کد خبر : 8089
تاریخ انتشار : شنبه 2 بهمن 1395- 41: 21

برنامه ششم مسیری به سوی اقتصاد مقاومتی دارد

برنامه ششم مسیری به سوی اقتصاد مقاومتی دارد

تنظیم برنامه ششم توسعه در قالب اقتصاد مقاومتی بستر حرکت به طرف عملیاتی کردن ۶ محور راهبردی در کشور را فراهم کرده است.

به گزارش ” گیلانستان” ، دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق اهداف سند بلندمدت و اجرای سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را تنظیم کرده و تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌کند.

برنامه پنج ساله منابع مالی، اولویت‌ها و احکام مورد نیاز پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را مشخص کرده و نقشه راه را در اختیار متولیان دستگاه‌های اجرایی قرار می‌دهد.

مقام معظم رهبری در نامه‌ای به رئیس جمهور سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه کشور را با تأکید بر لزوم در نظر گرفتن عرصه‌های داخلی و خارجی بر پایه سه‌گانه اقتصاد مقاومتی، پیشتازی در صحنه‌های علم و فناوری و همچنین تعالی و مقاوم‌سازی فرهنگی ابلاغ کردند تا با ارائه الگوی برآمده از تفکر اسلامی در زمینه پیشرفت که مستقل از نظام سرمایه‌داری جهان است، کمک کند.

در بخش‌هایی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری رشد اقتصادی شتابان، پایدار و اشتغالزا با بسیج تمام امکانات و ظرفیت‌های کشور، افزایش ثروت ملی در مناطق و استان‌ها، افزایش سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته روستایی، کسب جایگاه برتر در منطقه، توسعه دولت الکترونیک در بستر شبکه اطلاعات، ارتقای سلامت اداری و اقتصادی، مبارزه با فساد و بالا بردن توان دفاعی در تراز قدرت منطقه‌ای پیش‌بینی شده و اجرای دقیق این سیاست‌ها در ابعاد درون و برون مرزهای جغرافیایی ایران اسلامی موفقیت‌های بیشتری را برای این سرزمین اسلامی به همراه می‌آورد.

از جمله اهداف برنامه‌ریزی تعیین و پیش‌بینی منابع درآمدی و هزینه‌های جاری و عمرانی کل کشور است که بر پایه آن هر کدام از دستگاه‌های اجرایی و استان‌ها در اجرای برنامه سهم دارند، سهمی که دولتمردان را قادر می‌سازد به غیر از انجام تعهدات سازمانی طرح‌های ناتمام را به انجام برسانند و پروژه‌های جدید را براساس بررسی کارشناسانه و نیاز حال و آینده گیلان به اجرا در آورند و مسیر توسعه را هموارتر کنند.

بودجه سال ۹۶ گیلان براساس سند برنامه پنج ساله و بر پایه اعلام مسؤولان استان در بخش هزینه‌ای رشد ۱۶.۲ درصدی و در بخش تملک دارایی و عمرانی ۱۴ درصد افزایش یافته است اما با توجه به بودجه یک‌میلیون و ۸۵ هزار میلیارد تومانی کشور، گیلان نیازمند اعتبارات بیشتری است تا حرکت در مسیر توسعه شتاب بیشتری گیرد و مردم این دیار فرهنگ‌پرور فرصت کار مضاعف را برای تحقق اهداف متعالی کشور و استان به‌ویژه پیاده کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به دست آورند.

گیلان با مساحت ۱۴ هزار و ۷۱۱ کیلومتر مربع برخوردار از موهبت‌های الهی و قرار گرفتن بین کوه، جنگل و دریا از جمله استان‌های شمالی محسوب می‌شود که به دلیل داشتن مرزهای آبی و خاکی با جمهوری‌های آسیای میانه و اروپا از موقعیت راهبردی مناسبی برخوردار است و برنامه‌ریزی مبتنی بر واقعیت‌ها و نیازهای علمی، فرهنگی، کشاورزی، صنعتی و خدماتی می‌تواند ضمن تقویت نقاط قوت، کمبودها و محرومیت‌های به‌جا مانده از گذشته را برطرف کرده و این استان را شکوفاتر کند.

*تحقق ۳۴ درصدی ضریب جینی در برنامه ششم توسعه کشور

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به تحقق برخی از اهداف در برنامه‌های نخست تا پنجم کشور اظهار کرد: امسال برنامه پنجم توسعه کشور تمدید شد و در این برنامه ۴۰ درصد از اهداف پیش‌بینی شده تحقق پیدا کرده است.

اسدالله عباسی به دقت نظر ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد و افزود: لایحه برنامه ششم توسعه کشور در مجلس نهم تقدیم مجلس شد و نمایندگان آن را بررسی کردند اما مجلس دهم آن را نپذیرفت و رئیس مجلس شورای اسلامی نامه‌ای به مقام معظم رهبری ارسال کرد و ایشان فرمودند بررسی برنامه در اختیار دولت و مجلس است و با همدیگر به تعامل برسند تا این برنامه بیشتر عملیاتی و کاربردی باشد.

وی با تأکید براینکه برنامه توسعه کشور باید اولویت‌هایی را داشته باشد که مورد نیاز جامعه است، بیان کرد: براساس برنامه بلندمدتی که در افق ۱۴۰۴ باید به آن برسیم، بودجه سالانه باید براساس این برنامه تنظیم شود.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی به شرایط اقتصادی، تحریم و … در کشور اشاره کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی باید برنامه‌ای را تدوین می‌کرد تا با واقعیت‌های جامعه و منابعی که وجود دارد و همچنین مصارف و هزینه‌های دولت همخوانی داشته باشد و بتواند با توجه به امکانات موجود برنامه‌ریزی کند.

عباسی با اشاره به برنامه‌ریزی میان مدت در برنامه‌های توسعه‌ای کشور، تصریح کرد: مجلس باید برنامه‌ای را به تصویب برساند که دولت‌ها نگویند این قانون قابلیت اجرایی ندارد و آن را انجام ندهند و این امر در گذشته اتفاق افتاده است و برلین اساس اولویت‌هایی را در نظر گرفتند و برنامه ششم توسعه کشور هدفمند شده است.

وی، رشد اقتصادی کشور در برنامه ششم توسعه را هشت درصد دانست و خاطرنشان کرد: ضریب جینی ۳۴ درصدی باید در پایان برنامه تحقق پیدا کند ضمن اینکه اولویت‌های مکان‌محور مناطق مکران در سواحل جنوب و توجه ویژه به حاشیه شهرها، محیط زیست و آب در برنامه ششم توسعه کشور مد نظر است.

عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، تهدیدهای موجود را از اولویت‌های برنامه ششم توسعه کشور خواند و یادآور شد: با توجه به مشکلاتی که در زمینه محیط زیست در استان داریم، اولویت‌ها را برای دولت در برنامه مذکور بیشتر کردیم.

عباسی با بیان اینکه به بخش‌های کشاورزی و صنعت به‌ویژه ظرفیت‌های معدنی گیلان در برنامه ششم توسعه کشور توجه شده است، اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی، سلامت، بیمه و مسائل مربوط به انرژی، بهبود فضای کسب و کار و همچنین اشتغال از اولویت‌ها برنامه است.

وی به ۲۰ اولویت برنامه ششم توسعه کشور اشاره کرد و افزود: اولویت‌های برنامه بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود و یکی از نکته‌های بسیار مهم نظارت بر بانک‌ها است تا شفاف‌سازی کنند و اتفاق‌هایی که در سال‌های گذشته افتاده و موجب نگرانی مردم شده، دیگر اتفاق نیفتد.

رئیس مجمع نمایندگان گیلان با اشاره به برنامه‌ها و پروژه‌های دولت مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بیان کرد: تمام مصوبات در زمینه مذکور را به اقتصاد مقاومتی ربط دادیم ضمن اینکه دولت الکترونیک از راهکارهایی است که می‌توانیم جلوی مفاسد را بگیریم و این امر در شفاف‌سازی کمک بسیاری می‌کند.

عباسی از مشخص کردن تفاوت در حقوق و مزایا در برنامه ششم توسعه کشور خبر داد و تصریح کرد: تلاش شده در برنامه مذکور از موضوع مذکور سوء استفاده نشود ضمن اینکه برنامه ششم توسعه کشور با توجه به افق ۱۴۰۴، اسناد بالادستی و واقعیت‌های جامعه با توافق دولت و مجلس به تصویب رسیده است.

وی به بررسی برنامه ششم توسعه کشور در شورای نگهبان اشاره کرد و متذکر شد: تا دهم بهمن‌ماه جاری شورای نگهبان نظر خود را در مورد برنامه ششم توسعه کشور اعلام می‌کند و اگر ایرادی داشته باشد باید آن را اصلاح کنیم.

*برنامه ششم توسعه با محوریت اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان نیز برنامه توسعه کشور را سند مکتوب قانونی عنوان کرد و گفت: سند مذکور دارای اهداف، راهبردها، روش‌ها، سیاست‌ها و ابزارهایی است که به ما کمک می کند به هدف برسیم.

کیوان محمدی، نخستین برنامه توسعه کشور را مربوط به سال ۱۳۲۷ عنوان کرد و افزود: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی پنج برنامه در کشور اجرایی شده و برنامه ششم توسعه با وقوع انقلاب اسلامی مواجه شده است.

وی با بیان اینکه نخستین برنامه پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۸ تدوین شده است، تصریح کرد: تاکنون پنج برنامه توسعه در کشور را پشت سر گذاشتیم و از سال آینده برنامه ششم توسعه آغاز می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان، محور برنامه ششم توسعه کشور را اقتصاد مقاومتی خواند و بیان کرد: قالب برنامه مذکور اقتصاد مقاومتی است و به طرف عملیاتی کردن آن حرکت می‌کند.

محمدی با اشاره به اینکه برای نخستین مرتبه پس از انقلاب اسلامی برنامه جامعی با تأکید بر محورهای جامع در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: در ماده ۲ برنامه ششم توسعه کشور توضیح داده شده، آب و محیط زیست را به طور ویژه مد نظر قرار داده است.

وی ادامه داد: در سطح ملی موضوع‌های مکان‌محور در مکران و اروند در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گرفته ضمن اینکه بخش‌های معدنی، کشاورزی، گردشگری و همچنین موضوع‌های فرا بخشی تقویت اقتصاد دانش‌بنیان و توسعه و آمادگی دفاعی و امنیتی مد نظر است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان با بیان اینکه نمی‌توانیم تمام کارها را در یک مقطع زمانی انجام دهیم، اظهار کرد: اجرای برنامه‌ها باید با اولویت‌بندی انجام شود و برنامه ششم توسعه کشور تلفیقی از موضوع‌های ویژه و برنامه جامع است که در این برنامه تجربه می‌کنیم./فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار