کد خبر : 68731
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

تبعیض بین بازنشستگان/ ۵۵ درصد مستمری‌بگیران تامین اجتماعی حداقلی بگیر هستند

تبعیض بین بازنشستگان/ ۵۵ درصد مستمری‌بگیران تامین اجتماعی حداقلی بگیر هستند

تبعیض بین بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی امری است که در سال‌های اخیر با شدت بیشتری از سوی جامعه مورد انتقاد قرار گرفته است از طرفی طبق آمارها ۵۵ درصد مستمری‌بگیران تامین اجتماعی حداقلی بگیر هستند.

به گزارش گیلانستان، اعمال تبعیض بین بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی موضوعی است که در سال‌های اخیر با شدت بیشتری از سوی جامعه بازنشستگان مورد پیگیری و بعضا انتقاد قرار گرفته است، به بیان دیگر بازنشستگان تامین اجتماعی معتقدند قانون همسان‌سازی به درستی و با عدالت کامل در حق آنان اجرایی نشده و ضعف‌های بسیار زیادی دارد.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده سازمان تامین اجتماعی، تا پایان پائیز سال ۹۸ حدود ۴۴ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۵۳۳ نفر تحت پوشش این سازمان قرار گرفتند. تعداد مستمری‌بگیران اصلی سازمان تامین اجتماعی از این میان سه میلیون و ۹۰۸ هزار و ۹۷۶ نفر بوده که با احتساب خانواده‌های آن‌ها شش میلیون و ۸۳۰ هزار و ۱۵۰ نفر را در بر می‌گیرد. ۵۵ درصد مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی، حداقلی بگیر هستند که هر ساله بر اساس ماده ۱۱۱ یک متناسب‌سازی صورت می‌گیرد.

یکی از دلایل اصلی ایجاد شکاف، درصد افزایش مستمری بین حداقلی بگیران و سایر سطوح و نحوه اعمال افزایش‌های سالانه است که باعث اختلاف ۱۴ درصدی بین حداقلی بگیران و سایر سطوح در دوره ۲۰ ساله یعنی از سال ۱۳۸۰ تاکنون شده است.

متناسب‌سازی مرحله اول حقوق بازنشستگان در سال ۱۳۹۹ انجام شد که موجبات رضایت بسیاری از بازنشستگان را هم فراهم کرد اما در ادامه دو عامل تورم و متناسب‌سازی صندوق بازنشستگان کشوری و لشکری، فاصله زیادی بین حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها ایجاد کرده و سبب نارضایتی آن‌ها شد.

لازم به ذکر است که در ادامه همین روند قرار شد متناسب‌سازی مرحله دوم در سال ۱۴۰۰ انجام بشود، از طرفی دیگر مسائلی که سازمان تامین اجتماعی با آن روبه رو است بیکاری‌های ناشی از کرونا است. طبق آمارها یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر مشمول استفاده از بیمه بیکاری شناخته شدند که از این تعداد یک میلیون و ۱۶۹ هزار و ۵۳۴ نفر در حال استفاده از بیمه بیکاری هستند.

* حل بخش عظیمی از مشکلات بازنشستگان در صورت پرداخت مطابات تامین اجتماعی از سوی دولت

«علی حسین‌نژاد» با بیان اینکه پس از ۱۴ سال پیگیری مداوم بازنشستگان، کانون‌ها و مراجع نهایتا در مرداد سال گذشته همسان‌سازی تحقق پیدا کرد ابراز داشت: مرحله نخست متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان عملیاتی شد و فاز دوم هم در فروردین ۱۴۰۰ این کار در دستور اجرا قرار گرفت.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با تاکید بر اینکه سازمان تامین اجتماعی یک سازمان مبتنی بر درآمدها و هزینه‌هاست و از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند اضافه کرد: تامین اجتماعی وابسته به یکسری قوانین خاص بیمه‌ای است و در طول دوره پرداخت حق بیمه‌ها ضوابط خاصی هم برای برقراری مستمری دارد.

وی وجود مغایرت بین بازنشستگان کشوری و تامین اجتماعی را هم متذکر شد و اذعان کرد: بازنشستگان کشوری باید ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند و طبق قانون بازنشست شوند اما در تامین اجتماعی ما از یک سال تا ۳۵ داریم یعنی یک فرد با ۱۰ سال و فردی هم با ۳۵ سال بازنشست شده است.

مدیرکل تامین اجتماعی گیلان با اشاره به اینکه تورم شدیدی در کشور رخ داد و همسان‌سازی را تحت تاثیر قرار داد ابراز داشت: پرداخت مستمری‌ها تقریبا منبعث از مصوبه‌ای است که شاغلان دارند یعنی ۹۰ درصد دستمزد شاغلان عموما به عنوان مستمری مصوب می‌شود از طرفی تامین اجتماعی نمی‌تواند مطالبات خود را از دولت و کارفرمایان گیرد.

حسین‌نژاد حل بخش عظیمی از مشکلات بازنشستگان در صورت پرداخت مطابات تامین اجتماعی از سوی دولت را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: انتظار بازنشستگان این است که چرا پول و مطالبات موقع تامین اجتماعی از سوی دولت پرداخت نمی‌شود تا آنان هم بتوانند حقوق خوبی بگیرند.

وی پرداخت مستمری و برقراری بیمه بیکاری در زمان شیوع ویروس کرونا را هم اقدامی خوب توصیف کرد و با بیان اینکه اگر ضریب پشتیبانی تامین اجتماعی مطلوب باشد حال جامعه هم خوب است اظهار داشت: خوشبختانه این بحث‌ها در مورد ثبت نام افراد و پرداخت بیمه‌های بیکاری بدون هیچ تنشی در استان گیلان اجرایی شد.

* اصل ۲۹ قانون اساسی برخلاف بازنشستگان کشوری و لشکری برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرا نشد 

«اقبال بافکار» نیز در پاسخ به این پرسش که برای تسهیلات رفاهی بازنشستگان و تامین معیشت آن‌ها چه اقداماتی تاکنون انجام شده است اظهار داشت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بعد از ۱۲ سال انتظار نهایتا در مرداد سال گذشته انجام شد که حداقل مبلغ آن ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر آن شد یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

رییس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه حداقل پرداخت افزایشی بازنشستگان کشوری یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و حداکثر آن سه تا چهار میلیون تومان بوده از این موضوع ابراز انتقاد کرد و گفت: در این رابطه اصلا عدالت رعایت نشده است در حالی‌که طبق اصل ۲۹ قانون اساسی همه مردم در بودجه عمومی و خدمات کشوری باید یکسان باشند.

وی با بیان اینکه اصل ۲۹ قانون اساسی برخلاف بازنشستگان کشوری و لشکری برای بازنشستگان تامین اجتماعی اجرا نشد اذعان کرد:‌ اما حرف بازنشستگان و ما این است که حداقل دولت بدهی خود را تامین اجتماعی بپردازد که حدود ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود تا تامین اجتماعی هم قادر باشد به تعهدات خود عمل کند.

رییس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه اگر دولت حق بیمه سالانه کارمندان خود را معادل ۳۴ هزار میلیارد تومان که تحت پوشش تامین اجتماعی هستند را پرداخت کند مشکلات کمی برطرف می‌شود افزود: با پرداخت این مبالغ ما هم می‌توانیم از بازنشستگان تامین اجتماعی حمایت کنیم.

همسان‌سازی یکی از قدیمی‌ترین مطالبات بر زمین مانده بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود که سالها است مسئولان تنها به دادن وعده و وعید در خصوص اجرای آن اکتفا کردند و هم اکنون پس از سال‌ها، اجرای آنرا ناعادلانه می‌دانند.

از سوی دیگر مستمری‌بگیران هم اعمال تبعیض و ناعدالتی در پرداختی‌های این قشر را علت اصلی تجمعات خود عنوان کردند و مدعی هستند وعده‌های مسئولان جهت همسان‌سازی و پیگیری مطالبات بازنشستگان تاکنون آن گونه که باید و شاید عملیاتی نشده است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار