کد خبر : 48001
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان:

تبدیل گیلان به استان پایلوت فرآوری محصولات کشاورزی؛ مسیر تجاری نوستراک تقویت می‌شود

تبدیل گیلان به استان پایلوت فرآوری محصولات کشاورزی؛ مسیر تجاری نوستراک تقویت می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با تأکید بر لزوم تبدیل گیلان به استان پایلوت فرآوری محصولات کشاورزی شمال غرب کشور با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی گفت: مسیر تجاری نوستراک با نقش‌آفرینی مراکزی مانند گیلان تقویت می‌شود.

به گزارش گیلانستان فرهاد دلق‌پوش، استفاده از فرصت‌ها نظیر قرار گرفتن در مسیر نوستراک و تلاش گیلان برای ارتقاء جایگاه تولید و صنعت را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: گیلان با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی می‌تواند به استان پایلوت فرآوری محصولات کشاورزی شمال غرب کشور جهت صادرات تبدیل شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان جلوگیری از خام‌فروشی به ویژه در بحث محصولات کشاورزی استان که عمده آن به کشور روسیه صادر می‌شود را مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: مواد معدنی، کاشی و سرامیک، محصولات ساختمانی، صنایع غذایی، پوشاک و تولیدات دارویی و بهداشتی از جمله اقلام صادراتی گیلان محسوب می‌شوند.

دلق‌پوش هدف‌گذاری صادرات غیرنفتی گیلان در سال 97 به میزان 350 میلیون دلار را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه حدود 98 درصد از این هدفگذاری محقق شد تصریح کرد: برای امسال نیز صادرات 500 میلیون دلاری را برای گیلان برنامه‌ریزی کردیم که طبق گزارشات، تا همین چند وقت اخیر حدود 410 میلیون دلار آن تحقق پیدا کرده بود.

وی صادرات حجیم بسیاری از کالاها و صادرات چمدانی از مرز آستارا را از جمله دیگر ظرفیت‌های موجود در استان گیلان ذکر کرد و ابراز داشت: برگزاری نمایشگاه‌های خارجی و شرکت گسترده در آن از جمله اهدافی است که مجموعه صنعت، معدن و تجارت استان گیلان به ویژه در سال 98 برای تحقق هر چه بیشتر آن برنامه‌ریزی دقیقی داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان از شرکت واحدهای تولیدی و صنعتی استان در نمایشگاه کالاهای صادراتی باکو در جمهوری آذربایجان خبر داد و تصریح کرد: در سال 96 سرای تجاری ایرانیان در آستراخان روسیه که محل خوبی برای عرضه کالاهای ایرانی است افتتاح شد که استان گیلان از جمله بانیان اصلی آن به شمار می‌رود.

دلق‌پوش دبیرخانه اوراسیا و استقرار آن در استان گیلان را از دیگر فرصت‌ها و ظرفیت‌های این خطه برای حرکت در مسیر تقویت صادرات کالاهای تولیدی تلقی کرد و بیان داشت: استفاده از تفاهمنامه تخفیفات گمرکی ترجیحی بسیاری از کالاها از جمله موقعیت‌هایی محسوب می‌شود که با پیوستن کشورمان به اتحادیه اوراسیا فراهم شده است.

وی حمایت از تولیدات صادرات محور و دانش‌بنیان را یکی از محورهای هفت‌گانه مورد توجه وزارت صمت برای تحول در عرصه صنعت دانست و اظهار داشت: برقراری یک زنجیره به هم پیوسته از تولید و صنعت، فروش و بازاریابی کالاها و تشکیل نمایشگاه‌های مختلف از دیگر اهدافی است که برای عملیاتی شدن آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکه مجموعاً در بخش صنعت، معدن و تجارت و واحدهای صنفی مستقر در استان چیزی حدود 338 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است خاطرنشان کرد: سهم اشتغال گیلان در این حوزه‌ها و در سطح ملی 3.7 درصد است که با توجه به نوپا بودن صنعت در استان رقم قابل قبولی محسوب می‌شود.

دلق‌پوش وظایف و رسالت‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت را در بحث بازرگانی خارجی، تجارت داخلی، تولید و فرآوری بسیار گسترده عنوان کرد و ابراز داشت: تکلیف 40 درصد از اشتغال ایجاد شده در کل کشور بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت است بنابراین سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و هدایت امور در این زمینه‌ها باید منسجم شود.

وی دور زدن تحریم‌هایی که دشمن علیه کشورمان اعمال کرده به ویژه در بحث صادرات کالاها و ارزآوری را یکی از اهداف سازمان صمت اعلام کرد و گفت: گیلان موقعیت‌های زمینی، ریلی و دریایی خوبی دارد و می‌تواند با تقویت ارتباطات و با استفاده از فرصت تفاهمنامه اوراسیا موانع موجود در مسیر فعالیت تجار و بازرگانان ایرانی را تسهیل کند.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار