کد خبر : 58553
تاریخ انتشار : دوشنبه 12 آبان 1399- 40: 16

بن‌بست فرهنگ غربی در دنیای مدرن/ مساجد پایگاه ترویج سبک زندگی اسلامی هستند

بن‌بست فرهنگ غربی در دنیای مدرن/ مساجد پایگاه ترویج سبک زندگی اسلامی هستند

طبق شواهد با وجود تمام پیشرفت‌های دنیای مدرن فرهنگ غربی به بن‌بست رسیده از طرفی مسجد به عنوان محوری‌ترین مرکز اسلام ترویج سبک زندگی اسلامی را برای سعادت بشر دنبال می‌کند.

به گزارش گیلانستان، دنیای مدرن با پشت‌سر گذاشتن دوره‌های مختلفی از تکامل خود در عرصه علم و اقتصاد و تشکیل جامعه مدرن هم‌اینک به بن‌بستی عظیم در حوزه فرهنگ و خانواده رسیده است اما در مقابل آن جهان اسلام با تبعیت از داشته‌های گران‌سنگ خود از پیامبر اکرم(ص) و خاندان عصمت و طهارت(ع) ترویج سبک زندگی اسلامی را برای سعادت بشر دنبال می‌کند.
«ورود انقلاب اسلامی به دومین مرحله‌‌ خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی» موضوعی است که توسط مقام معظم رهبری در بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب بدان اشاره شده است و از طرفی علم و پژوهش، معنویّت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، استقلال و آزادی، عزت ملی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و در نهایت سبک زندگی هفت توصیه مهم ایشان در این بیانیه است.
مقام معظم رهبری در این بیانیه درباره همه مقولات، توصیه‌هایی را بیان می‌دارند اما نسبت به سبک زندگ‌ می‌فرمایند: «سخن لازم در این باره بسیار است آن را به فرصتی دیگر وامی‌گذارم و به همین جمله اکتفا می‌‌کنم که تلاش غرب در ترویج سبک زندگ‌ غربی در ایران، زیان‌های بی‌جبران اخلاقی، اقتصادی، دینی و سیاسی به کشور و ملت ما زده است و مقابله با آن جهادی همه‌جانبه و هوشمندانه می‌طلبد که باز چشم امید در آن به شما جوان‌هاست.»
 

پیامبر گرامی اسلام(ص) بسیاری از کار‌های فرهنگی، تربیتی، سیاسی، اجتماعی، تبلیغی خودشان را در مسجد انجام می‌دادند و از صدر اسلام تاکنون مسجد محوری‌ترین مرکز اسلام بوده است از سویی دیگر در فرهنگ دینی، نام «مسجد» یادآور بندگی و کرنش در پیشگاه خداوند متعال است و در قرآن کریم بر جنبه‌های عبادی مسجد بیش از هر بعد دیگری تکیه شده است.
مقام معظم رهبری در دیدار با ائمه جماعات مساجد تهران در بیاناتشان فرمودند: مسجد باید پایگاه انسان‌سازی، عمران دل و دنیا، مقابله با دشمن، بصیرت‌افزایی و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن اسلامی باشد، در حقیقت در این جمله ایشان کارکرد‌های مسجد در تراز اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی را بیان می‌کنند، یعنی یک مسجد ظرفیت انسان‌سازی دارد.
پر واضح است که یکی از اهداف مهم دشمنان در جنگ نرم، تغییر سبک زندگی اسلامی، فرهنگ ایثار و شهادت به سبک زندگی غربی و جایگزین کردن فرهنگ برهنگی‌ است که متاسفانه با توجه به شواهد موجود، می‌توان این تاثیرات را به اکثریت جامعه، به ویژه قشر جوان تعمیم داد که به تدریج و با حرکاتی موذیانه از سوی دشمن در حال گسترش است.
*سبک زندگی اسلامی امید را در جامعه ایجاد و و ناامیدی‌ها را ریشه‌کن می‌کند
حجت‌الاسلام «علی اکبر بابایی» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با بیان اینکه ارتقاء و تعالی انسان در گرو زندگی درست و سالم است اظهار داشت: این زندگی درست و سالم را انبیاء الهی به مردم ارائه دادند و طبیعی است که مسئله اسلام به عنوان یک دین ناجی برای بشریت دستوراتی را در تمام زمینه‌ها از جمله در مورد سبک زندگی داده است.
امام جمعه لوشان این موضوع که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر روی مبحث سبک زندگی تأکید فراوانی داشتند را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: آن‌چه که موجب بروز مشکلات و چالش‌هایی در جوامع اسلامی شده دور شدن مردم از سبک و سیاق زندگی درستی است که توسط پیامبر اکرم(ص) ترسیم شده است.
وی با تاکید بر اینکه اگر سبک زندگی اسلامی مورد توجه جامعه قرار گیرد قطعاً می‌تواند برای رشد، تعالی و سلامت جامعه اسلامی فصل‌الخطاب باشد تصریح کرد: سبک زندگی اسلامی می‌تواند برای تمام جوامع اسلامی به ویژه جامعه ما فصل‌الخطاب باشد و امید را در جامعه ایجاد و ناامیدی‌ها را ریشه‌کن کند.
امام جمعه لوشان با بیان اینکه مسجد در هدایت‌گری جامعه و ثبت مباحث دینی نقشی محوری دارد خاطرنشان کرد: بدون شک مساجد با توجه به جایگاهی که دارند می‌توانند در بحث سبک زندگی همچون مراکز انتشار احکام اسلامی به مردم برای یک زندگی درست و مسالمت‌آمیز نقشی تعیین کننده داشته باشند و این مهم بر کسی پوشیده نیست.
دشمنان قسم خورده‌ انقلاب اسلامی که در مواجهه‌ نظامی و اقتصادی با این مردم، خود را ناتوان دیدند، به این نتیجه رسیدند که تنها راه غلبه بر این انقلاب، استحاله‌ فرهنگی و از بین بردن معنویت و ترویج ابتذال است از طرفی برای رسیدن به این مقصود برنامه‌ریزی کرده و با تمام ابزارها، فرایندهایی را که در نهایت منتهی به تغییر در سبک زندگی می‌شود، دنبال می‌کنند.
جنگ نرم که در پی از پای درآوردن اندیشه و تفکر جامعه هدف است تا حلقه‌های فکری و فرهنگی آن را سست کرده و با بمباران خبری و تبلیغاتی در نظام سیاسی اجتماعی حاکم، تزلزل و بی‌ثباتی تزریق کند از جمله مباحثی است که از دیر زمان تاکنون در دنیا شکل گرفته است و از سویی این موضوع علیه ایران از گستره و عملکرد وسیعی برخوردار است.
حجت‌الاسلام «علیرضا عاشوری» هم در مورد سبک زندگی اسلامی و تاکید هایی که مقام معظم رهبری در این‌باره در بیانیه گام دوم انقلاب مطرح فرمودند مواردی را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: در هر فرهنگی معمولاً یک سبک زندگی وجود دارد که تمدن‌ساز است و در گذشته هم موثر بوده است.
*دنیای غرب و زندگی‌های مادی امتحان خود را پس داده و راه به جایی نبرده‌ است
این استاد حوزه با بیان اینکه در بین مسلمانان نیز تعالیم انبیاء الهی و به ویژه سبک زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به عنوان یک الگو نقش مؤثری داشته و دارد عنوان کرد: خداوند متعال خاندان عصمت و طهارت(ع) را به عنوان الگو معرفی کرده و فرموده که بهترین الگو برای شما در زندگی، رسول خدا(ص) است.
وی پیروی از سبک زندگی اسلامی که رویه اهل بیت(ع) است را یک تکلیف برای تمام مسلمان دانست و گفت: خداوندی که آفریدگار انسان‌ها است و از مبدا و معاد آنان باخبر بوده و سعادت آنان را بهتر می‌داند و نسبت به انسان‌ها مهربان‌ترین است آن‌ها را راهنمایی کرده که در زندگی خود از همین سبک استفاده کنند تا در دنیا و قیامت سعادتمند شوند.
عاشوری با تاکید بر اینکه ملت مسلمان ایران اسلامی هم همین عقیده و سبک زندگی اسلامی را پذیرفته‌اند اظهار داشت: ایران و اسلام یکی شده‌اند و اقتصا فرهنگ ما نیز همین است. از سویی کسانی که زیاد به مبانی دینی پایبند نباشند یا اقلیت‌های مذهبی هستند و یا اهداف اجتماعی، سیاسی، اخلاقی و فردی دیگری داشته باشند هم باید به فرهنگ خود اهمیت بدهند.
این استاد حوزه فرمایش مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی اسلامی را از ضروریات زندگی جامعه ایرانی دانست و با اشاره به اینکه مسلمانان هم موظفند همین را تبعیت کنند ابراز داشت: همه مردم به نحوی با مساجد مراوده دارند و قطعاً بارها در ایام ماه مبارک رمضان یا ایام محرم و صفر یا سایر مراسم ها در مساجد رفت و آمد دارند.
عاشوری با بیان اینکه مومنان در بسیاری از مناطق نمازهای پنج‌گانه خود را در مساجد برگزار می‌کنند افزود: مسجد با محوریت روحانیت اداره شود و روحانی هم کسی است که درس قرآن، دین و سخنان اهل بیت(ع) را خوانده و خود ائمه معصومین هم فرمودند مردم در حوادثی که در زندگی پیشامد می‌کند به افرادی که سخنان قرآن و اهل بیت(ع) را آموخته‌اند، مراجعه کنند.
وی این موضوع را که بازتاب زندگی اسلامی در آخرت بدون شک به نفع انسان‌ها است مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: دنیای غرب و زندگی‌های مادی امتحان خود را پس داده‌اند و راه به جایی نبرده‌اند و آرزو می‌کنیم تمام مردم این سبک زندگی و تعالیم اهل بیت(ع) و هدایت‌های مقام عظمی ولایت را باور داشته باشند زیرا بدون شک زمینه‌ساز سعادت مردم است.
مبحث تهاجم فرهنگی، ناتوی فرهنگی و یا شبیخون فرهنگی واژه‌ها‌ و اصطلاحاتی آشنا برای تمام مردم ایران اسلامی است زیرا غربی‌ها به دنبال نفوذ فرهنگی در میان جوانان کشور هستند اکنون می‌بینیم که این تهاجم فرهنگی در سبک زندگی جوامع مسلمانان به سبک زندگی غربی تغییر شکل داده و  این تغییر سبک زندگی، جهان اسلام را با خطر مواجه کرده است.
موقعیت و جایگاه کشورمان در منطقه، دنیای اسلام و در جهان موقعیتی ویژه و حساس بوده و هست؛ دشمنان برای پیاده‌سازی اهداف خود در این جامعه مهدوی(عج) دست به هر اقدامی زده‌اند از طرفی به نظر می‌رسد خوش‌بینی عجیبی در بین آنان برای تغییر در سبک زندگی فراهم شده که بدون شک با احساس مسئولیت بیشتر نهادهای فرهنگی و یا با تقویت جایگاه مساجد و تبدیل آنان به مساجد در تراز انقلاب می‌توان بر این تهدیدات غلبه کرد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار