کد خبر : 68116
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۲

بی‌خانمانی بومی‌ها و معامله با غیر بومی‌ها

بی‌خانمانی بومی‌ها و معامله با غیر بومی‌ها

این روزها کافی است به بنگاه‌های معاملاتی املاک سر بزنیم و ببینیم که چگونه سرپرستان خانوار با چشمانی مضطرب و نگران، دودو تا چهار تای زندگی‌شان را با افزایش نجومی قراردادهای اجاره‌ای محاسبه می‌کنند و می‌بینند حقوق‌های «بخورونمیرشان» کفاف این حجم از افزایش ناعادلانه واحد‌های مسکونی را نمی‌دهد.

به گزارش گیلانستان، این روزها که خیلی‌ها از گرمای شدید هوا و قطعی‌های مکرر برق کلافه شده‌اند و در پی چاره‌ای برای رهایی از این بلای خانمان‌سوز می‌گردند، عده‌ای به سبب بی‌خانمانی، آن‌قدر نقره‌داغ شده‌اند که گرمای هوا و قطعی‌های مکرر برق در مقابل آن هیچ است.

حقوق‌هایی که کفاف افزایش ناعادلانه واحدهای مسکونی را نمی‌دهد

این روزها کافی است به بنگاه‌های معاملاتی املاک سربزنیم و ببینیم که چگونه سرپرستان خانوار با چشمانی مضطرب و نگران، دودو تا چهار تای زندگی‌شان را با افزایش نجومی قراردادهای اجاره‌ای محاسبه می‌کنند و می‌بینند حقوق‌های «بخورونمیرشان» کفاف این حجم از افزایش ناعادلانه واحد‌های مسکونی را نمی‌دهد.

در این آفتاب سوزان مردان و زنانی که با ناامیدی درب بنگاه‌های معاملاتی را باز می‌کنند و با صدایی لرزان می‌پرسند: «با فلان مقدار پیش و این مقدار پرداخت اجاره‌بها، گزینه‌ای برای سر پناه برایم سراغ دارید یا نه!» خدا می‌داند چگونه آوارهای آرزوی پدری شرمنده روی سرش با گفتن «نه! با این قیمت‌ها نمی‌توانید گزینه پیدا کنید» فرومی‌ریزد و پدر یا مادر سرپرست خانوار با ناامیدی به خانه برمی‌گردد، به خانه‌ای که صاحب‌خانه جوابش کرده و هرروز پیغام‌وپسغام می‌دهد تا خانه را تخلیه کند، اگرنه حسابش با قانون است!

مردم برای مردم

بماند اینکه برخی از این صاحب‌خانه‌ها چاره‌ای ندارند چراکه امرار معاششان از اجاره تنها دارایی‌شان می‌گذرد، اما ما ایرانی‌ها را چه شده که نامهربانی می‌کنیم و کک وجدانمان هم نمی‌گزد؟! در اینکه مسؤولین باید چاره‌ای بیندیشند شکی نیست، اما تاریخ پرفروغ مردم ایران نشان از همدلی «مردم برای مردم است» و این همدلی اگر برای دادن سرپناه نباشد یا برای امید دادن به خانواده‌ای که هرچه می‌دود زورش به روزگار نمی‌رسد، دیگر به چه‌کار می‌آید؟!

خانه‌به‌دوشی مستأجران

این روزهای تابستان برای خیلی‌ها، روزهای سخت و طاقت‌فرسایی است حس خانه‌به‌دوشی، مستأجران را متحیر کرده و فشار صاحب‌خانه‌ها برای بالا بردن قیمت خانه‌ها، «دمار از روزگارشان درآورده است»، کاش پویش‌هایی برای بذر مهربانی ایجاد می‌شد و بار دیگر «مردم با مردم» مهربان می‌شدند، مردم دست مردم را می‌گرفتند و به فرزندانشان می‌آموختند که «از هر دست بدهی از همان دست هم می‌گیری.»

نباید نمک بر زخم بپاشم!

خواستم برای نگارش حال و هوای غم‌آلود مستأجران به سراغشان بروم و از آن‌ها مصاحبه بگیرم که با خود گفتم کسی که همه دغدغه‌اش ایجاد سرپناهی برای فرزندانش است و موجر محترم فرصت کوتاه برای جابجایی داده، اصلاً حوصله برای صحبت کردن ندارد چرا باید از دردهایی که مشهود است و همه می‌دانند بازهم برایم سخن بگوید، با خود گفتم چرا باید با سؤال‌های تکراری بر زخم‌های عمیق آن‌ها نمک بپاشم و وقتی نمی‌توانم کمکی به او کنم حداقل باری به دردهای او اضافه نکنم.

بی‌خانمانی بومی‌ها

یکی از صاحبان بنگاه‌های املاک می‌گوید، «این روزها برای ما بنگاه‌های املاک نیز روزهای سخت و ناگواری است چراکه دیدن شرمندگی هرروزه پدران و مادرانی که نمی‌توانند سقفی برای خانواده خود آماده کنند سخت و دل‌خراش است.»

محمد شافی با بیان اینکه آن‌قدر قیمت خانه‌ها بالاست که بومی‌ها توان خرید و حتی اجاره‌بها نداشته و اکثر معاملات با غیربومی‌ها صورت می‌گیرد گفت: برخی از صاحبان املاک نیز باوجود تمکن مالی، فرصت را برای انباشت سرمایه‌های خود غنیمت شمرده و به‌هیچ‌عنوان از قیمت‌های گزاف املاک خود کوتاه نمی‌آیند.

دودو تایی که چهارتا نمی‌شود

باید به حال کارگرانی که در حالت عادی دودو تای زندگی‌شان چهارتا نمی‌شود چه برسد در این دوران داغی قیمت خانه‌ها! گریست، آیا مسؤولین چاره‌ای اندیشیده‌اند؟ اگرچه مدیریت افسارگسیخته دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن، آن‌قدر خلأ ایجاد کرده که دیگر ناظرین به‌ویژه نمایندگان مجلس یازدهم در کوتاه‌مدت نتوانند شاخ غول افزایش قیمت‌ها را بشکنند و طبق طرح‌ها برنامه‌های آن‌ها در میان و درازمدت جوابگو خواهد بود اما نباید به دلیل اشکالات ریشه‌ای در حوزه مسکن، کم‌درآمدها را فراموش کرده تا آن عزیزان زحمت‌کش، چوب معتقدان به اقتصاد سرمایه‌داری را بخورند.

ساماندهی تقاضای بازار مسکن و طرح مالیات بر خانه‌های خالی

نماینده مردم شهرستان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی درباره گلایه مستأجران از قیمت افسارگسیخته خانه‌ها اظهار کرد: مسکن نیاز اولیه هر شهروندی است و رها کردن این مسئله توسط مسئولان مربوطه به‌هیچ‌عنوان پذیرفتنی نیست.

سیدعلی آقازاده با ابراز تأسف از بی‌تدبیری‌های اقتصادی دولت و مسئولان مربوطه که فشار زیادی را متوجه مردم کرده است گفت: امروز مردم از وضعیت مسکن، معیشت و تورم بسیار گله‌مند هستند، وضعیتی که قشر ضعیف را متأسفانه ضعیف‌تر کرده است.

وی با بیان اینکه چنین شرایطی ما را شرمنده مردم کرده است افزود: مجلس یازدهم طرح‌های مختلفی ازجمله ساماندهی تقاضای بازار مسکن و طرح مالیات بر خانه‌های خالی را مطرح کرده تا باوجود جهش قیمتی شدید مسکن به خانواده‌های جویای مسکن، فشار زیادی وارد کرده و شوک قیمتی ایجاد کند.

برابری عرضه و تقاضا راه‌حل مناسب بهبود وضعیت مسکن

دیگر نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص نگرانی مسکن مستأجران اظهار کرد: بهبودی وضعیت بازار مسکن زمانی محقق می‌شود که برنامه‌ریزی درستی در حوزه اقتصاد مسکن صورت بگیرد.

محمدرضا احمدی  تشدید نقدینگی‌های سرگردان در حوزه مسکن را از دلایل آشفتگی بازار اقتصاد دانست و گفت: تا زمانی که عرضه مسکن به میزان تقاضا و درخواست خریداران واقعی در بازار وجود نداشته باشد، در هر دوره‌ای افزایش قیمت مسکن وجود خواهد داشت، لذا حل این مسئله نیازمند برنامه‌ریزی اساسی و مدون است.

بیایید باهم مهربان باشیم

مسکن از نیازهای اولیه هر شهروندی است، امروز علاوه بر پیگیری مسئولان که بسیاری از این پیگیری‌ها در میان‌مدت یا درازمدت ممکن است به نتیجه برسد نیازمند مهربانی «مردم بر مردم» هستیم تا مثل همیشه، گذشتن از مسیر پر پیچ‌وخم قله‌ها با همدلی و همراهی به نتیجه برسد اگر «مردم بر مردم» رحم نکنند انتظار رحم از دیگران معقولانه نیست.

اگرچه در حوزه ساخت مسکن محرومین، بسیج و سپاه در قالب گروه‌های جهادی مشغول به ساخت خانه برای کم‌درآمدها هستند اما در برابر این حجم از بی‌مبالاتی و بی‌تدبیری در ساماندهی مسکن مستأجران، تکیه‌بر نیروهای جهادی ساخت مسکن محرومین و یا حتی وام‌های محدود کمیته امداد جواب‌گو نبوده و نیازمند بالا زدن آستین همتی بلند، توسط «مردم برای مردم» هستیم تا با استقرار دولت منتخب و برنامه‌های آن‌ها در ساماندهی مسکن و همچنین تحقق برخی از برنامه‌های مجلس یازدهم، مقداری از این التهاب سرسام‌آور کاهش یابد، مردم بیایید باهم مهربان باشیم.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

محمد رضا خلیلی نژاد سه شنبه , 15 تیر 1400 - 6:55

سلام ودرود برشما عالیه

رفتن به نوار ابزار