کد خبر : 35052
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 اسفند 1397- 19: 11

بررسی واگذاری باشگاه سپیدرود رشت| کلاهی که بر سر علی کریمی رفت

بررسی واگذاری باشگاه سپیدرود رشت| کلاهی که بر سر علی کریمی رفت

باشگاه سپیدرود رشت در چند سال اخیر با سوءمدیریت هیئت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان گیلان هر سه چهار ماه یکبار مالک عوض می‌کند و در آخرین اقدام، این تیم از کریمی به بیات واگذار شده است.

به گزارش گیلانستان باشگاه سپیدرود رشت در کمتر از ۵ سال حدود ۲۰ مرتبه دچار تغییر و تحول مالکیتی شده است و هیئت فوتبال و اداره کل ورزش و جوانان گیلان هر بار این تیم را به مانند طعمه روی قلاب به سویی پرتاب می‌کنند و پس از مدتی کوتاه نخ قلاب را به سمت خود باز می‌گردانند.

در آخرین اقدام، صلح نامه‌ای بین علی کریمی به‌عنوان مالک سپیدرود رشت و کیومرث بیات به‌عنوان خریدار و با حضور نماینده اداره کل ورزش و جوانان و نایب رئیس هیئت فوتبال گیلان نوشته شده است که بررسی بندهای این قرارداد نکات مبهم بسیاری را علنی می‌کند.

اداره کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال گیلان در جریان خلع ید نوین و نحوه و شرایط واگذاری امتیاز سپیدرود رشت به علی کریمی هیچ اطلاعاتی منتشر نکرد و هیچ‌گاه حاضر نشد در این خصوص به افکار عمومی توضیح دهد و هنوز هم کسی نمی‌داند که اداره کل ورزش گیلان با چه شرایطی امتیاز سپیدرود رشت را به علی کریمی واگذار کرد.

این موضوع نشان می‌دهد که اداره کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال گیلان چقدر به افکار عمومی احترام می‌گذارند و حاضرند برای حفظ موقعیت خود به چه اقداماتی دست بزنند و اگر این ادعا نادرست است، اداره کل ورزش و جوانان گیلان قرارداد واگذاری سپیدرود به علی کریمی را منتشر کند تا مردم قضاوت کنند که معیارهای آنان در واگذاری سپیدرود تا چه حد قانونمند و منصفانه و غیرشخصی بوده است.
طبق اسناد موجود در تاریخ ۱۳ اسفندماه طی صلح نامه‌ای امتیاز باشگاه لیگ برتری سپیدرود رشت از علی کریمی به بیات منتقل شده است و این قرارداد به امضای علی کریمی، کیومرث بیات و شهاب مومنی نایب رئیس هیئت فوتبال و صادقی معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان گیلان رسیده است.
در بند یک صلح‌نامه، کیومرث بیات به‌عنوان خریدار متعهد شده است که به محض وصول هر گونه مبلغ یا واریز پول به باشگاه و یا پرداخت آن به شخص خریدار مبلغ یک میلیارد تومان به علی کریمی پرداخت کند بدین معنا که تا پولی به حساب باشگاه واریز نشود کیومرث بیات الزامی به پرداخت این مبلغ ندارد!
در بند ۲ صلح‌نامه، بیات متعهد شده است چنانچه قصد انتقال امتیاز باشگاه سپیدرود به هر شخص حقیقی و حقوقی را داشته باشد می‌بایست پس از هرگونه عمل حقوقی یا معامله، مبلغ دو میلیارد تومان بابت هزینه‌کرد علی کریمی به ایشان پرداخت کند و معنای صریح این بند از قرارداد این است که اگر بیات قصد کند که امتیاز سپیدرود را واگذار نکند کریمی حق هیچگونه اعتراضی ندارد!
درباره علت تصمیم علی کریمی در واگذاری امتیاز سپیدرود به بیات موارد مختلفی مطرح می‌شود و عده ای می‌گویند کریمی توان اقتصادی و مالی لازم برای اداره سپیدرود نداشته است و ترجیه داده نسیه بیات را بپذیرد و خود را از تله مالی سنگینی که دامن گیر او بود رهایی دهد.
برخی دیگر معتقدند که کریمی به این نتیجه رسیده بود که هزینه اعتباری بیشتر برای سپیدرودی که امیدی به بقای در لیگ برتر ندارد مقرون به صرفه نیست و ترجیه داد تا ۱۰ بازی مانده به پایان لیگ، سپیدرود را رها کند تا هزینه سقوط به لیگ یک دامن او را نگیرد و گروهی هم بر این باورند که وی طاقت باخت را ندارد و چون در سپیدرود به بن‌بست رسید عطای تیم‌داری را به لقایش بخشید و خود را نجات داد.
این‌گونه به نظر می‌رسد که علی کریمی در زمان دریافت امتیاز سپیدرود رشت شرایط سختی را به اداره کل ورزش و جوانان گیلان تحمیل کرده بود و واگذاری مستقیم سپیدرود به بیات ناشی از قراردادی بوده است که قبلاً با اداره کل ورزش و جوانان منعقد کرده بود و اداره کل ورزش و هیئت فوتبال گیلان فقط تماشاگر این قرارداد بوده‌اند.

این امر نشان می‌دهد که اداره کل ورزش گیلان در واگذاری امتیاز سپیدرود رشت به مالکان قبلی معیارهای چندگانه‌ای داشته است و یادمان نمی‌رود که مدیرکل ورزش و جوانان و رییس هیئت فوتبال گیلان در زمان خلع ید از مالکان قبلی در نقش فاتح در رسانه‌ها ظاهر می‌شدند و بر نقش نظارتی خود تاکید می‌کردند و اکنون روزه سکوت گرفته‌اند و چیزی نمی‌گویند!

بدبن ترتیب اداره ورزش و هیئت فوتبال گیلان به بهانه انتقال مستقیم امتیاز سپیدرود از کریمی به بیات، خود را مسئول ندانسته و شخص کریمی مسئول این واگذاری معرفی شده است که البته سرنوشت رقت‌بار کنونی سپیدرود رشت نتیجه سیستم ضعیف مدیریتی حاکم بر اداره کل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال گیلان و تاثیر پذیری آنان از جریانات سیاسی، برخی نمایندگان مجلس و پدرخوانده های ورزشی است.

بدیهی است که با این نوع سیستم مدیریتی نفوذ پذیر و ناکارآمد باید انتظار داشت که سپیدرود رشت در لیگ برتر حفظ نشود و باید سقوط کند و ملوان در لیگ یک جا خوش کند و چوکا و شهرداری و داماش با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم کنند و فوتبال گیلان به محاق برود.

این پرسش برای افکار عمومی وجود دارد که چرا صدا و سیمای مرکز گیلان در خصوص وضعیت سپیدرود و فوتبال گیلان سکوت کرده و برنامه سازان ورزشی سیما حساسیت خود را از دست داده‌اند و به چه دلیل مدیرکل ورزش و جوانان و هیئت فوتبال گیلان در خصوص سرنوشت محتوم به سقوط سپیدرود سکوت پیشه کرده اند و چرا امتیاز سپیدرود به فردی واگذار شده است که فاقد صلاحیت‌های مالی است.

چرا مدیرکل ورزش و جوانان و رئیس هیئت فوتبال گیلان، سپیدرود رشت را به حال خود رها کرده‌اند و همه مسئولیت‌های نگون‌بختی سپیدرود رشت را به بیات تفویض کرده‌اند و چرا لیدرهای اجاره‌ای دیگر اعتراض نمی‌کنند و سکوت را ترجیه می‌دهند و از تجمع و تحصن و تهدید آنان خبری نیست.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار