کد خبر : 68494
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۹

بی‌برنامگی مشهود در حوزه دام و نهاده‌های دامی

بی‌برنامگی مشهود در حوزه دام و نهاده‌های دامی

کمبود مرتع برای چرای دام، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و علوفه و در مقابل نرخ پایین دام زنده و تولیدات دامی اصلی‌ترین مشکلات پیش روی دامداران است.

به گزارش گیلانستان، مدت‌هاست دامداران در نقاط مختلف استان گیلان و کشور با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند که ادامه این روند آینده دامداری در کشور را با خطر جدی مواجه خواهد کرد.

بررسی‌های خبرنگار فارس در تالش حکایت از این دارد که سه مشکل اصلی پیش روی دامداراناعم از مشکل چرای دام در مراتع، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و قیمت پایین دام زنده است.

عدم بروز رسانی پروانه‌های چرای دام یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دامداران تالشی بوده که لزوم اصلاح پروانه‌های چرایی که مربوط به حدود ۳۰ سال پیش است را می‌طلبد.

کمبود مرتع برای چرای دام به‌اجبار دامداران را به‌سوی خرید نهاده‌های دامی و علوفه و یا چرای دام‌ها در حاشیه شهرها سوق می‌دهد که این امر مشکلات متعدد دیگری ازجمله تغذیه دام‌ها از زباله‌های رهاشده در محیط و همچنین برهم خوردن محیط و فضای شهری را در پی دارد.

بالا بودن قیمت نهاده‌های دامی و قیمت پایین دام زنده در بازار نیز دو عامل مهم دیگر در افزایش هزینه تولید دام است، دامداران می‌گویند که قیمت دام زنده در بازار ۶۰ هزار تومان است درصورتی‌که گوشت در بازار دو برابر این قیمت عرضه می‌شود.

دامداران می‌گویند فروش دام به قیمت ۶۰ هزار تومان به ضرر آنان بوده و دام زنده باید به قیمت دو برابر به فروش برسد تا برای آنان سوددهی داشته باشد و انتظار دارند دولت با تأمین نهاده‌های دامی و حمایت از آنان هزینه تولید دام را کاهش دهد که در غیر این صورت مجبور هستند شغل دامداری را کنار بگذارند.

تولیدات دامی که بخش عمده‌ای سفره مردم را شامل می‌شود نیز سودی برای دامداران ندارد و قیمت پایین شیر که چیزی حدود پنج هزار تومان است نیز نمی‌تواند هزینه‌های بالای تولید دام را پوشش دهد.

بررسی‌ها از بی‌برنامگی و یا نقص در مدیریت و ساماندهی دامداران و همچنین عدم آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه طرح‌ها و برنامه‌های دولت در جهت حمایت از دامداران حکایت دارد.

انتهای پیام/ فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار