کد خبر : 60511
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۵

تاراج زمین‌های کشاورزی/ زنگ خطر نابودی شالیزارهای گیلان به صدا در آمد

تاراج زمین‌های کشاورزی/ زنگ خطر نابودی شالیزارهای گیلان به صدا در آمد

تغییرکاربری‌های مجاز و غیرمجاز اراضی از جمله چالش‌های نام‌آشنای گیلان و زنگ خطری برای استان است و باید دید دولت با مصوبه جدید خروج اراضی زراعی و باغی از طرح‌های هادی تاچه حد می‌تواند به رفع این معضل در استان کمک کند.

به گزارش گیلانستان، اراضی کشاورزی گیلان که اقتصاد استان بر آن متکی است روزهای ناخوشی را سپری می‌کنند و بی‌دفاع در برابر تغییر کاربری‌ها، روبه‌روز کوچک‌تر شده و به مصارف غیر زراعی و به خانه‌ای برای گذران تعطیلات افراد غیربومی تبدیل می‌شوند. سودجویی از زمین‌هایی که مهمترین تامین کننده غذای انسان هستند، سالیانه بخش عمده‌ای از اراضی را از چرخه تولید خارج می‌کند.

برای مقابله با تغییر کاربری کشاورزی تاکنون دستورالعمل‌های زیادی صادر شده اما خبرها حاکی است دولت جدیدا‌ قانونی را تحت عنوان «خروج اراضی زراعی و باغی از طرح‌های هادی» مصوب کرده از طرفی باید منتظر ماند و دید که این مصوبه تاچه حد می‌تواند جلوی تغییر کاربری‌های غیرمجاز و حتی مجاز اراضی را به ویژه در استانی مانند گیلان بگیرد.

در سال‌های اخیر هشدارهای زیادی در مورد بحث تغییر کاربری اراضی کشاورزی از دستگاه‌های مختلف شنیده و این هشدارها به یک تهدید بزرگ برای منابع و میراث طبیعی استان گیلان تبدیل شد از سوی دیگر بدون شک این موضوع چالش‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی زیادی برای روستائیان گیلانی و برای خود استان در پی دارد.
تغییر کاربری‌هایی که گاهی اوقات به شکل قانونی و اکثرا به صورت غیرقانونی صورت می‌گیرد دلایل خاصی برای خود دارد و ناآگاهی‌های عمومی، بحث عدم وجود درآمد پایدار در روستاها، افزایش هزینه‌های تولید برای کشاورزان و خلاءهای قانونی موجود از جمله دلایل بروز آن محسوب می‌شود.

*خروج اراضی زراعی و باغی حدود ۷۰۰ روستا گیلان از طرح‌های هادی

«محمد اکبرزاده» در پاسخ به این پرسش که چرا با همه اقداماتی که انجام می‌شود روند تغییر کاربری در استان همچنان صعودی است عنوان کرد: تغییر کاربری اراضی در گیلان علت‌های متفاوتی دارد از طرفی تقاضا برای انجام این کار از ابتدای امسال تاکنون رشد چشمگیری پیدا کرده است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان فروش زمین‌ها توسط گیلانی‌ها به افراد غیربومی از سایر استان‌‌ها را نگران کننده خواند و تصریح کرد: چند سالی است که به علت بدی شرایط آب و هوا و کمبود آب عده‌ای تحت عنوان خرید و ساخت خانه دوم و یا چندم به سمت استان‌های شمالی از جمله گیلان گرایش پیدا کردند.

*شرق گیلان مورد هجوم ویلاسازان

وی گران شدن زمین در استان مازندران را یکی از دلایل افزایش ورود چنین افرادی به روستاهای گیلان اعلام کرد و افزود: گیلان نسبت به استان مازندران بکر مانده و شهرستان‌های شرقی گیلان از رودسر و لنگرود تا لاهیجان و آستانه‌اشرفیه بیشتر مورد درخواست این سری از غیربومی‌ها قرار گرفته است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان بروز آسیب‌های فرهنگی را هم از جمله تبعات منفی فروش اراضی و ساخت و ساز ویلا توسط غیربومی‌ها در گیلان ذکر کرد و یادآور شد: علت تغییر کاربری و فروش زمین این است که کشاورزی برای کشاورزان اقتصادی نیست و هزینه‌های آن با درآمد روستائیان منطبق نیست.

اکبرزاده ایجاد درآمد پایدار برای روستائیان را از جمله راهکارهای جلوگیری از تغیرکاربری و فروش اراضی کشاورزی دانست و ابراز داشت: یکی از مصائب ما در گیلان این است که باید معیشت در روستا و در بین روستائیان تضمین شود و چون این امر وجود ندارد روستایی هم برای گذران زندگی خود اقدام به فروش زمین خود می‌کند.
وی با بیان اینکه دولت در مواجهه با پدیده تغییرکاربری و افزایش آن قانونی را تحت عنوان خروج اراضی زراعی و باغی از داخل طرح‌های هادی مصوب کرده است افزود: طرح هادی عالی‌ترین سند جامع توسعه همه‌جانبه پایدار در روستا محسوب می‌شود و منشور و هدف آن حفظ کاربری اراضی است.
مدیرکل بنیاد مسکن استان گیلان با تاکید بر اینکه طرح هادی با تغییر کاربری‌های غیرمجاز مقابله می‌کند اذعان کرد: طرح هادی نقطه مقابل تغییر کاربری اراضی غیرمجاز است و مراجع صدور پروانه یعنی دهیاران در صف مقدم این مبارزه قرار دارند.
اکبرزاده با اشاره به اینکه در صورت اجرایی شدن مصوبه دولت، اراضی زراعی و باغی دیگر تحت مدیریت مدیر روستا قرار نمی‌گیرد و نظارت بر آن به جهاد کشاورزی واگذار می‌شود تصریح کرد: ۲ هزار و ۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در گیلان داریم و تاکنون اراضی زراعی و باغی حدود ۷۰۰ روستا از طرح‌های هادی خارج شدند.

*دستگاه قضایی با تغییر کاربری اراضی استان برخورد می‌کند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری گیلان نیز اخیرا در گفت‌وگویی اعلام کرد: دستگاه قضایی تغییر کاربری اراضی استان را نمی‌پذیرد از سویی برخی‌ها فکر می‌کنند می‌توانند برای ساخت هتل، احداث کارخانه، گلخانه و نظایر این‌ها اراضی را تغییر کاربری دهند در حالی‌که این امر با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی همخوانی ندارد.

آقایی نخستین منبع درآمدی و اقتصاد گیلان را کشاورزی اعلام کرد و با بیان اینکه تغییر کاربری اراضی، موقعیت استان را در این بخش دچار خدشه می‌کند عنوان کرد: دامپروری، صنعت بومی و سپس گردشگری از دیگر توانمندی‌های استان گیلان محسوب می‌شوند که باید در قالب راهبرد اقتصاد مقاومتی برای توسعه آن‌ها برنامه‌ریزی شود.


*به علت اقتصادی نبودن، کشاورزان گیلانی اقدام به فروش زمین‌های زراعی خود می‌کنند

«سید علی آقازاده» حراج کردن و فروش زمین‌های کشاورزی استان گیلان را زنگ خطری که باید مسئولان اجرایی نسبت به آن حساسیت ویژه‌ای داشته باشند اعلام کرد و گفت: متوسط زمین کشاورزی هر خانوار در گیلان حدود هفت هزار متر است که آن هم با گذشت زمان و بحث وراثت روز به روز کمتر هم می‌شود.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه باید به معیشت مردم و کشاورزان استان گیلان توجه بیشتری شود تصریح کرد: در حال حاضر شرایط تجارت و بازرگانی محصول برنج مطلوب و قابل قبول نیست از سویی دیگر به علت اقتصادی نبودن و عدم صرفه، کشاورزان گیلانی نیز اقدام به فروش زمین‌های زراعی خود می‌کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزایش هزینه‌های تولید در بخش کشاورزی را مورد انتقاد قرار داد و با بیان اینکه این موضوع بسترساز فروش اراضی می‌شود افزود: در بخش مکانیزاسیون تولید برنج تاکنون اقدامات خوبی در گیلان انجام شده است اما به عقیده بنده این برنامه‌ها به هیچ عنوان کافی نیست.

با اینکه مسئله تغییر کاربری اراضی زراعی، باغی و کشاورزی همواره از سوی استاندار گیلان و سایر نهادهای، اجرایی، نظارتی و امنیتی یک دغدغه نامیده شده است اما با یک تحقیق میدانی و با یک گشت و گذار در سطح روستاهای گیلان می‌توان به وضوح شاهد رشد این پدیده در استان بود.

لازم به ذکر است در خرداد امسال آقازاده نماینده مردم رشت در مجلس گفت‌وگویی انجام داد و در آن ضمن اشاره به برخی از چالش‌های نگران‌کننده استان ابراز داشت: اوضاع خرید و فروش و تغییرکاربری زمین‌های کشاورزی در گیلان غیرقابل ‌تحمل شده است در حالی‌که مسئولان استان جذب گردشگر را اولویت خود می‌دانند.

بدون شک موضوع اولویت داشتن جذب گردشگر از سوی مسئولان استان بار نگرانی‌ها در بحث آینده گیلان، تغییر کاربری اراضی و افزایش فروش زمین‌های کشاورزی آن به غیربومیان را وارد فاز جدیدتری می‌کند و مشخص نیست در آینده نه چندان دور دقیقا چه چیزی در انتظار این استان سرسبز و غنی است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار