کد خبر : 67921
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۳

بغض سنگین «خِرشک» پایانی ندارد/ بلاتکلیفی مردم و بی‌تفاوتی مسئولان

بغض سنگین «خِرشک» پایانی ندارد/ بلاتکلیفی مردم و بی‌تفاوتی مسئولان

در سایه سکوت فرماندار رودبار برای پاسخ به اقدامات انجام شده در «خِرشک»، ۴۰ روز از حادثه رانش زمین در این منطقه گذشت و مردم منطقه در شرایط بسیار سخت، بلاتکلیف هستند.

به گزارش گیلانستان، از حادثه ۴۰ روز می‌گذرد با رسانه‌ای شدن خبر رانش زمین، «خِرشک» به تیتر یک رسانه‌های استان و حتی کشور بدل شد. گروه‌های جهادی، بسیج، سپاه، هلال احمر و گروه‌های امدادی، زودتر از همه خودشان را به منطقه رساندند. حرکت عظیم جهادی صورت گرفت، صحنه‌های زیبایی توسط گروه‌های جهادی و بسیجی‌ها خلق و ثبت شد.

جابجایی اسباب و وسایل اهالی «خِرشک» توسط گروه‌های امدادی، جهادی و بسیجیان و انتقال آن به مکانی دیگر، صحنه‌هایی از امدادرسانی در زلزله ۶۹ رودبار را تداعی می‌کرد. مردم شهرستان رودبار با این گونه حوادث غریبه نیستند، آنها دردهای کهنه، تلخ و غم بار زلزله خرداد ۶۹ را تحمل کردند و رانش زمین خرشک در مقابل زلزله خرداد، قطره در مقابل دریاست.

بعد از آن واقعه اکثر مسئولین بلندپایه استان و شهرستان پایشان به «خرشک» باز شد و رسانه‌ها هم به انعکاس این موضوع پرداختند. مباحث این روزهای خرشک اعتبار ۲۸ میلیارد تومانی برای ساخت و ساز واحدهای مسکونی در این منطقه که قولش را مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان داد گرفته تا دستور رئیس مجلس به کمیسیون عمران برای پیگیری جدی موضوع این روستا و همچنین بازداشت بهره بردار معدن فعال در این منطقه و ورود جدی دستگاه قضا در این مسئله و از سوی دیگر وعده پرداخت ۱۵ میلیون تومان ودیعه مسکن برای اهالی خرشک، که هنوز محقق نشده است.

بغض سنگین «خِرشک» پایانی ندارد

«خِرشک» هنوز بوی زندگی می‌دهد

وقتی وارد روستا می‌شوید در میان سکوت خیره کننده کوچه‌ها، هنوز بوی زندگی در روستا می پیچد. بوی نان داغ محلی، عطر شالیزار و بوی طبخ غذا از خانه‌های روستاییان خرشک به مشام می‌رسد. انگار اهالی خرشک زندگی در میان دلهره و اضطراب را به آوارگی در شهر و زندگی در میان بستگان ترجیح داده‌اند و یا نه شاید چاره‌ای جز زندگی در این شرایط دلهره آور ندارند و به ناچار در کمین آوار و رانش زمین و کوه که هر لحظه امکان دارد آنها را ببلعد، روزگار می‌گذرانند.

فقط دستگاه قضا و سپاه به داد «خرشک» رسیدند

رضایی عضو شورای اسلامی خرشک با اشاره به گذشت ۴۰ روز از حادثه رانش کوه در این روستا، اظهار کرد: در روزهای اول بعد از این واقعه، مسئولین استانی و شهرستان رودبار به این روستا آمدند و اقدامات ارزشمندی از سوی گروه‌های جهادی، امدادی، بسیجیان و هلال احمر صورت گرفت و وسایل اهالی از منازل مسکونی در سریع‌ترین زمان تخلیه و به مکان دیگر انتقال داده شد.

وی با تقدیر از تلاش‌های دستگاه قضا و سپاه شهرستان در خصوص پیگیری مسئله خرشک، اضافه کرد: دستگاه قضا و سپاه تنها ارگان‌هایی بودند که به داد مردم خرشک رسیدند و از اقدامات مسئولین دیگر هنوز خبری نیست.

این معتمد روستای خرشک با اشاره به وعده پرداخت ۱۵ میلیون تومان ودیعه مسکن به آسیب دیدگان این روستا، گفت: متأسفانه با وجود گذشت ۴۰ روز از رانش زمین هنوز این اعتبار به اهالی تخصیص پیدا نکرده است.

رضایی با انتقاد از تعلل در تعریف و جانمایی زمین برای احداث مسکن برای حادثه دیدگان روستای خرشکمسئولان در تعریف و جانمایی زمین برای احداث مسکن برای حادثه دیدگان روستای خرشک تعلل می‌کنند، تصریح کرد: زمین در نزدیکی خرشک کم نیست اما متولیان امر می‌خواهند ما را از سرزمین آبا و اجدادی خود دور کنند و به همین دلیل برای تعریف و جانمایی زمین، تأخیر وجود دارد.

وی، عوامل انسانی و منفعت طلبی افراد را موجب بی خانمان شدن اهالی خرشک دانست و بیان کرد: موضوع فعالیت معدن و تبعات مخربانه آن را سال‌ها پیش هشدار داده بودیم اما کسی صدای مردم خرشک را نشنید، اگر این معدن از همان ابتدای فعالیت، متوقف می‌شد امروز ما دچار این بحران نمی‌شدیم.

عضو شورای اسلامی خرشک با تاکید بر حفظ انسجام، اتحاد و همدلی در بین روستاییان، تصریح کرد: عده‌ای می‌خواهند با ایجاد تفرقه بین اهالی، از این آب گل آلود ماهی بگیرند و هنوز هم به منافع این معدن چشم دوختند.

رضایی با بیان اینکه اهالی خرشک در شرایط بسیار بدی قرار دارند، گفت: از ۳۴ خانواری که در خرشک زندگی می‌کردند تعدادی به خانه بستگان نزدیک خود رفتند و عده‌ای هم موقت خانه اجاره کردند و تعدادی هم خطر را به جان خریدند و به ناچار در خود روستا زندگی می‌کنند.

به مردم خرشک خیانت شده است

این معتمد روستای خرشک با ابراز تأسف از عملکرد ضعیف ستاد مدیریت بحران شهرستان رودبار، گفت: مسئولین وقتی نمی‌توانند از پس بحران کوچک خرشک برآیند، چطور می‌توانند بحران‌های دیگر را مدیریت کنند.

رضایی با بیان اینکه حرف درمانی و وعده برای مردم نان و آب نمی‌شود، تصریح کرد: برای حل مشکل خرشک باید اقدام میدانی، جهادی و انقلابی صورت گیرد.

عضو شورای اسلامی خرشک با بیان اینکه به مردم این منطقه خیانت شده است، اظهار کرد: برخی مسئولین استان و شهرستان با ارائه مجوز برداشت معدن در خرشک، به مردم این منطقه خیانت کردند.

بغض سنگین «خِرشک» پایانی ندارد

تمام خانه‌ام زیر آوار ماند

«کیوان عزیزی» از اهالی روستای خرشک که منزل مسکونیش بر اثر رانش زمین در زیر آوار مانده است گفت: شدت و حجم رانش به قدری بالا بود که تمام خانه ام زیر آوار ماند.

وی با اشاره به شرایط سخت زندگی و بالا رفتن هزینه‌ها، اضافه کرد: در این شرایط اقتصادی بد و بالا بودن هزینه‌های اجاره بها، به ناچار در یک آپارتمان با شرایط بسیار بد و سخت اُطراق کردیم.

عزیزی که خود را قربانی منفعت طلبی‌ها و زیاده خواهی‌های افراد می‌داند، اخذ مجوز فعالیت معدن در روستای خرشک را ظلمی نابخشودنی در حق اهالی این منطقه عنوان و اظهار کرد: اگر رانش در زمان شب اتفاق می‌افتاد همه ما زیر آوار می‌ماندیم.

وی با اشاره به بهانه تراشی مسئولین برای تعریف زمین جهت ساخت و ساز مسکن اهالی، بیان کرد:از رانش زمین تاکنون ۴۰ روز می‌گذرد و هنوز ما بلاتکلیف هستیم و معلوم نیست چه زمانی تکلیف اهالی مشخص شود. از رانش زمین تاکنون ۴۰ روز می‌گذرد و هنوز ما بلاتکلیف هستیم و معلوم نیست چه زمانی تکلیف اهالی مشخص شود.

عزیزی با بیان اینکه مسئولین تلاش می‌کنند که ما را از محل زندگی پدرانمان دور کنند، افزود: ما به خرشک تعلق خاطر داریم و نمی‌توانیم از این آب و خاک که در آن خاطره‌ها داریم دل بکنیم.

این آسیب دیده رانش زمین در خرشک با اشاره به کوتاهی در پرداخت ودیعه ۱۵ میلیون تومانی برای روستاییان خرشک، گفت: با این ۱۵ میلیون کجا می‌توان خانه اجاره کرد جالب اینکه هنوز بعد از گذشت ۴۰ روز خبری از آن ودیعه نیست.

عزیزی با تاکید بر اولویت بندی جهت ارائه تسهیلات و خدمات به آسیب دیدگان خرشک، تصریح کرد: افرادی که زندگی دائمی در اینجا ندارند و تهران و سایر نقاط زندگی می‌کنند امروز در لیست اولویت پرداخت قرار دارند و افرادی چون ما که تمام زندگی مان در روستا است هنوز در لیست نیستیم.

وی معتقد است مسئولین بخش و شهرستان برای ارائه خدمات باید ابتدا ساکنین روستا را در اولویت قرار دهند.

وی با اشاره به تخریب زیرساخت‌های روستا، بیان کرد: در حال حاضر روستا آب و گاز ندارد و راه دسترسی به روستای بالا خرشک هم قطع شده است.

بغض سنگین «خِرشک» پایانی ندارد

پرداخت تمام خسارات توسط بهره بردار معدن

دادستان رودبار اظهار کرد: با ورود دستگاه قضائی در سال ۹۹ فعالیت معدن خرشک متوقف شد.

هادی بشری با اشاره بهدخالت مستقیم برخی مسئولین استانی مبنی بر استمرار فعالیت معدن خرشک، گفت: علیرغم محرز بودن تبعات انسانی معدن خرشک، بعد از توقف فعالیت آن متأسفانه برخی مسئولین استانی نسبت به استمرار فعالیت معدن اصرار داشتند و حتی در این خصوص به فرماندار وقت نامه نگاری کردند.

وی با تاکید بر برخورد جدی با دخالت مستقیم برخی مسئولین استانی مبنی بر استمرار فعالیت معدن خرشک در خرشک بوده است، گفت: بهره بردار معدن خرشک می‌بایست خسارات وارد شده به اهالی خرشک را پرداخت کند.

بشری با بیان اینکه دستگاه قضا به جد پیگیر مطالبات اهالی خرشک است، تصریح کرد: در حال حاضر سه کارشناس در حال ارزیابی خسارات به ساکنین روستای خرشک هستند که با برآورد خسارات، بهره بردار معدن موظف است که خسارات را بپردازد.

ودیعه ۱۵ میلیونی در راه است

رئیس بنیاد مسکن رودبار اظهار کرد: تاکنون تلاش‌های زیادی برای تأمین اعتبار ودیعه ۱۵ میلیون تومانی برای اهالی خرشک صورت گرفته که به زودی به آنها پرداخت می‌شود.

رسول رهبری با تقدیر از صبوری و متانت اهالی خرشک، گفت: در خصوص تعریف و جانمایی زمین هنوز به نتیجه نهایی نرسیدیم و در تلاش هستیم هر چه سریع زمین جهت احداث منزل مسکونی برای ساکنین خرشک را مشخص کنیم.

پاسکاری به جای پاسخ گویی

فرماندار رودبار که به عنوان رئیس ستاد مدیریت بحران و رئیس شورای تأمین این شهرستان ایفای نقش می‌کند، هیچ علاقه‌ای به پاسخگویی به سوالات رسانه‌ها و خبرنگاران ندارد.

مردم حق دارند بدانند که مدیر عالی دولت در شهرستان در خصوص بحران خرشک چه اقداماتی صورت داده است؟ آیا به تشکیل چندین جلسه ستاد مدیریت بحران اکتفا کرده یا اینکه اقدامات اثرگذاری برای حل مشکلات خرشک صورت داده است؟ اما آنگونه که از شرایط و وضعیت بحرانی روستاییان خرشک بر می‌آید نشان دهنده عملکرد ضعیف ستاد مدیریت بحران شهرستان رودبار و حتی استان گیلان است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار