کد خبر : 61567
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۲

بلاتکلیفی در احیای رودخانه های رشت/ طرحی که همچنان به تعویق می افتد

بلاتکلیفی در احیای رودخانه های رشت/ طرحی که همچنان به تعویق می افتد

بهسازی رودخانه های گوهررود و زرجوب رشت که آلودگی آن ها زبانزد همه کشور است در بین دستان دستگاه های متولی می چرخد و همچنان به تعویق می افتد.

به گزارش گیلانستان، مائده اسفندمز؛ تیرماه امسال بود که بعد از سال ها، امیدها برای نجات رودخانه های رشت قوت گرفت. هرچند طی ۴۰ سال گذشته بارها نسبت به وضعیت بحرانی آلودگی زرجوب و گوهررود، دو رودخانه ی شهر رشت هشدار داده شده اما تاکنون اقدام مثمرثمری برای نجات آن ها صورت نگرفته است. آلودگی رودخانه های رشت که در طول شهر جاری هستند تنها به سلامت و نازیبایی چهره این شهر گردشگرپذیر اسیب نمی زند بلکه ریختن آب رودخانه هایی که مملو از فاضلاب صنعتی و سموم کشاورزی هستند در تالاب بین المللی انزلی، خود دلیل مهم دیگری است بر اینکه نجات رودخانه های رشت، نجات اکوسیستم تالاب بین المللی انزلی و در نهایت دریای کاسپین است. 

با اینکه طی سه سال و نیم گذشته مدیریت شهری رشت با همکاری شرکت آب و فاضلاب شهری ( با تکیه بر تبصره ۳ و دریافت هزینه از شهروندان) تلاش کرده که با احداث تصفیه خانه های محلی و کوچک، از ورود فاضلاب های خانگی به رودخانه ها در این شهر جلوگیری کند اما نجات رودخانه ها با گام های کند و طولانی مدت پروژه های اینچنینی مطمئنا به زودی میسر نمی شود. هرچند کمک مالی ۶۵ میلیاردتومانی دولت دهم به واسطه حضور «محمدباقر نوبخت» در سازمان برنامه و بودجه هم نتوانست به درستی در مسیر نجات و احیای زرجوب و گوهررود به کار گرفته شود. 

شانه خالی کردن دستگاه های متولی از بهسازی رودخانه های رشت

در تیرماه امسال، مدیریت شهری رشت تلاش کرد تا قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا را برای احیای رودخانه ها به رشت بیاورد. اگرچه تفاهمنامه همکاری بین شهرداری و قرارگاه با حضور سردار «سعید محمد» فرمانده قرارگاه در رشت به امضا رسید اما چند و چون نجات رودخانه ها به طور شفاف مشخص نشد.

با اینکه شهرداری برای دو پروژه عمرانی دیگر( احداث دو تقاطع غیرهمسطح) با قرارگاه به مرحله ی اجرایی پروژه ها رسید اما همچنان نجات رودخانه ها که اولویت مدیریت شهری برای ورود قرارگاه خاتم به رشت بود، همچنان در هاله ای از ابهام باقی مانده است. با اینهمه پس از ۶ ماه پر فراز و نشیب بر سر مدیریت شهری رشت که با برکناری شهردار وقت و ادامه بی ثباتی در اجرای پروژه ها همراه بود، به تازگی شهردار جدید از ادامه رایزنی ها با قرارگاه برای نجات رودخانه ها خبر داد.

«سیدمحمد احمدی» که کمی بیش از دو ماه است کلید ساختمان شهرداری را در دست گرفته می گوید: دستگاه های متولی رودخانه ها خود را از وظیفه ساماندهی آن کنار می کشند و همه، شهرداری را متولی و مسئول رودخانه ها می دانند در حالی که نگهداری رودخانه ها وظیفه ی شهرداری است.

وی می افزاید: ساماندهی رودخانه ها به حداقل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان با اولویت گوهررود نیاز دارد و طی رایزنی ها در سطح ملی با قرارگاه خاتم، انتظار مدیریت شهری اینست که همه اعم از نمایندگان مجلس، مسئولان گیلانی در رده های ملی و دستگاه های متولی برای نجات گوهررود و زرجوب وارد میدان شوند.

بنا به گفته های شهردار در آخرین رایزنی بین قرارگاه و مدیریت شهری رشت و سازمان برنامه و‌بودجه، سه پیشنهاد همکاری برای تامین بودجه موردنیاز برای بهسازی رودخانه ها مطرح شده است. اولین پیشنهاد این بوده که پروژه فوق در کمیسیون تلفیق بودجه کشور مطرح و به پروژه های مورد تعهد دولت برای سال ۱۴۰۰ افزوده شود. دومین پیشنهاد مطرح شده این بوده که قرارگاه خاتم برای تامین بودجه مورد نیاز اجرای بهسازی رودخانه ها، به تهاتر املاک و اموال با دولت بپردازد و از این طریق تعهدات اجرای پروژه را بپذیرد. به گفته احمدی، سومین پیشنهاد این بوده که وزارت نیرو بنا بر وظایف قانونی خود، وارد عمل شود و برای تصفیه فاضلاب ها، اقدام کند.

مدیریت ساماندهی رودخانه ها باید با شهرداری باشد

با این تفاسیر، به نظر می رسد رایزنی های فوق برای نجات رودخانه های رشت همچنان ادامه خواهد یافت بدون آنکه متولی اصلی برای اجرا مشخص باشد. هرچند رییس شورای شهر رشت معتقد است که اگرچه شهرداری متولی رودخانه ها نیست اما مدیریت ساماندهی رودخانه ها باید با شهرداری باشد. 

«احمد رمضانپور نرگسی» به تازگی اظهار کرده است: نبود مدیریت یکپارچه شهری باعث نمی شود که مدیریت ساماندهی رودخانه ها از شهرداری سلب شود زیرا مردم، شهرداری را مسئول بهسازی و ساماندهی رودخانه ها می شناسند.

وی با انتقاد از کوتاه شدن دست شهرداری از کمک مالی ۶۵ میلیاردی دولت دهم برای رودخانه ها می افزاید: طی رایزنی با قرارگاه خاتم و نظارت استانداری مشخص شد که هر پیمانکاری از جمله قرارگاه که برای بهسازی رودخانه ها وارد عمل شود، کارفرما باید شهرداری باشد و اینطور نیست که شهرداری خود اقدام به اجرای بهسازی و ساماندهی کند و مابقی دستگاه ها که تولی گری رودخانه ها را بر عهده دارند، هیچ اقدامی در این مسیر سخت انجام ندهند.

حال با نزدیک شدن به ماه های پایانی فعالیت دوره پنجم شوراهای اسلامی شهر، به نظر می رسد در شورای پنجم هم اقدام ها برای نجات رودخانه ها همچنان ابتر باقی مانده است. هرچند به گفته شهردار رشت، با اتکا به سه بار مطالعات انجام شده بر روی رودخانه های رشت، می توان کار را شروع کرد حتی اگر زمان اتمام آن مشخص نباشد و سال ها به طول انجامد.

با اینهمه هنوز گام های اولیه برای شروع احیای گوهررود و زرجوب طی سالیان سال برداشته نشده و از دولت و مجلس و شورایی به دولت و مجلس و شورای بعد به تعویق می افتد و آنچه که زمانی همچون قطره های گوهر و زر در بطن این شهر جاری بود به جریانی سیاه و آلوده و سرشار از بیماری و عفونت تبدیل خواهد شد. جریانی که عاری از هر گونه حیات و سرزندگی است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار