی بدهیم بیان کرد: شهروندان از رودخانه ها نباید به عنوان محلی برای سرازیر کردن زباله استفاده کنند.
رسولی به مباحث اجتماعی پیرامون آلودگی دو رودخانه رشت اشاره و گفت: بستر اجتماعی برای قبول پیمانکاری در حوره رودخانه ها وجود ندارد و وضعیت اسفناکی که طرح تفصیلی در آینده در رشت ایجاد می کند آثار مخربی همچون حمله مغولها به رشت بر جا می گذارد.
رئیس کمیسیون بهداشت ، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: احیا و ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهر رود سالیان طولانی است که مورد بی مهری مسئولین قرار گرفته است .
فاطمه شیرزاد با اشاره به زوایای مختلف آلودگی گوهررود و زرجوب رشت بیان کرد: احیای مرحله به مرحله این دو رودخانه نیازمند همراهی و تعامل دیگر دستگاه های متولی است و بنده به عنوان یکی از منتخبین مردم رشت در شورای شهر رشت با تحمیل هر گونه هزینه مضاعف به شهروندان مخالف هستم.
وی افزود: نباید در خدمت رسانی تعارف کرده و به واسطه ارتباطات دوستانه و… هزینه های مربوط به پروژه های عمرانی و… را از شهروندان طلب کنیم.
شیرزاد با اشاره به اینکه تا کنون برنامه مدون و مشخصی در راستای پروژه های آب و فاضلاب شهری رشت ارائه نشده است گفت: با هر گونه افزایش هزینه آب بهای برای شهروندان در قالب تبصره سه مخالف هستم.
وی افزود: جذب منابع مالی از دغدغه های مهم در استان گیلان و شهر رشت است و اعتبار دولتی پنجاه میلیارد تومانی که به منظور احیای رودخانه های رشت در نظر گرفتند تا کنون محقق نشده است.
رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت به وعده های تحقق نیافته دولت اشاره و بیان کرد: دولت باید به وعده هایش عمل کند و استان گیلان جزو استانهایی بوده که در انتخابات ریاست جمهوری بیشترین رای را به دولت داده و بودجه آب و فاضلاب رشت باید از محل منابع ملی تعیین شود.
شیرزاد با بیان اینکه در راستای تقویت سلامت شهروندان بودجه های زیست محیطی شهرداری رشت از دوره فعالیت شورای چهارم رشت به طور چشمگیری افزایش یافته است اظهار کرد: دیوار گذاری حاشیه رودخانه ها، ایجاد پارک های حاشیه رودخانه و…. از جمله اقدامات موثر مصوب شورای رشت به منظور ساماندهی رودخانه های زرجوب و گوهر رود بوده است.
وی به مشکلات ساکنین محلات معلولین، فخب، کوی حسینی و غیره درباره آب و فاضلاب شهری اشاره و گفت: در تصمیم گیریها باید منافع شهروندان تامین شود و مردم معلولین، فخب و… جزو مناطقی هستند که از آب و فاضلاب بسیار نامناسبی برخوردار بوده و این موضوع بارها مطرح اما تا کنون هیچ اقدام موثری توسط اداره آب و فاضلاب رشت انجام نشده است.
نائب رئیس کمیسیون عمران و عضو کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای رشت نیز در این جلسه اظهار کرد: مدتهاست که رودخانه های رشت موجب نگرانی و دغدغه خاطر شده و شهروندان از عمق فاجعه پیرامون رودخانه ها آگاه هستند.
اسماعیل حاجی پور افزود: دغدغه های پیرامون دو رودخانه رشت در شورای چهارم قوت گرفت و با روند فعلی بهسازی، مشکل این دو رودخانه به زودی برطرف نمی شود.
وی با بیان اینکه با یادآوری خاطرات گذشته از رودخانه های رشت بسیار ناراحت می شوم تصریح کرد: بهسازی رودخانه های گوهررود و زرجوب با مبالغ ۳۰ میلیارد تومان و …امکانپذیر نیست و حداقل برای این مهم به ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
حاجی پور افزود: بنده طرفدار دولت هستم اما به بخش هایی از عملکرد آنان انتقاد داشته و انتظار داریم رودخانه های رشت توسط دولت به عنوان یک بحران ملی مطرح و اقدامات عاجل پیرامون بهسازی زرجوب و گوهر رود اجرایی شود.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۱۴ استان درگیر سیل و آبگرفتگی هستند گفت: مشکلات متعددی درباره مباحث مختلف مطرح و دولت برای رفع آنها در تلاش بوده و انتظار داریم با دعوت و مشارکت سرمایه گذاران قدرتمند نگرانی های پیرامون ساماندهی زرجوب و گوهر رود برطرف شود.
حاجی پور افزود: در حال حاضر پیمانکارانی در رشت حضور دارند که تمایل به سرمایه گذاری پیرامون رودخانه های رشت داشته و ما باید از مشارکت آنان در این مهم حمایت کنیم.
نائب رئیس کمیسیون عمران شو رای رشت افزود: بیش از سه پیمانکار قوی تمایل خود را به منظور بهسازی رودخانه های رشت اعلام کرده و حاضرند در این حوزه ورود کرده و انتظار داریم شهرداری رشت و دیگر دستگاه های متولی در حوزه رودخانه ها از این مهم استقبال و شرایط مشارکت آنان را فراهم کنند.
وی به شرایط نامطلوب مالی شرکت آبفای گیلان اشاره وگفت: آبفای گیلان و شهرداری رشت نیز با مشکلات مالی متعددی مواجه هستند و پیشنهاد می کنم جلساتی با این محوریت و با حضور سرمایه گذاران متقاضی برگزار و از حضور پیمانکاران قدرتمند به منظور رفع مشکل رودخانه های رشت بهره مند شویم.
حاجی پور با تاکید بر اینکه نباید چوب لای چرخ بهسازی رودخانه های رشت گذاشته شود اظهار کرد؛ باید همه کمک کرده و دستگاهها چوب لای چرخ ساماندهی رودخانه های رشت نگذارند.
در این جلسه طرح پیشنهادی بهسازی دو رودخانه رشت با دیدگاه گردشگری مطرح و بررسی شد.
عضو کارگروه جمع آوری روان آبهای سطحی و ساماندهی رودخانه های رشت کمیسیون عمران شورا در جلسه امروز اظهار کرد: در این طرح موضوع ساماندهی رودخانه زرجوب محدوده پل زرجوب تا پل تختی بررسی و راهکارهای مناسبی ارائه شده است.
محمد کهنسال افزود: احداث زباله گیر، ایجاد سامانه هوادهی، ایجاد سکوی گردشگری و… بر روی رودخانه زرجوب رشت از جمله اقداماتی است که در این طرح به آن اشاره شده است.
وی با اشاره به ارزیابی ریالی این طرح بیان کرد: اجرای موارد مطرح شده در این طرح چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان هزینه به همراه دارد و در صورت موافقت اعضای شورا طی مدت زمان کمتر از دو سال به اتمام می رسد.
مدیر عامل شرکت آبفای شهری گیلان نیز با حضور در جلسه مشترک امروز کمیسیونهای عمران و بهداشت و محیط زیست شورا با بیان اینکه یکصد میلیارد تومان اعتبار برای اتمام برخی از پروژه ها نیاز داریم اظهار کرد: تصفیه خانه مسکن مهر تا کنون ۵۲ درصد پیشرفت داشته است.
سید محسن حسینی افزود: آب و فاضلاب به منظور اتمام برخی از پروژه های نیمه کاره نیازمند یکصد میلیارد تومان اعتبار بوده و برای تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه مسکن مهر رشت نیازمند ۳۵ میلیارد تومان اعتبار هستیم.
وی با اشاره به طرح بهسازی رودخانه های زرجوب و گوهر رود رشت بیان کرد: ما قصد داریم در ابتدا با تمرکز بر روی رودخانه گوهر رود و بهسازی مرحله به مرحله آن نسبت به ساماندهی وضعیت این رودخانه اقدام کنیم.
حسینی افزود: در اعتبار امسال آبفای شهری گیلان رفع مشکلات مربوط به آب و فاضلاب محلات معلولین و کوی حسینی در دستور کار قرار گرفته و برای فخب نیز برنامه ریزیهایی انجام شده است.
معاون خدمات شهری شهرداری رشت نیز اظهار کرد: رودخانه زرجوب به واسطه سرازیری فاضلاب شهرک صنعتی، زباله سراوان و.. نسبت به گوهررود آلوده تر است.
علی مقصودی افزود: در برخی از نقاط بالادستی گوهررود قابلیت ماهیگیری وجود دارد و در برخی دیگر از بخش های این رودخانه آب سیاه و بسیار نامطبوع در جریان است.
علی بهارمست معاون عمرانی و امور زیر بنایی شهرداری رشت در جلسه امروز با اشاره به پروژه آب و فاضلاب محله فخب رشت گفت: به دلیل فقدان سیستم فاضلاب در محله فخب بسیار وضعیت نگران کننده ای به وجود آمده و انتظار داریم در این کار تسهیل شود.
 
ط
منبع : روابط عمومی و امور بین الملل شورای اسلامی شهر رشت
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار