کد خبر : 39420
تاریخ انتشار : شنبه 29 تیر 1398- 19: 11

تبلیغات غیر رسمی داوطلبان نمایندگی مجلس در گیلان

تبلیغات غیر رسمی داوطلبان نمایندگی مجلس در گیلان

تبلیغات غیر رسمی کاندیداهای نمایندگی مجلس در شهرها و روستاهای گیلان آغاز شده و در این میان شهروندان از عضویت بدون اجازه خود در گروه‌های مجازی حامیان، گلایه دارند.

به گزارش گیلانستان این روزها با وجود فاصله هفت ماهه تا برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تنور تبلیغات غیررسمی از جنوبی ترین شهر استان گیلان گرفته تا شمالی ترین آن داغ داغ است. از شرکت در مراسم عزا و عروسی تا برگزاری نشست در قهوه خانه و قلیان‌سراها، حتی برپایی میتینگ‌های خانگی همه و همه نشان از انتخاباتی پرشور و داغ در این استان همیشه سیاسی دارد.

بسیاری از نامزدها حتی از ماه‌ها پیش با مشخص کردن حوزه انتخابیه خود تلاش کردند تا با نمایش بیشتر خود در میان مردم و حضور در مراسم مختلف به ویژه راهپیمایی‌ها و نماز جمعه از هم اکنون یارکشی لازم را برای کسب نتیجه مطلوب در انتخابات آینده انجام دهند. در این میان هر از گاهی وعده هایی از جانب این افراد به اصطلاح نامزد شنیدن می‌شود که در نوع خود جالب توجه است. از خرید کولر گازی برای یک قهوه خانه تا قول پست‌های مدیریتی در صورت برنده شدن در انتخابات یا تسهیل در امر ازدواج و ایجاد فرصت‌های شغلی برای جلب نظر جوانان مواردی است که این روزها در بازار داغ تبلیغات غیر رسمی شهرهای مختلف استان گیلان در میان افرادی که برای نخستین بار وارد این عرصه شده‌اند به گوش می‌رسد.

اما در این میان وضعیت نمایندگان با تجربه و یا حتی نماینده فعلی استان گیلان در مجلس شورای اسلامی کمی متفاوت‌تر است و آنها با استفاده از تجربه گذشته و شرایط امروز تلاش می‌کنند با گروکشی سیاسی از موضوعات مختلف همچنان بر مرکب نمایندگی و حضور در مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم نیز ادامه دهند که در این میان گاه اقدامات آنها با عواطف و احساسات عده‌ای بازی می‌کند همانند موج سواری برخی از نمایندگان شهرستان رشت بر وضعیت دو تیم فوتبال پرطرفدار این شهر که از بد روزگار در شرایط بدی هم به سر می‌بردند. بیان خبری خوش برای بهبود وضعیت این دو تیم خود می‌تواند عده‌ای را به سمت نمایندگان اعلام کننده این خبر بکشاند.

از اینها که بگذریم چند سالی است با پیشرفت تکنولوژی و ورود پیام رسان های متنوع، جنگ تبلیغاتی به فضای مجازی کشیده که بسیار داغ‌تر از فضای حقیقی است. در این میان اما نظرات شهروندان در این زمینه بسیار جالب است.

جولان نامزدهای انتخاباتی در تبلیغات غیررسمی فضای مجازی

یکی از شهروندان رشتی در این باره گفت: متأسفانه چند سالی است که فضای تبلیغات انتخاباتی از کوچه و خیابان و در و دیوار محل، به خانه‌های مردم وارد شده و دیگر مردم حتی همان چند ساعت زمان خواب نیز از تبلیغات انتخاباتی داوطلبان آسایش ندارند.

رضا با بیان اینکه هر ثانیه و یا هر دقیقه به صورت خودکار و بدون اجازه عضو یکی از کانال‌های نامزدهای انتخاباتی می‌شود، افزود: این عضویت بدون اجازه سبب شده که بسیاری از مواقع حتی برای کارهای ضروری نیز نت گوشی خود را روشن نکنم تا شاهد موجی از پیام‌های تبلیغاتی، بد و بیراهه‌های طرفداران نامزدها و یا سایر موارد نباشم.

حضور در میان مردم محروم برای رسیدن به هدف

فاطمه نقدی یکی از شهروندان فومنی نیز درباره تبلیغات غیر رسمی نامزدهای انتخاباتی گفت: هر چه که به زمان انتخابات دوره یازدهم مجلس نزدیک می‌شویم این رقابت بیشتر و تنگاتنگ تر می‌شود.

وی با بیان اینکه در روستاها بیشتر شاهد برگزاری نشست‌های خانگی از سوی نامزدها هستیم، افزود: این نشست‌ها هر هفته پنج شنبه و جمعه‌ها برگزار می‌شود که گاهی طولانی شدن آن و سر و صدای ناشی از رفت و آمدهای آنها برای همسایه‌ها ایجاد مزاحمت می‌کند و گلایه‌هایی نیز در پی دارد.

شهروند فومنی در ادامه با اشاره به اینکه خوبی این تبلیغات غیررسمی این است که بسیاری از کسانی که سال به سال به مردم مناطق روستایی سر نمی‌زنند حتی شده برای چند ماه و رسیدن به هدف خود که همان دست یافتن به کرسی مجلس است به میان مردم محروم روستاهای این شهرستان رفته و هزینه‌هایی نیز می‌کنند.

تبلیغات غیر رسمی شیوه مرسوم سال‌های اخیر

در همین رابطه کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه برای بررسی عملکرد تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی پیش از شروع انتخابات ابتدا باید توجه داشت که به چه دلیل انتخابات برگزار می‌شود، اظهار کرد: اعمال نظرات و جستجوی پاسخی برای تأمین نیازهای متغیر مردم هر کشور در دوره‌های زمانی ۴ یا ۵ ساله با بهره گیری از نظام برگزاری انتخابات به منظور انتخاب نمایندگان مردم در مجلس یا پارلمان، مشروط و ضابطه مند کردن رفتار اصحاب قدرت به نقش صندوق‌های رأی و در نهایت مسئول کردن تصمیم گیری اصحاب قدرت در هر جامعه‌ای در قبال رأی و نظر مردمان آن از مهمترین دلایل و نتایج بهره گیری از ساز و کار انتخاب نماینده برای تشکیل مجلس و به تبع آن دولت و قوه اجرایی است.

مجید صیادنورد با بیان اینکه طی ۴۰ سال از عمر نظام مقدس جمهوری اسلامی، ایرانیان شیوه جدیدی از حکومت داری را تجربه کرده و می‌کنند، افزود: درباره اهمیت نقش مجلس در مسائل کشور می‌توان به این جمله امام خمینی (ره) اکتفا کرد که بر اساس آن مجلس در رأس امور قرار دارد. فلسفه قرار گرفتن مجلس شورای اسلامی در چنین جایگاهی از سوی امام به کارکرد نظارتی و انشای قانون از سوی نمایندگان مجلس باز می‌گردد، در واقع این نمایندگان مجلس هستند که با رأی به دولت، تصویب قوانین و نظارت بر عملکرد دولت از طریق سوال، استیضاح وزرا و رئیس جمهور و اجرای طرح‌های تحقیق و تفحص، عملکرد خود را در چارچوب تبیین این جایگاه بروز می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شروع تبلیغات کاندیداهای انتخابات مجلس شورای اسلامی که ماه‌ها پیش از شروع دوران تبلیغات انتخابات در اسفند ماه حرکت درست و قانونی است یا خیر، بیان کرد: اینکه کاندیدای نمایندگی مجلس برای شرکت در انتخابات در راستای کسب آرای مردم برای ورود به مجلس به استفاده از ابزار تبلیغات خانه به خانه و محله به محله در محافل کوچک متوسل می‌شوند بیانگر یک واقعیت است که طی سال‌های اخیر این نظام نانوشته و غیر قانونی تبلیغات انتخاباتی به عرف و رویه تبدیل شده‌اینکه کاندیدای نمایندگی مجلس برای شرکت در انتخابات در راستای کسب آرای مردم برای ورود به مجلس به استفاده از ابزار تبلیغات خانه به خانه و محله به محله در محافل کوچک متوسل می‌شوند بیانگر یک واقعیت است که طی سال‌های اخیر این نظام نانوشته وغیر قانونی تبلیغات انتخاباتی به عرف و رویه تبدیل شده است، به این معنی که هر کسی در ایران سودای پوشیدن ردای نمایندگی مجلس و رسیدن به صندلی سبز بهارستان در سر دارد لاجرم به بهره‌گیری از چنین روش تبلیغاتی است! چرا که جز این راهی برای معرفی توانمندی‌ها و برنامه‌های خود و آشنایی نزدیک با مشکلات، دغدغه‌ها و نیازمندی‌های مردم وجود ندارد. به تعبیری دیگر، آیا می‌توان ظرف یک هفته تا ده روز کاندیدای اصلح را شناخت.

صیادنورد تصریح کرد: بر اساس این ساز و کار فرد کاندیدا در محافل خصوصی با حضور تعدادی از افراد به یک محل یا یک صنف اقدام به معرفی خود می‌کند. با نگاهی به خاستگاه‌های اجتماعی نماینده‌های ادوار مختلف مجلس می‌توان به نقش پررنگ محلات حاشیه نشین، روستاهای واقع در هر شهرستان و در نهایت نقش آرای قومیتی در صندوق آرای نمایندگان مجلس پی برد که این واقعیت بیانگر نقش مؤثر چنین جلساتی تا پیش از شروع رسمی تبلیغات نمایندگی مجلس است.

هیجانی شدن فرآیند انتخابات یکی از پیامدهای تبلیغات غیر رسمی

وی در پاسخ به این سوال که این شیوه تبلیغاتی چه تبعاتی برای مجلس کشور می‌تواند به همراه داشته باشد نیز گفت: هیجانی شدن فرآیند تصمیم سازی و بررسی مشکلات هر نقطه از شهرها و روستاهای کشور، درگیر شدن کاندیداهای انتخابات مجلس با انتظارات محلی و کوچه- خیابانی نقاط مختلف کشور را می‌توان از مهمترین تبعات منفی این روش نام برد. موضوعی که در تقابل آشکار با وظایف شوراهای شهر و شهرداری‌ها قرار دارد.

صیادنورد با بیان اینکه از سوی دیگر کاندیداهای محترم در این دوره زمانی مجبور به ارائه شعارهایی می‌شوند که در فضای عمل قادر به اجرای آن نیستند و این انتظارات مردم را از وظایف واقعی یا شعاری نمایندگان مجلس دچار تزلزل و تشکیک می‌کند، افزود: انعکاس مخرب این انتظارات را می‌توان در نظام بودجه نویسی کشور مشاهده کرد. بر این اساس در هنگام نگارش بودجه سالیانه کشور نمایندگان مجلس عدد و رقم‌های بودجه ارائه شده از سوی دولت را برای تأمین خواسته‌های مردم حوزه انتخابیه خود تغییر می‌دهند، و این در حالی است که غالباً دولتمردان با چنین مصوباتی موافق نبوده و به دلیل عدم تأمین بودجه مورد نیاز به منظور احداث پروژه‌های عمرانی و زیرساختی درج شده در بودجه کشور، دولت قادر به تکمیل آن طرح ظرف یک یا چند سال نخواهد بود، موضوعی که می‌توان در کسری بودجه‌های همه ساله کشور مشاهده کرد. گرچه نمی‌توان از تبعات منفی چنین تصمیم گیری غیر کارشناسی در کشور به راحتی گذشت، موضوعی که به رسم نمایندگی تبدیل شده است.

مجلس سکوی پرتاب در سیستم مدیریتی و حاکمیتی کشور

وی در ادامه یاد آور شد: شاید بتوان این رویکرد در نمایندگی مجلس کشورمان را ناشی از این واقعیت قلمداد کرد و با بررسی ۹ دوره گذشته به این نتیجه رسید که مجلس سکوی پرتاب در سیستم مدیریتی و حاکمیت دولتی کشور است. به این معنی که نماینده محترم در صورت عدم اخذ رأی مردم حوزه انتخابیه خود در دوره بعد، در یکی از نهادهای کشوری و استانی عهده دار مسئولیتی می‌شود. پس برای رسیدن به این هدف شعار می‌دهد تا در صورت عدم تحقق دولت را مسئول عدم دست یابی به شعارهای غیر کارشناسی و غیر عملیاتی خود معرفی کند.

کارشناس مسائل سیاسی به راهکارهای مقابله با این موضوع نیز اشاره کرد و افزود: الگوی فعالیت حزبی افراد کاندیدا می‌تواند رافع چنین مشکلاتی باشدالگوی فعالیت حزبی افراد کاندیدا می‌تواند رافع چنین مشکلاتی باشد. بر این اساس کاندیدا در چارچوب حزب برنامه‌های خود را برای نمایندگی مجلس در هر یک از شهرها ارائه می‌دهند و بعد از تصویب در قالب بیانیه یا دستورالعمل حزبی به افکار عمومی اعلام می‌شود و فرد کاندیدا متعهد به اجرای آن دستورالعمل‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در دوره زمانی کنونی با عنایت به تغییرات بنیادین رخ داده در ماهیت و کارکرد رسانه، کاندیداها باید توجه داشته باشند این گونه اطلاع رسانی، شیوه دوره پیشامدرن و مبتنی بر تأمین نیازهای اطلاع رسانی دوران گذشته است و در این دوران استفاده از ابزار تکنولوژی جدید بسیار مفید به فایده خواهد بود.

صیادنورد با تأکید بر اینکه با توجه به اینکه این رویه تبلیغاتی به یک عرف برای معرفی توانمندی‌ها، برنامه‌ها و نظرات هر کاندیدا تبدیل شده، می‌توان این سازوکار را قانونی و شفاف کرد، چرا که ذات انشای قانون برآمده از عرف و هنجار مقبول مردم در دوره‌های مختلف است، گفت: بر این اساس می‌توان در دوره زمانی شش ماه قبل از انتخابات، و بعد از تأیید فرد کاندیدا از سوی مراجع ذیصلاح (مجری و ناظر انتخابات) در فضای شفاف و روشن و در منظر افکار عمومی نظرات پیشنهادی خود را برای هر حوزه انتخاباتی اعلام کرده تا در یک فضای گفت و گوی سازنده نه تنها مشکلات دقیق و کارشناسی شده بررسی شود بلکه راهکارهای رفع آن نیز در این فضا تعیین گردد.

لازم به ذکر است استان گیلان ۱۳ کرسی در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار