کد خبر : 16842
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۴

بهشت گیلان؛ عاری از زباله/ طرح جمع‌آوری پسماند در ییلاقات ماسال

بهشت گیلان؛ عاری از زباله/ طرح جمع‌آوری پسماند در ییلاقات ماسال

طرح جمع آوری پسماند از ییلاقات ماسال توسط تعاونی دهیاران با همکاری بخش خصوصی اجرایی شده است و اکنون بهشت گیلان زمین عاری از هرگونه زباله شده است.

به گزارش گیلانستان، گیلان در چهار فصل سال میزبان میلیون‌ها گردشگر و مسافری است که ترجیح می‌دهند بهترین و خاطره انگیزترین لحظاتشان را در این استان بگذرانند.

سالانه هزاران نفر برای رفتن به ییلاقات ماسال، به این شهرستان سفر و از طبعیت بکر و خدادادی بهشت ایران زمین بازدید می‌کنند و در این گرمای تابستان از سایه درختان جنگلی ماسال برای استراحت که خنکای زمستان را تداعی می‌کند، بهره می‌برند.

متاسفانه برخی از مسافران و گردشگران هنگام سفر به ییلاقات ماسال بعد از استفاده از طبعیت زیباله‌ها را در آن رها می‌کردند و محیط پاک و زیبای خدادادی را به زباله‌دان تبدیل می‌کردند و موجب تضعیف این محیط گردشگری می‌شدند.

در این راستا با پی گیری‌های صورت پذیرفته و طرح پیشنهادهای مختلف در کمیته پسماند و زباله شهرستان ماسال، طرح جمع آوری زباله ‌ شهرستان مبتنی بر ساز و کارهای فرهنگی و آموزشی با مشارکت بخش خصوصی در مناطق ییلاقی ماسال در حال اجرا است.

جمع‌آوری پسماندهای ییلاقات ماسال توسط تعاونی دهیاران و بخش خصوصی

محمود قاسم‌نژاد، فرماندار ماسال با بیان اینکه فرهنگ دور ریختن زباله از ماشین توسط افراد باید تغییر کند، اظهار داشت: در ییلاقات بعد از 38 سال از پیروزی انقلاب اسلامی که مردم در رفت و آمد بودند هیچ مدیریتی در زمینه پسماند صورت نگرفته بود.

وی با بیان اینکه تعاونی دهیاران با همکاری بخش خصوصی پسماند ییلاقات ماسال را مدیریت و جمع‌آوری می‌کنند، افزود: قرار شد با کمک بخش خصوصی نزدیک به 120 باکس جمع‌آوری زباله در مسیر جاده ییلاقی نصب و 2 ماشین زباله گشت خریداری و 2 راننده استخدام شود.

فرماندار ماسال با بیان اینکه 22 نفر به صورت روزانه به طور مرتب از رامینه تا نمنه پشت، زباله‌ها را جمع‌آوری و هم ییلاق را جارو می‌کنند، گفت: به هر فردی که وارد ییلاق می‌شود یک کیسه زباله می‌دهند تا پسماند را در آن ریخته و هنگام برگشت به پایین تحویل دهد.

قاسم‌نژاد با بیان اینکه در طول یک ماه گذشته این طرح بسیار اثربخش بوده  است، تصریح کرد: در بازدیدی که استاندار گیلان از ییلاقات ماسال داشت تاکید کرد، این کار باید برای سایر نقاط استان الگو باشد.

وی با بیان اینکه اگر این طرح تداوم نداشته باشد، زباله ما را در خود غرق و محیط، ما را نفرین می‌کند، خاطرنشان کرد: این محیط ضمن اینکه خودش باید پاک شود، افراد بسیاری بخاطر تمیزی این مناطق به ییلاقات سفر خواهند کرد.

فرماندار ماسال با بیان اینکه ورودی ییلاقات عوارضی گذاشته شده است، اظهار داشت: عوارض برای کل شهرستان رایگان، برای کل استان گیلان 2500 و خارج از استان 5 هزار تومان است.

قاسم‌نژاد با بیان اینکه از هفتم مرداد تا کنون حدود 25 میلیون تومان عوارض گرفته شده است، افزود: از اول مهر به بعد تردد ماشین‌ها به 100 ماشین هم نمی‌رسد و از آذرماه به بعد 5 ماشین هم بالا نمی‌آید و فقط بهار و تابستان تردد زیاد است.

وی گفت: همچنین بخش خصوصی در این طرح متعهد شده است امکانات رفاهی لازم از قبیل سرویس‌های بهداشتی بین راهی را در مسیر ییلاقی راه‌اندازی کند.

فرماندار ماسال با بیان اینکه باید از سرمایه گذاران استقبال شود و کسی که سرمایه‌گذاری می‌کند باید سودی هم از این سرمایه گذاری کند، افزود: مردم و رسانه‌ها باید از سرمایه گذاران حمایت و زمینه را برای آنها فراهم کنند.

جمع‌آوری بیش از 300 تن زباله از ییلاقات ماسال در یک ماه گذشته

محمدشکاری، مسئول طرح جمع‌آوری زباله در ییلاقات ماسال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه در طول 35 کیلومتر حتی یک ته سیگار هم پیدا نمی‌شود، تصریح کرد: نزدیک یک ماه است که طرح جمع آوری زباله را شروع کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه تا کنون بیش از 300 تن زباله جمع آوری شده است، خاطرنشان کرد: به طور متوسط در روزهای تعطیل بالای 8 تن زباله جمع آوری می‌شود.

مسئول طرح جمع‌آوری زباله در ییلاقات ماسال گفت: 22 نفر برای حضور در این طرح آموزش دیده‌اند و در جمع‌آوری زباله همکاری می‌کنند که زباله‌ها پس از جمع‌آوری به تعاونی شورای دهیاران تحویل داده می‌شود.

شکاری با بیان اینکه مسافران تقریبا با ما همکاری می‌کنند، تصریح کرد: با اجرای این طرح شاهد منطقه زیبا و پاکی خواهی بود که قطعا در جذب گردشگران بیشتر اهمیت بسیاری دارد.

شهلا رضایی، مسافر تهرانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان اظهار داشت: برای نخستین بار بود که به این مناطق سرسبز و زیبا سفر می‌کنم و به جرات می‌توانم بگویم زیبایی این منطقه صد برابر زیباتر از مناطق گردشگری مصنوعی خارج از ایران است.

وی با بیان اینکه هوای مطلوب و جنگل سرسبز و آرامش این منطقه هر مسافری را جذب خود می‌کند، افزود: پاکیزگی که در این شهرستان به چشم می‌خورد را مدیون مسئولان این شهرستان هستیم.

این مسافر تهرانی با اشاره به اینکه همه مسافران باید در حفظ پاکیزگی محیط زیست کوشا باشند، گفت: طرح جمع آوری زباله در مناطق ییلاقی ماسال طرح جالبی است که در طول مسیر شاهد دیدن افرادی بودیم که حتی داشتند برگ‌ها را جارو می‌کردند تا محیط تمیز شود.

رضایی تصریح کرد: محیط پاک یکی از مهمترین عوامل جذب گردشگر به مناطق مختلف کشور است که باید در دستور کار همه مسئولان کشوری قرار بگیرد.

گفتنی است؛ این طرح با استقبال گسترده مردم شهرستان و گردشگران مواجه شده است و انتظار می رود مسئولان سایر نقاط گردگشر پذیر استان با اجرای طرح‌های این چنینی به بهبود شرایط محیط زیستی استان گیلان بپردازند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار