کد خبر : 62777
تاریخ انتشار : شنبه 25 بهمن 1399- 23: 10

تحقق تولید از پادگان تا مرغداری / چگونه مصطفی و مجتبی از سربازی فرصت ساختند؟

تحقق تولید از پادگان تا مرغداری / چگونه مصطفی و مجتبی از سربازی فرصت ساختند؟

مصطفی و مجتبی دو جوان گیلانی هستند که تلاش و انگیزه را با رفاقت دوران خدمت جمع بستند و آن‌ها را در بیرون از پادگان به محصول قابل ارزش تولید و اشتغال تبدیل کردند.

به گزارش گیلانستان، خدمت مقدس سربازی برای خیلی‌ها یک سرعت‌گیر محسوب می‌شود و بسیاری برای گذراندن آن رغبتی ندارند درحالی‌که این دوره ضرورت برای مشمولانش یکی از بهترین دوران کسب تجربه و تعهد است و جوان ایرانی را برای پذیرفتن مسؤولیت‌های سنگین‌تر زندگی، آماده می‌کند.

خدمت مقدس چندماهه ضرورت برای برخی‌ها دوران قربت، دل‌تنگی، انجام بسیاری امور برخلاف میل باطنی و به‌نوعی دورانی طاقت‌فرسا محسوب می‌شود اما هستند کسانی در این دوره ضرورت، تهدیدات خودساخته را به فرصتی آینده‌نگر تبدیل می‌کنند.

مجتبی و مصطفی دو جوان سرباز دیروز هستند که در پس پاس‌های شبانه‌روزی و پست‌های بالای برجک، امیدشان از روز سپیدتر و از برجک‌های پادگان نیز بلندتر بود.

دو سرباز روایت ما، هم خدمتی بودن را بهانه‌ای برای دوست‌یابی درست انتخاب کردند و در روزگاری که شغل دغدغه اصلی پسران سرزمینشان هست، آن را با تخصص، تعهد و پشتکارشان سپری کردند.

چگونگی شکل‌گیری رفاقت بین دو سرباز

مجتبی آقاجانی و مصطفی فرخی دو جوان فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی رشته عمران هستند. آن‌ها چند سال پیش در یکی از پادگان‌های شهر رشت هم خدمتی بودند. اوقاف فراقت خود را همچون بسیاری از جوان‌های دوران خدمت صرف دغدغه‌هایی همچون شغل و ایجاد آن پس از دوران خدمت کردند. این دو جوان پس از اتمام خدمت تصمیم گرفتند تا آنچه در توان دارند را به اشتراک بگذارند و با ایجاد شغل و کسب‌وکار هم خدمتی به تولید کشور کنند و هم درآمدی کسب کنند تا بتوانند با آن امرار و معاش کنند.

مصطفی می‌گوید ابتدا میانه خوبی با مجتبی نداشته اما اشتراک نامش در لوح سپاس خدمتی طی ایامی، رابطه‌شان را عمیق‌تر و مسیر را برای طرح رفاقتشان هموار کرده است.

وی می‌گوید، مجتبی تولید مرغ به میزان محدود داشت و آن را به‌صورت خرده‌فروشی در بین همسایه‌ها و فامیل می‌فروخت و روزی به من نیز مرغ سبز تعارف کرد و از او خریدیم.

پیشنهاد شراکت به هم خدمتی و پذیرش بی‌چون‌وچرا

به گفته این جوان تولیدکننده، اینکه مجتبی در کار تولید بوده و با تلاش و پشتکار توانسته روی پای خود بایستد برایش بسیار جالب بوده و خود نیز مایل بود تا به‌گونه‌ای در این مسیر قرار بگیرد. مصطفی می‌گوید به مجتبی پیشنهاد شراکت در تولید مرغ را دادم و او نیز پذیرفت.

با اشتراک توان انسانی بین این دو جوان و آوردن سرمایه‌ای در تولید، حالا شمار تولید مرغ‌ها در این واحد تولیدی افزایش‌یافته بود.

افزایش ظرفیت تولید پس از شراکت

مجتبی نیز می‌گوید مرغ داری کنونی ابتدا در ۱۰ مترمربع آغاز به کارکرد و پس از دو دوره جوجه ریزی ابتدا به ۴۰ متر و سپس به ۹۵ مترمربع افزایش یافت و هم‌اکنون با توجه به توانشان در همین سطح ادامه دارد.

به گفته مجتبی، ظرفیت سالن مرغشان یک هزار و ۳۰۰ قطعه جوجه را طی هر دوره می‌تواند تولید کند اما چون هزینه تولید و سربار به‌شدت افزایش‌یافته، در این دوره به ۸۰۰ قطعه اکتفا کرده است.

افزایش تولید نیازمند سرمایه در گردش

این جوان تولیدکننده می‌گوید اگر تسهیلات و یا سرمایه در گردشی به مجموعه تولیدی آن‌ها تزریق شود یقیناً تولید ما بیشتر می‌شود؛ البته این دغدغه‌ای هست که بسیاری از خرده تولیدکنندگان و کشاورزان خانگی به آن اذعان دارند و باید چاره‌ای برای آن‌ها اندیشیده شود.

تولیدکنندگان خرد، پیش‌ران بخش تولید در اقتصاد مقاومتی

البته تخصیص دان یارانه‌ای و ارزان به مجموعه‌های تولیدی کوچک و خانگی که مولد بوده و پیش‌ران بخش تولید در اقتصاد مقاومتی نیز هستند ازجمله خواسته‌هایی است که مجتبی به آن اذعان دارد و مساعدت مردان دولت را می‌طلبد.

البته یکی دیگر از جنبه‌های قابل بازگو در روایت داستان این دو جوان موفق، تفریح و گذراندن اوقات فراغت به بهترین نحو است. مصطفی می‌گوید بسیاری بر ما خرده می‌گیرند که در این سن نباید فقط به کار و جهاد فکر کرد بلکه باید جوان، جوانی کند و خوش بگذراند.

تفریح و گردش یار قار دو جوان تولیدکننده

مصطفی می‌گوید، تصور بسیاری از هم سن و سالانشان نسبت به آن‌ها اشتباه است و ما در طول دوران تولید به باشگاه ورزشی و تفرجگاه‌ها و گردشگاه‌ها برای سپری کردن اوقات فراقت می‌رویم و یا به گفته مجتبی در آستانه تولید چند روزی به خود استراحت مطلق می‌دهیم و با تنظیم اوقات و برنامه‌ریزی‌های مشخص آماده تولید باانرژی و انگیزه مضاعف می‌شویم.

مصطفی و مجتبی مصداق واژه ممارست

یکی دیگر از جنبه‌های برجسته مصطفی و مجتبی ممارست در موفقیت است. مجتبی می‌گوید چندین دوره در تولید مرغ با شکست‌هایی مواجه شدند که دلیلش بی‌تجربگی و بعضاً اتفاقات خاص بوده اما امید به آینده و درس گرفتن از گذشته موجب شده تا از تولید بازنایستند و مسیر تولید را با تلاش بیشتر از سر بگیرند.

تولید یکی از مهم‌ترین بخش‌های موردتوجه ایران به‌ویژه برای جوانان و دولتمردان است تا بتوانند با به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود و هم‌گرایی توانها در برابر تنش‌های بیرونی ازجمله تحریم‌ها کشور را بیمه کنند.

تولید در اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار مورد تأکید قرارگرفته و عمل به فرامین رهبری از سوی جوانانی همچون مصطفی و مجتبی قابل‌ستایش است و باید موردتوجه قرار بگیرد.

شناسایی ظرفیت‌های تولید و حمایت از آن‌ها خواسته تولیدکنندگان

شناسایی ظرفیت‌های واقعی تولیدکنندگان، هدایت و سازمان‌دهی تخصص و تعهد جوانان در عرصه تولید و حمایت از محصولات تولیدی از مهم‌ترین خواسته تولیدکنندگان خرد در جامعه کنونی است.

خانواده‌ها حامی اشتغال فرزندانشان باشند

بی‌شک در کنار حمایت‌های دولتی، باید در کنار انگیزه جوانان و توانشان، حمایت‌های مالی و معنوی خانواده‌ها به‌ویژه والدین نیز وجود داشته باشد. نکته‌ای که بیش از هر چیز دیگری در موفقیت مصطفی و مجتبی نقش داشته حمایت‌های پدر و مادرشان پس از هر دوره شکست است؛ آن‌ها بوده‌اند که دستشان را پس از هر بار زمین خوردن گرفته‌اند.

موفقیت مجتبی و مصطفی نتیجه تعامل و تعاون

تجربه موفق مجتبی و مصطفی نشان داده، می‌توان در روزگار کنونی نیز با تعامل و تعاون یکدیگر و با اشتراک گذاشتن تخصص، تعهد و سرمایه‌های خرد، عرصه‌های تولیدی را ایجاد و در حفظ آن کوشید.

موفقیت مصطفی و مجتبی الگویی برای بسیاری از جوانان است که از داشته‌هایشان صرف‌نظر می‌کنند و پیوسته در تلاش هستند تا دیگران برایشان فرصت‌های شغلی را به وجود بیاورند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار