کد خبر : 17188
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 شهریور 1396- 56: 10

برگزاری کلاسهای آموزش قبل از ازدواج در مسجد امام حسین(ع) رشت

برگزاری کلاسهای آموزش قبل از ازدواج در مسجد امام حسین(ع) رشت

ازدواج آسان با توجه به شرایط کنونی جامعه یک رویای شیرین برای جوانان شده است که در این راستا باید برای حمایت از ازدواج جوانان صندوق قرض الحسنه در مساجد راه اندازی شود.

به گزارش گیلانستان، اول ذی‌الحجه، سالروز ازدواج زندگی ساده و پربار حضرت علی (علیه‌السلام) و حضرت فاطمه (سلام‌الله‌علیه) است، الگویی که ما می‌توانیم از آن در زندگی خود استفاده کرده و با عملی کردن آن در زندگی به سعادت برسیم.

متاسفانه امروزه با توجه به شرایط جامعه موضوع ازدواج، افزایش سن پیوند زوجین و کاهش قابل توجه آن از معضلاتی است که مکرراً به عنوان یک زنگ خطر و بحران جدی از سوی برخی کارشناسان مسائل دینی به آن اشاره شده است.

عوامل بسیاری همچون عدم اشتغال جوانان، اشرافی گری، تجمل گرایی، چشم و هم چشمی سبب شده تا ازدواج با پیچیدگی بسیاری همراه باشد و ازدواج آسان و بی‌دردسر به عنوان یک رویا برای جوانان تجلی کند.

لزوم ترویج سبک زندگی اسلامی در جامعه

حجت‌الاسلام علی‌اکبر نژاد صفری، کارشناس دینی گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با بیان اینکه ما باید نگاه عمیقی به اسلام و نگاه اسلام به ازدواج داشته باشیم، اظهار داشت: اگر نگاه ما نسبت به دستورات دینی و اسلامی دقیق باشد یقینا بسیاری از مسائلی که امروزه در حال رخ دادن است، اتفاق نخواهد افتاد.

وی با بیان اینکه در دستورات دینی و سیره پیامبر اکرم (صلی‌ الله‌ علیه وآله) و اهل بیت (علیه‌ السلام) نداریم که در بحث اقتصادی مانعی برای ازدواج ایجاد کرده باشند، افزود: اگر یک جوانی کار نداشت در بحث ازدواج سختگیری نمی‌کردند بلکه در وهله نخست مراحل ازدواج را فراهم و سپس اقدام به فراهم کردن کار می‌کردند.

کارشناس دینی گیلان با بیان اینکه متاسفانه امروزه تعدادی از جوانان مومن و متدین وجود دارند که برای ازدواج مراجعه می‌کنند اما خانواده‌ها به دلیل عدم کار آن جوان ممانعت می‌کنند، گفت: در صورتی که تعدادی از دانشجویان با توجه به اینکه کار ندارند، ازدواج می‌کنند که کار بسیار زیبا و پسندیده‌ای است.

حجت‌الاسلام نژاد صفری با بیان اینکه راهکار درست و صحیح اسلامی این است که خانواده‌های عروس و داماد به آنها کمک دهند تا یک زندگی قوام بگیرد، تصریح کرد: برای اول زندگی پدران و مادران باید از آنها حمایت کنند که یک راه آن این است در درجه اول برای یکسال اول زندگی فرزندانشان یک خانه‌ای رهن کنند.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مردم بیش از یک خانه دارند که خالی است اگر با آنها صحبت کنیم و مبلغ حداقلی به آنها داده شود تا عروس و داماد به مدت یکسال در آنجا زندگی کنند تا بعد یکسال بتوانند به زندگی‌شان ادامه دهند، مشکل مسکن بسیاری از جوانان حل می‌شود.

کارشناس دینی گیلان با بیان اینکه باید به جوان بیکار زن داد زیرا دنبال کار است و کار برایش عار نیست، اظهارکرد: امروزه به دلیل اینکه جوان کار ندارد اما خصوصیت و ویژگی‌هایی که اسلام گفته است را داراست به او دختر نمی‌دهند که این موضوع فاصله گرفتن از اسلام ناب محمدی (صلی‌ الله‌ علیه و آله) است.

 حجت‌الاسلام نژاد صفری با بیان اینکه در مسجد امام حسین (علیه‌السلام) زیرکوچه برای جوانان آموزش قبل از ازدواج برگزار می‌کنیم، افزود: موسسه حیات طیبه هم جوانان دختر و پسر را دعوت می‌کنیم و کلاس‌های کارگاهی برگزار می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه ما امروز از آنچه که در صدر اسلام و بعد از ائمه معصومین (علیه‌السلام) اجرا می‌کردند با آن زمان خیلی فاصله داریم و باید مساجد ما در آن بخش ورود کنند، گفت: این موضوع، وظیفه فراموش شده مساجد و لباس روحانیت است که خیلی از افراد که در امر ازدواج واسطه شوند و صندوق قرض الحسنه برای حمایت از جوانان راه اندازی شود، مغفول مانده است.

صدا و سیما مروج ازدواج آسان در سطح جامعه باشد

حسین طاووسی یکی از جوانان گیلانی جویای کار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از صومعه‌سرا با بیان اینکه ۳۰ سال سنم است اما همچنان در به در دنبال کار هستم، افزود: تا سن ۲۶ سالگی تحصیلات خود را ادامه دادم تا ارشد را اخذ کردم و بعد آن هم به خدمت مقدس سربازی رفتم و اکنون حدود دو سال است که به دنبال کار هستم اما متاسفانه کار وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با ماشین خود بعضی اوقات مسافرکشی می‌کنم، افزود: چند سال است که دختری را دوست دارم اما خانواده او به دلیل اینکه شغل ثابتی ندارم مانع ازدواجمان می‌شوند.

این جوان گیلانی با بیان اینکه مسئولان باید برای اشتغال جوانان تلاش بیشتری داشته باشند، گفت: ازدواج یکی از نیازهای اساسی و مهم جوانان در جامعه است که باید تشریفات ازدواج در جامعه را برداریم تا شرایط برای ازدواج جوانان سهل و آسوده شود.

طاووسی تصریح کرد: این رسم غلط و زشت که هر کس ازدواج کرد، باید در بهترین هتل در شهرستان با غذا و خرج‌های میلیونی میزبان میهمانان باشد، را برداریم تا جوانان در مدت‌ها پس از ازدواج درگیر بدهی‌های سنگین و کمرشکن مخارج این ازدواج نباشند.

وی با بیان اینکه در این زمینه صدا و سیما و سینما می‌توانند بهترین مروج ازدواج آسان باشند، خاطرنشان کرد: متاسفانه مقصر اصلی ما بازیگران، ورزشکاران و صدا و سیما است که هیچ تلاشی برای تسهیل در امر ازدواج نمی‌کنند و هر روز رنگ و لعاب جشن‌ها و مراسماتشان بیشتر می‌شود.

گفتنی است؛ تعاون، تقوی و نیکی از جمله ارکان زندگی مشترک امام علی (علیه‌السلام) و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) بود که امروزه باید جوانان به جای نگاه کردن به مادیات به فکر معنویات در زندگی باشند که سبب دوام زندگی می‌شود.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار