کد خبر : 44965
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 آذر 1398- 57: 16

تأیید ۸۷ درصدی داوطلبان حوزه‌های انتخابی گیلان توسط هیئت اجرایی

تأیید ۸۷ درصدی داوطلبان حوزه‌های انتخابی گیلان توسط هیئت اجرایی

طبق بررسی‌های انجام‌شده در هیئت‌های اجرایی استان، از مجموع ۴۶۵ داوطلبی که برای شرکت در رقابت‌های یازدهمین دوره انتخابات مجلس نام‌نویسی کرده بودند، ۴۰۶ تن (بالغ‌بر ۸۷ درصد) صلاحیتشان تأیید شد.

به گزارش گیلانستان بررسی صلاحیت داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در هیئت‌های اجرایی مستقر در ۱۱ حوزه انتخابیه از ۱۷ آذرماه جاری آغاز و با گذشت ۱۰ روز، روز سه‌شنبه ۲۶ آذر پایان یافت.

طبق بررسی‌های انجام‌شده در هیئت‌های اجرایی استان، از مجموع ۴۶۵ داوطلبی که برای شرکت در رقابت‌های یازدهمین دوره انتخابات مجلس نام‌نویسی کرده بودند، ۴۰۶ تن (بالغ‌بر ۸۷ درصد) صلاحیتشان تأیید، ۳۳ تن (۷ درصد) رد یا عدم احراز صلاحیت و ۲۶ تن (۵ درصد) دیگر از داوطلبان نیز انصراف دادند.

بنا بر قانون ۳۳ تن از افرادی که رد صلاحیت و یا صلاحیتشان برای هیئت‌های اجرایی محرز نشده (داوطلبینی که رد و یا عدم احراز صلاحیتشان به اطلاعشان رسیده) می‌توانند اعتراض و یا شکایت خود را از امروز ۲۸ آذر با مراجعه به هیئت نظارت استان مستقر در استانداری ارائه دهند.

حوزه انتخابیه آستارا

از مجموع ۴۲ نفر ثبت‌نامی داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابی شهرستان تالش، ۳۶ نفر به تأیید هیئت اجرایی رسیدند.

بر این اساس با احتساب رد صلاحیت یکی از داوطلبان به دلیل عدم وصول مدرک تحصیلی و انصراف پنج داوطلب، تعداد تأییدشده‌ها به ۳۶ نفر رسید.

حوزه انتخابیه تالش، رضوانشهر و ماسال

از ۳۷ داوطلب ثبت‌نام کرده در یازدهمین دوره انتخابات در حوزه انتخابیه طوالش بزرگ، آقایان کرامت غلامی و منصور بخششی انصراف خود را به هیئت اجرایی اعلام کردند.

همچنین خبرها حکایت از رد صلاحیت و یا عدم احراز چهار تن از داوطلبین دارد و نکته قابل‌تأمل دیگر در این حوزه انتخابیه اینکه یکی از نمایندگان ادوار مجلس که در دوره پیش از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده بود، توسط هیئت اجرایی تالش برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس تأییدشده است.

حوزه انتخابیه صومعه‌سرا

از جمع ۲۴ ثبت نامی داوطلبان حضور در انتخابات مجلس یازدهم مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه صومعه‌سرا، ۲۰ نفر از هیأت اجرایی به هیأت نظارت معرفی شدند.

آقایان قربانعلی یعقوب زاده و ابراهیم حبیب زاده انصراف و دو تن دیگر نیز که از چهره‌های مشهور نیستند توسط هیأت اجرایی رد یا عدم احراز شدند.

حوزه انتخابیه بندرانزلی

در حوزه انتخابیه بندرانزلی هیئت اجرایی همه داوطلبین ثبت‌نامی را شایسته ورود به مجلس یازدهم دانست.

حوزه انتخابیه فومن و شفت

در حوزه انتخابیه فومن و شفت نیز از بین ۲۳ داوطلب ثبت‌نامی، ۱۹ داوطلب مورد تأیید هیئت اجرایی قرار گرفت و در جمع رد صلاحیت شدگان اسامی نماینده ادوار، رد صلاحیت شده دوره گذشته و حتی یکی از داوطلبان زن به چشم می‌خورد.

حوزه انتخابیه رشت

در حوزه انتخابیه رشت از مجموع داوطلبین ثبت‌نامی گفته می‌شود حدوداً ۱۲ نفر صلاحیتشان برای هیئت اجرایی محرز نشده و مابقی داوطلبین ازجمله وکلای فعلی مردم رشت در خانه ملت از این هیئت تأیید صلاحیت گرفته‌اند.

از بین شاخص‌ترین داوطلبین رد صلاحیت شده در رشت، می‌توان به یکی از چهره‌های جریان اصلاح‌طلبی اشاره کرد که در کارنامه مدیریت اجرایی خود اقدامات بحث‌برانگیزی به نمایش گذاشت و البته گفته می‌شد، جبار کوچکی نژاد نیز نتوانسته است نظر هیئت اجرایی انتخابات شهرستان را مبنی بر احراز صلاحیت خود جلب کند.

این نامزد انتخابات یازدهمین دوره مجلس و وکیل مردم در مجلس دهم، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت، با تکذیب شایعات رد و یا عدم احراز صلاحیت خود از حضور باشکوه‌تر و باقوت خود و همراهانش در یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داد.

وی با تأکید بر رعایت اخلاق تبلیغاتی از سوی نامزدهای احتمالی مجلس از مردم خواست تا اخبار موثق را از مراجع قانونی و خبرگزاری‌های رسمی دنبال کنند.

یکی دیگر از نمیاندگان فعلی مجلس شورای اسلامی نیز از جمله افرادی بود که شائیه رد صلاحیت وی به گوش رسید.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با رد شایعات مطرح شده از مردم خواست به این دست شایعات توجه نکرده و از مجاری قانونی اقدام به پیگیری اخبار کنند.

حوزه انتخابیه آستانه‌اشرفیه

در این حوزه انتخابیه گیلان، علیرغم انصراف دو داوطلب، ۲۶ داوطلب دیگر توانستند از سد بررسی‌های هیئت اجرایی عبور کنند.

گفتنی است در حوزه انتخابیه آستانه‌اشرفیه هر سه داوطلب نمایندگان ادوار مجلس که در انتخابات دوره گذشته از سوی هیئت نظارت رد صلاحیت شده بودند این بار به‌مثابه سال گذشته از سوی هیئت اجرایی تأیید گرفتند.

حوزه انتخابیه لنگرود

از حوزه انتخابیه لنگرود ۳۶ داوطلب برای نشستن روی یک کرسی مجلس ثبت‌نام کرده بودند که از بین این تعداد دو تن انصراف خود را اعلام کردند و همچنین هیئت اجرایی شهرستان برای دو تن عدم صلاحیت و یک داوطلب را نیز عدم احراز صلاحیت کرد.

حوزه انتخابیه لاهیجان و سیاهکل

با توجه به انصراف کیانوش امانی از داوطلبی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابی شهرستان‌های سیاهکل و لاهیجان و با احتساب رد صلاحیت یکی از کاندیداها ، ۳۰ داوطلب مورد تأیید هیئت اجرایی قرار گرفتند.

حوزه انتخابیه رودسر و املش

از تعداد ۴۲ داوطلب ثبت‌نامی در حوزه انتخابیه شهرستان‌های رودسر و املش حجت‌الله تقوی انصراف داد و مابقی داوطلبین از سوی هیئت اجرایی تأیید صلاحیت شدند.

محمدمهدی رهبری املشی، نماینده ادوار مجلس در انتخابات یازدهمین دوره خانه ملت ثبت‌نام نکرد اما نظرعلی علیزاده، نامزد دهمین دوره انتخابات از حوزه انتخابیه رشت خود را برای کاندیداتوری از حوزه انتخابیه رودسر و املش به مردم معرفی کرده است.

حوزه انتخابیه رودبار

از مجموع ۳۴ نفر ثبت‌نامی داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابی شهرستان رودبار، ۳۰ نفر به تأیید هیئت اجرایی رسیدند.

یه نفر انصراف و سه تن دیگر نیز رد صلاحیت شدند.

به گفته قاسم نژاد، رئیس ستاد انتخابات گیلان، رسیدگی به شکایت داوطلبان توسط هیأت نظارت استان در مرحله اول به مدت ۲۰ روز از دوم دی تا ۲۱ دی‌ماه خواهد بود و در این مرحله، “هیئت‌های نظارت بر اساس قانون مجاز هستند از بین افرادی که تأیید صلاحیت نیز شده‌اند، عده‌ای را رد یا عدم احراز صلاحیت و بالعکس می‌توانند از بین رد یا عدم احراز صلاحیت شدگان، افرادی را تأیید کنند.”

پس از اتمام بررسی هیئت نظارت و بازرسی انتخابات گیلان، تأیید یا عدم‌تأیید صلاحیت داوطلبان به فرماندار مراکز یازده‌گانه حوزه انتخابیه گیلان اعلام خواهد شد.

گفته‌شده ۲۶ درصد، داوطلب در حوزه‌های انتخابیه استان گیلان نسبت به دوره پیشین برای شرکت در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بیشتر ثبت‌نام کرده‌اند.

صلاحیت دادن به اکثر داوطلبین از سوی هیئت‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه به نظر می‌رسد برخی از حوزه‌های انتخابیه تنها بنا بر استعلامات چهارگانه نظر خود را اعمال کرده و توجه چندانی به سایر شاخص‌های شایستگی یک نماینده تراز انقلاب اسلامی و حامی منافع ملی ندیده است.

همان‌طور که در بخش‌هایی از گزارش ذکرشده، هیئت‌های اجرایی در حوزه‌های انتخابیه صلاحیت داوطلبینی را احراز کرده‌اند که تعدادی از آن‌ها از نمایندگان ادوار رد صلاحیت شده هستند و تعداد دیگر نیز در دوره‌های پیشین انتخابات مجلس از سوی شورای محترم نگهبان رد و یا صلاحیتشان محرز نشده است.

علی‌ای‌حال با توجه به اینکه ورود داوطلبین به نهاد تصمیم سازی کشور (مجلس) بسیار حساس است و سرنوشت چهارساله ملت در کوتاه‌مدت و آینده ایران در طولانی‌مدت توسط وکلای صلاحیت گرفته رقم می‌خورد لازم است همچون گذشته هیئت نظارت بر انتخابات تمامی جوانب را رعایت کرده و صلاحیت داوطلبین را بررسی و در صورت وجود معیارهای اولیه احراز کند.

انتظار بود عوامل اجرایی تمام ظرفیت‌ها و اختیاراتی که برایشان قانون فراهم کرده، استفاده کنند تا خروجی نظارت و بررسی دو مرجع هیئت اجرایی و نظارت نسبت به بررسی داوطلبین یکسان و یا با حداقل اختلاف باشد.

به گفته احمد قنبریان بروجنی، سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان، هیئت نظارت بر انتخابات استان احراز صلاحیت داوطلبین علاوه بر استعلام چهارگانه، بخش‌هایی دیگری نظیر تحقیقات محلی نیز دارد.

قنبریان به بررسی روند ثبت‌نام و احراز صلاحیت داوطلبان در دوره دهم مجلس نیز اشاره‌کرده و گفته بود که در دوره پیشین ۳۶۷ داوطلب در کل استان داشتیم که ازاین‌بین ۵۰ درصد آن‌ها تأیید شدند و ۵۰ درصد باقی‌مانده که ۶ درصد از آن‌ها انصرافی بودند، مابقی رد صلاحیت و عدم احراز شدند.

حدود دو هزار و ۵۶۰ شعبه برای اخذ آرای مردم در ۱۶ شهرستان پیش‌بینی‌شده که در صورت تأیید در هیئت‌های اجرایی، کار اخذ آرای مردم در دوم اسفندماه را انجام می‌دهند و ۱۳ نماینده گیلانی را به مجلس شورای اسلامی می‌فرستند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار