کد خبر : 52745
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 خرداد 1399- 12: 17

تجارتی جهانی/ پیچش گل محمدی در اقتصاد گیلان

تجارتی جهانی/ پیچش گل محمدی در اقتصاد گیلان

کشت گل محمدی در زمین‌های مستعد گیلان در حالی روبه افزایش است که علاوه برآرامش روح و روان ارزآروری ارزشمندی برای اقتصاد استان به همراه دارد.

به گزارش گیلانستان،با شنیدن گل و گلاب ذهن ها به سمت شهر کاشان و گلاب‌گیری معروف این شهر توریستی می‌رود درحالیکه گیلان به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی یکی از استان‌های حاصل‌خیز در تولید گل محمدی است، اما در گمنامی به فعالیت در این حوزه می‌پردازد.

اوایل اردیبهشت تا اواخر خرداد شاهد برداشت این محصول از باغات استان هستیم، پیچش عطر گل محمدی در این ایام در بیش از ۱۶ هکتار از گلستان های استان هویداست، این گل علاوه بر آرامش روحی که برای هر بیننده‌ای به ارمغان می آورد از نظر دارویی و تغذیه‌ای نیز بسیار حائز اهمیت است.

عصاره گل‌محمدی به‌عنوان گیاه دارویی مطرح بوده و در طب سنتی، انواع غذاها، دم‌نوش‌ها و ساخت انواع عطر و ادکلن‌ به کار می‌رود که ارزش اقتصادی این محصول را نسبت به گذشته افزایش داده است. ایجاد اشتغال، درآمدزایی و ارزآوری بالا و استفاده کم از آب سبب شده در چند سال اخیر پرورش و کشت این محصول در استان نسبت به قبل افزایش یابد.

*افزایش کشت گل محمدی در اراضی گیلان

 «منوچهر پارسافر» با بیان اینکه گل محمدی از قدیمی‌ترین گونه رز شمرده می شود، اظهار کرد: این گیاه دارویی سه سال طول می کشد تا به مرحله گلدهی برسد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه این استان دارای شرایط آب و هوایی مناسب برای پرورش این نوع گیاه است، گفت: سالانه می توان اراضی کشاورزی زیر کشت گل محمدی را با توجه به شرایط جغرافیایی استان افزایش داد.

 

پارسافر اذعان کرد: شهرستان‌های شفت، ارتفاعات رودسر، سیاهکل، املش و رودبار، تالش و آستارا از جمله مناطق مطلوب برای کشت گل محمدی است.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان تصریح کرد: سالانه بالغ بر هشت و نیم تن گل محمدی در ۱۶ هکتار از گلستان‌های گیلان برداشت می‌شود که از این مجموع هشت هزار و۶۴۰ لیتر گلاب در استان استخراج می‌شود.

 

وی به برنامه ششم توسعه اشاره و خاطرنشان کرد: در این برنامه پیش‌بینی شده است که بیش یک هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین های شیب دار گیلان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یابد که گل محمدی نیز جز این طرح است.

 

پارسافر افزود: کشت گیاهان دارویی در ۳۳۰ هکتار از زمین‌های گیلان برنامه‌ریزی شده که از این مقدار ۵۰ هکتار سهم کشت گل محمدی در استان است.

 

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان اضافه کرد: در هر هکتار کشت گل محمدی برای سه نفر مستقیم و برای ۱۰ نفر غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود.

 

پارسافر اظهارکرد: برای علاقمندان و تولید کنندگان در این بخش آموزش‌های لازم جهت پرورش و کشت این گیاه دارویی از طرف جهاد کشاورزی استان انجام می‌شود.

 

 

*کمبود آب از مشکلات اساسی کشت گل محمدی در شهرستان رودسر

«زلیخا علیزاده » با بیان اینکه پنج سالی است که به تولید گل محمدی در شهرستان رودسر مشغول است اظهار کرد: در مرحله اول کار پرورش گل محمدی را با۴۰۰ بوته گل شروع کردم.

این تولیدکننده نمونه گل محمدی اذعان کرد: توجه به کشاورزی و حمایت از این قشر توانمند می تواند بسترساز رونق اقتصادی شده و زمینه جذب جوانان در بخش‌های تولیدی را فراهم کند.

وی با تاکید بر اینکه آمادگی افزایش این محصول را در شهرستان رودسر دارم گفت: درخواست افزایش بوته گل محمدی را به جهادکشاورزی داده‌ام و در صورت موافقت، تولید این محصول را در زمین‌های بیشتری گسترش خواهم داد.

این تولیدکننده نمونه داروهای گیاهی تصریح کرد: ۴۰ نوع  گیاه دارویی را در این شهرستان با همکاری خانواده کشت و تولید می کنم.

علیزاده به مشکلات آب در روستاها و ارتفاعات رودسر پرداخت و خاطرنشان کرد: در فصل زمستان آب مورد نیاز را از طریق بارش باران و برف در استخر جمع‌آوری کرده و برای فصل بهار و تابستان مورد استفاده قرار می دهم.

وی اضافه کرد: از مسئولان خواشمندم که زمنیه انتقال آب را در این شهرستان برای مناطقی که با مشکلات کم‌آبی مواجه هستند، فراهم کنند.

تولیدکننده نمونه داروهای گیاهی به دیگر مشکلات و دغدغه‌های عرضه گل محمدی در بازار  اشاره کرد و افزود: عرضه و فروش مناسب این محصول دارویی در گیلان آن‌گونه که باید برای تولیدکنندها وجود ندارد.

علیزاده اظهار کرد: از مسئولان ذی ربط خواهشمندم که تسهیلاتی با بازپرداخت سود پایین برای تولیدکنندگان در نظر بگیرند، زیرا در شرایط کنونی توان دریافت تسهیلات با پرداخت سود مهیا نیست.

وی خاطرنشان کرد: با تولید گل محمدی توانستم۱۲ نفر را جذب بازار کار کنم، امیدوارم مسئولان ذی ربط نگاه ویژه ای به تولیدکنندگان داشته باشند.

*درآمد ۶۰ میلیون تومانی از کشت گل محمدی

مرتضی محمدی گیلدهی نیز با بیان اینکه حدود ۱۸ سال است که به پرورش گل محمدی در روستای گیلده شفت مشغول هستم افزود: پرورش گل محمدی شغل ابا و اجدادیم است.

این تولید کننده نمونه گل محمدی گیلان ادامه داد: در گذشته تولید گل محمدی در روستای گیلده شفت فراوان بود که رفته رفته از رونق افتاد.

وی ادامه داد: اکنون با بازدهی این محمصول در حوزه های مختلف شاهد تولید روز افزون این محصول در این شهرستان هستیم.

محمدی با اشاره به اینکه علاوه بر کشت گل محمدی به گلاب گیری نیز مشغول هستم، خاطر نشان کرد: از سال ۹۰ فعالیت در تولید پرورش گل محمدی را توسعه دادم و از گلاب گیری سنتی به نیمه سنتی روی آورده ام.

 این تولید کننده نمونه گل محمدی تصریح کرد: در حال حاضر پنج هزار متر مربع گلستان گل محمدی دارم، که سالانه به لطف الهی ۵۰۰ کیلو گرم گل محمدی برداشت می کنم.

وی اضافه کرد: ۵۰۰ لیتر گلاب و حدود نیم لیتر اسانس گل محمدی از  گلستانم به دست می‌آورم.

محمدی افزود: علاوه بر تولید گل محمدی به خرید این محصول در شهرستان شفت نیز مشغول هستم که با خرید ۲ تن گل محمدی از دیگر اهالی روستا، سالانه حدود ۲ هزار لیتر دیگر گلاب تولید می‌کنم.

این تولید کننده نمونه گل محمدی با اشاره به اینکه درآمد سالانه‌ام از این محصول ۶۰ میلیون تومان است اظهار کرد: با افزایش زمین های کشت گل محمدی زمینه اشتغال دیگر جوانان جویای کار مهیا می‌شود.

 

متاسفانه آنگونه که باید هنوز از ظرفیت گل محمدی در استان گیلان استفاده نشده و مانند کاشان فرآورده‌های این صنعت شهره عام و خاص نیست. در سالی که جهش تولید نام‌گذاری شده می‌توان با شناسایی و ارتقاء ظرفیت‌های بالا در این صنعت، زمینه تجارت جهانی را فراهم کرد و با بهره گیری از ظرفیت‌های موجود استان و ارتقا تجهیزات این صنعت، شاهد تولید و شهرت عصاره‌های گل محمدی باشیم.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار