کد خبر : 32578
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۰

برگزاری همایش گفتگوی بین نسلی با عنوان اقتصاد مقاومتی و به مناسب چله انقلاب

برگزاری همایش گفتگوی بین نسلی با عنوان اقتصاد مقاومتی و به مناسب چله انقلاب

نخستین همایش گفتگوی بین نسلی به همت امور بانوان و پایگاه مقاومت حضرت رقیه (س) شهرداری در تالار گفتگو شهرداری رشت برگزار شد.

به گزارش گیلانستان ،مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحدرشت، ظهر یکشنبه در نخستین همایش گفتگوی بین نسلی که در تالار گفتگوی شهرداری برگزار شد، ضمن بر شمردن ثروت های معدنی و سرمایه های انسانی در آینده، پیرامون اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: این عبارت به معنای فراهم کردن اقتصادی است که بتواند در برابر ضربات شدید مقاومت کند. طاهره امیدی گفت: اقتصاد مقاومتی، چیز عجیب و پیچیده ای نیست اما در کشور به خوبی اجرا نمی شود.

وی برلزوم دقت در معنای اقتصاد مقاومتی تاکید و خاطر نشان کرد: نفت سرمایه کشور است و باید دید در ازای آن‌ چه چیزهایی وارد شده است.

این مدرس دانشگاه گفت: میلیونها دلار سیگار و ده ها میلیون پتو وارد کشور شده است که بیشتر آنها از کرک حیواناتی تهیه شده بود که با قوانین دینی کشور ایران و همچنین با مفهوم اقتصاد مقاومتی، سازگاری نداشت.

امیدی با بیان اینکه ده ها میلیون محموله کلاه گیس و کراوات نیز وارد کشور شده است خطاب به مسئولان پرسید: آیا سهم کشوری با این‌ همه منابع و ذخایر، واردات چنین کالاهایی است؟

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت تصریح کرد: تورم‌ نقطه به نقطه به معنای این است که به نرخ تورم نقطه قبل، مبلغی اضافه شود و این مسئله هرگز به معنای تورم واقعی نیست.

امیدی گفت: امارات متحده عربی از لحاظ جمعیت و وسعت، کشور کوچکی است که به اندازه ایران از فروش نفت درآمد حاصل می کند اما درصد بودجه نفت دراین کشور ۳ درصد است درحالیکه در ایران اتکای بودجه به نفت، در سال گذشته بیش از ۴۰ درصد اعلام شده است.  

 

وی با بیان اینکه دلیل مشکلات اقتصادی کشور تنها تحریم نیست، افزود: اقتصاد ایران دارای نوعی بیماری است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در بیشتر کشورهای دنیا، از منازل مسکونی خالی از سکنه عوارض و مالیات دریافت می شود و از این راه درآمد کسب می کنند در حالیکه در تهران بیش از ۵۰۰ هزار منزل مسکونی خالی از سکنه وجود دارد و از این نوع درآمد زایی غفلت شده است.

امیدی گفت: در سال گذشته، ۱۴ هزار تن کود انسانی از ترکیه وارد شده است در حالیکه اقتصاد مقاومتی، به معنای تولید محصول و خودکفا شدن است.

وی یاد آور شد باید از تولید و صادرات محصولاتی مانند هندوانه و کاهو که در جریان تولید، مقدار زیادی آب مصرف می کنند خودداری شود.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی رشت، خاطر نشان کرد: دولت با کسری بودجه مواجه است و این درحالیست که ارز دولتی هم به این مهم اختصاص داده شده است.

امیدی گفت: خودرو های آمریکایی با پلاک آزاد وارد کشور می شوند اما محصولات حیاتی مانند دارو باید با هزار و یک مشکل وارد شود یا اصلاً وارد نشود.

وی ادامه داد: کسری بودجه به دلیل وابستگی های اقتصادی به نفع دولت نبوده و این مشکل، تنها از راه استقراض بانک مرکزی و یا اعطای سود به سپرده های مردم امکانپذیر است.

این استاد دانشگاه، با بیان اینکه میزان حقوق، ثابت، اما میزان تورم رو به افزایش است اضافه کرد: با تداوم این روند، بدون شک بودجه سال ۹۸ کسری خواهد داشت و با این وضعیت به سوی اقتصاد مقاومتی گام‌نخواهیم برداشت.‌

امیدی یاد آور شد: قانونگذاری از وظایف نمایندگان مجالس است و باید در مقابل هرگونه اهمال در این‌ مورد پاسخگو باشند و بگویند چرا بودجه های دفاعی و نظامی کشور نصف می شود.

وی گفت: ۳۷ درصد از داد و ستد ایران با چین است در حالیکه ایران برای چند ماه متوالی در چین سفیر نداشته است و واضح است که این‌مسائل ربطی به تحریمات ندارد بلکه برنامه ریزی ها و تصمیم گیری های داخلی باید صحیح انجام شود.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی رشت با اشاره به جریان تابستان داغ گفت: این مسئله چیزی جز جنگ روانی نبود زیرا همواره در فروشگاه ها مواد غدایی وجود داشت.                    امیدی افزود: اقتصاد ایران هرگز رشد نخواهد شد مگر اینکه از کالاهای داخلی حمایت شود.

وی همچنین با اشاره به معنای ضریب خودکفایی یک کشور در طول یک سال گفت: ضریب تولید آمریکا ۱۱ و نیم درصد است اما ضریب خودکفایی ایران یک و دو دهم است زیرا ایران منابع آبی خود را به تولید و صادرات محصولاتی مانند هندوانه و سبزیجات و صیفی جات اختصاص می دهد.

این استاد دانشگاه گفت: باید بررسی شود که چه کالاهایی می توانیم‌تولید و صادر کنیم تا به حاشیه سود برسیم.

 انتهای پیام/رشت پرس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار