کد خبر : 28460
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 شهریور 1397- 49: 17

تالار مرکزی رشت به صورت تمام عیار افتتاح خواهد شد

تالار مرکزی رشت به صورت تمام عیار افتتاح خواهد شد

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان گفت: تالار مرکزی رشت هم اکنون ۹۲ درصد پیشرفت دارد و تلاش می شود این پروژه به صورت تمام عیار به اجرا برسد و همزمان با افتتاح شاهد بهره برداری از آن نیز باشیم.

به گزارش گیلانستان، فیروز فاضلی در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه تصدی امور فرهنگی و هنری باید به فعالین این حوزه واگذار شود و ما تنها به عنوان متولی نقش آفرینی کنیم، گفت: مدیریت فرهنگی عملا نیازمند یک فرهنگ مدیریت است.

وی گیلان را دارای مردمانی فرهنگ دوست دانست که همواره حضور فعالی در مجامع فرهنگی دارند و اظهار کرد: به منظور برقراری نشاط اجتماعی که از جمله اهداف دولت تدبیر و امید است، آمار موجود در زمینه صدور مجوز برای اجرای برنامه هایی که به تحقق این هدف منجر می شوند، حکایت از رشدی چشمگیر دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: جشن های مختلف، جنگ شادی، اجرای صحنه ای موسیقی و تولید فیلم های سینمایی در داخل استان همگی از فعالیت هایی هستند که در راستای دستیابی به نشاط اجتماعی صورت گرفته است و در این زمینه مجموعا ۳۳.۳ درصد رشد داشتیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: همچنین نوآوری هایی را نیز در سطح استان گیلان شاهد بودیم که تعزیه گیلکی از جمله آنهاست. اساسا تعزیه ریشه در آل بویه و آل کیا دارد و در این زمینه گیلان از وجود اساتید برجسته ای مانند استاد صمصام که در واقع پیشینه تعزیه استان است، بهره مند می باشد. با توجه به اینکه خواستگاه اصلی تعزیه، گیلان بوده، از طریق انجمن موسیقی به ثبت و ضبط تعزیه استان پرداختیم که قطعا یکی از شاهکارهای ماندگار در تاریخ است.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان را حمایت از موسیقی فولکلور دانست و گفت: ما اعلام کردیم هر هنرمندی که مایل باشد در قالب گویش های سنتی استان از جمله تالشی و گیلکی اجرای موسیقی داشته باشد، ما سالن رایگان در اختیارش قرار خواهیم داد و تاکنون ۳ اجرا برگزار شده است.

فاضلی، هدف از این کار را تربیت نسلی دانست که برای حفظ و ترویج موسیقی بومی استان تلاش می کند و متذکر شد: پایتخت کتاب و عیدانه کتاب از جمله برنامه هایی است که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان ها دنبال می شود. استان گیلان در یارانه هایی که به حوزه کتاب تخصیص پیدا می کند نیز همواره در سطح کشور پیشرو بوده و نامگذاری یک روز به نام گیلان در نمایشگاه بین   المللی کتاب تهران در دو سال پیاپی نیز از افتخارات این اداره کل محسوب می شود.

وی با بیان اینکه از سال ۹۳ تاکنون رشد ۲۶ درصدی را در صدور مجوز چاپ کتاب های کودک و نوجوان در استان شاهد بودیم، عنوان کرد: در آن زمان گیلان تنها ۸ پایگاه خبری دارای مجوز داشت که امروز این رقم به ۱۱۷ پایگاه رسیده است. همچنین در جهت شناسنامه دار کردن فضای مجازی نیز وظایفی داریم و مطابق قانون در راستای عمل به این وظایف حرکت کرده ایم. هم اکنون گیلان به لحاظ برخورداری از پایگاه   های خبری مقام دوم را پس از تهران در سطح کشور به خود اختصاص داده است.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، از رشد ۳۶ درصدی قاریان و حافظان قرآن نسبت به سال ۹۳ خبر داد و تصریح کرد: کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند لذا با وجود ۹۰۱ کانون در حال حاضر در مقایسه سال ۹۶ نسبت به سال ۹۲ رشد ۶۳ درصدی را شاهد هستیم.

وی یادآور شد: اگر تعداد کتب منتشر شده در گیلان را با سال ۹۲ بسنجیم، در پایان سال ۹۶ آمارها حکایت از رشد ۱۰۶ درصدی دارند. همچنین در زمینه موسسه فرهنگی و هنری نیز گیلان با ۸۲ موسسه ۵۲ درصد پیشرفت داشته است. مجوزهای صادر شده برای اجرا در آغاز دولت ۲۰۷ مورد بود که اکنون با افزایش ۱۲۵ درصدی به ۴۶۷ مورد رسیده است. افزایش تعداد فیلم های تولید شده هم یکی دیگر از نتایج حاصل شده در این مدت است که آمارها حکایت از رسیدن تعداد مجوزها در این حوزه از ۱۹ به ۸۸ مورد دارند.

فاضلی، با بیان اینکه به تعداد شهرستان های گیلان مجتمع فرهنگی وجود دارد، گفت: ما در ساخت تالار مرکزی رشت از نظر اهالی فرهنگ و هنر بهره گرفتیم زیرا این مکان متعلق به آنها است. تاکنون ۲۳۷ گزارش از روند احداث تالار مرکزی رشت ارائه داده ایم. استاندار گیلان همواره بر تسریع پروژه احداث تالار مرکزی رشت تاکید داشته و دارند. افتتاح این پروژه ۱۲ هزار مترمربع به فضای فرهنگی ما اضافه می کند.

وی ادامه داد: تالار مرکزی رشت هم اکنون ۹۲ درصد پیشرفت دارد و تلاش می شود این پروژه به صورت تمام عیار به اجرا برسد و همزمان با افتتاح شاهد بهره برداری از آن نیز باشیم، چون گاهی این دو با هم همراه نیستند؛ در صورتی که دولت تدبیر و امید به دنبال افتتاح نمایشی پروژه ها نیست.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان، با بیان اینکه با احتساب تالار مرکزی رشت مجموعا ۷ پروژه در دست اجرا داریک که هر کدام از اینها پیشرفت قابل ملاحظه ای دارند، تاکید کرد: سینما زیتون را به پایان رساندیم و سالن آمفی تئاتر آستارا با ۷۰۶ صندلی نیز پیشرفت خوبی دارد. مجتمع های فرهنگی منجیل، لاهیجان و آستارا با پیشرفت فیزیکی به ترتیب ۴۰، ۸۲ و ۷۸ درصد از دیگر اقدامات ما هستند. همچنین در سراوان نیز در حال احداث مجتمع فرهنگی هنری روستایی هستیم. اقدامات اولیه ساخت مجتمع فرهنگی پره‌سر شهرستان رضوانشهر صورت گرفته است.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر ۳۶۳ کانون تبلیغاتی در گیلان فعالیت می کنند که معاونت فرهنگی و امور رسانه بر عملکرد آنها نظارت دارد./ ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار