کد خبر : 46458
تاریخ انتشار : شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۴

تحقق ۷۰ درصد طرح‌های اقتصاد مقاومتی در گیلان/ پسماند همچنان اولویت نخست گیلانیان

تحقق ۷۰ درصد طرح‌های اقتصاد مقاومتی در گیلان/ پسماند همچنان اولویت نخست گیلانیان

علیرغم اینکه بسیاری از بانک‌های عامل همکاری لازم را ندارند و برخی از دستگاه‌های اجرایی نیز عملکردشان رضایت‌بخش نیست، مسؤولان گیلان از تحقق ۷۰ درصدی طرح‌های اقتصاد مقاومتی در گیلان خبر داده‌اند.

به گزارش گیلانستان دهمین نشست اقتصاد مقاومتی گیلان امروز به ریاست استاندار گیلان با چند دستور کار در سالن اجتماعات شهید انصاری استانداری تشکیل جلسه داد.

۱۸ پروژه اقتصاد مقاومتی در گیلان طی امسال وجود داشت که برخی‌ها به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد رسیده و برخی دیگر نیز در ابتدای کار هستند و از این تعداد سه پروژه قرار است تا سال آینده نیز استمرار داشته باشد.

به‌طور متوسط می‌توان گفت پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در گیلان ۱۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و عمدتاً در حوزه کشاورزی و صنعت هستند و به گفته مسؤولان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان رشد آن‌ها رضایت‌بخش است.

به گفته ارسلان زارع، استاندار گیلان، ۷۰ درصد مصوبات اقتصاد مقاومتی در گیلان اجرایی شده که از ۱۸ پروژه اقتصاد مقاومتی در سامانه نظام یکپارچه و پیشبرد اقتصاد مقاومتی در گیلان شاهد رشد ۱۴ درصدی در فصل سوم نسبت به دو فصل هستیم.

نماینده عالی دولت در گیلان به محدود بودن فرصت در تدوین برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سال آینده اشاره کرد و از دستگاه‌های اجرایی گیلان خواست تا قبل بهمن‌ماه برنامه‌های پیشنهادی خود را ارسال کنند.

وی همچنین تأکید کرد گرچه سیاست‌ها بر کاهش تعداد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است اما این طرح باید با اسناد بالادستی منطبق باشند.

زارع گفت که مسیر توسعه استان باید بر اساس راهبردهای توسعه استان پیش برده شود و تلاش‌ها باید با رویکرد ایجاد اشتغال و رفع چالش‌های استان باشد و درعین‌حال حتماً باید مشارکت بخش خصوصی و استفاده از سرمایه‌گذاری جدید موردتوجه قرار بگیرد و زیاد به دنبال افزایش زیر پروژه‌ها نباشیم.

تسهیلات تبصره ۱۸ و عملکرد بانک‌های عامل در راستای این تبصره محور دیگری از نشست اقتصاد مقاومتی در گیلان بود که به گفته امیری، رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های گیلان سهم استان از پرداخت این تسهیلات ۳۷۳ میلیارد تومان است.

زارع، استاندار گیلان، عملکرد بانک‌های استان در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ را راضی‌کننده ندانست و با بیان اینکه تنها به ۱۴ طرح با ۱۰ درصد عملکرد تسهیلات پرداخت‌شده، ازاین‌رو از دستگاه‌های اجرایی خواست تا قبل از پایان بهمن‌ماه پرداخت تسهیلات را حداقل به ۵۰ درصد برسانند.

البته به گفته امیری، رئیس کمیسیون هماهنگی بانک‌های گیلان، بانک‌های کشاورزی، توسعه و تعاون و پست‌بانک در تصویب طرح‌های اقتصاد مقاومتی و پرداخت تسهیلات با توجه به اهدافی که برنامه‌ریزی‌شده بود، عقب هستند درحالی‌که بانک مسکن در تصویب و پرداخت طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه بازآفرینی شهری از ابتدای سال تاکنون بیش از نیمی از تعهدات خود را انجام داده و به نظر می‌رسد تا پایان سال نیز رشد قابل‌توجهی داشته باشد.

وی همچنین از چند بانک که خواست نامشان فاش نشود به‌شدت انتقاد کرد و گفت که برخی از بانک‌ها آمار طرح‌های مصوب، معرفی به بانک و پرداخت تسهیلات آن‌ها با یکدیگر همخوانی ندارند و به آن‌ها پیشنهاد کرد تا قبل از ارسال آمار به دبیرخانه کمیسیون هماهنگی بانک‌های گیلان حداقل یک‌بار گزارش‌ها را مرور کنند.

نکته قابل‌تأمل در ارائه گزارش‌های طرح‌های تسهیلات تبصره ۱۸ اینکه گزارش‌هایی که بانک‌های عامل ارائه می‌کنند با آنچه کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان و استاندار از آن مطلع هستند، با یکدیگر مغایرت دارند و می‌طلبد ابتدا ستاد اقتصاد مقاومتی گیلان در بیان آمار و ارقام از یک سامانه واحد و مشترک که شفاف و قابل‌دسترسی عموم باشد، استفاده کنند تا در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها دچار اشتباه نشوند.

فرهاد دلق‌پوش، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گیلان نیز معتقد است در شرایط اقتصاد فعلی، عملکرد بانک‌ها مطلوب نیست و لازم هست بانک‌ها کمیته‌ای را در خود ایجاد کنند تا طرح‌های تبصره ۱۸ باقوت بیشتری دنبال شوند.

وی گفته رتبه گیلان از ۲۶ به ۲۲ در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ رسیده اما لازم هست تا اقدامات بانک‌ها باقدرت دنبال شود تا این جایگاه در شأن گیلان رشد داشته باشد.

ارسلان زارع، استاندار گیلان البته تأکید دارد که باید سامانه‌ای راه‌اندازی شود تا اشتغالی که بر اساس تبصره ۱۸ ایجادشده برای همگان قابل رصد باشد و این موضع را از تأکیدات چندباره نوبخت، معاون رئیس‌جمهور نیز می‌داند.

نماینده عالی دولت از علیزاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دلیل عدم ایجاد زیرساخت‌های لازم در خصوص سامانه رصد و عدم حضور در رسانه‌ها به‌شدت انتقاد کرد اما علیزاده معتقد است تاکنون صداوسیما علیرغم درخواست‌ها شرایط حضور را فراهم نکرده ضمن اینکه وعده داد نهایتاً تا یک ماه آینده سامانه رصد را ایجاد کند.

باقرزاده، مدیرکل صداوسیمای گیلان نیز در این نشست اعلام کرد که صداوسیمای مرکز گیلان به فراخور از مدیران کل در بخش‌های مختلف صداوسیما دعوت کرده و مدیران نیز در بخش‌هایی که به آن‌ها اختصاص داده‌شده فرصتی برای ارائه توضیحات به مردم داشته‌اند.

آخرین محور نشست امروز اقتصاد مقاومتی گیلان به مدیریت پسماند اختصاص یافت و شهشهانی، مدیرکل پسماند گیلان توضیحاتی در خصوص پروژه‌های در دست اجرا در حوزه سایت زباله‌سوز بندرانزلی، لاهیجان و لنگرود ارائه کرد.

حاج محمدی، شهردار رشت نیز در این بخش با اشاره به سایت زباله‌سوز در سراوان و لاکان گفت که تنها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای ساختمان سایت زباله‌سوز اعتبار لازم است.

به گفته وی تصفیه‌خانه سراوان از سال ۹۵ قرارداد داشته و تا ابتدای امسال تنها پنج درصد پیشرفت داشت اما اکنون به پیشرفت بالای ۸۵ درصد رسیده و تا دهه فجر به اتمام می‌رسد.

شهردار رشت گفت که تاکنون دو میلیارد تومان از اعتبارات داخلی شهرداری به پیمانکار کمک شده است و علاوه بر آن تمامی منابع دولتی به پیمانکار پرداخت‌شده است.

حاج محمدی البته گفت که زمین شهرداری در سایت زباله سراوان از سوی برخی‌ها تصاحب و تصرف‌شده و ما علیرغم مورد ضرب و شتم قرار گرفتن از سوی تعدادی از بومیان منطقه اجازه ورود نداریم و دستگاه قضا فعلاً پیشنهاد کرده تا عملیات اجرایی متوقف شود ضمن اینکه همکاری دستگاه‌های نظارتی و انتظامی با ما بسیار خوب است.

ارسلان زارع همچنین در خصوص موضوع پروژه‌های دیگر استان ازجمله پروژه‌های با پیشرفت کمتر از ۳۰ درصد نیز گفت که مسئله اولویت‌دار استان گیلان پسماند است و از همه ازجمله شهردار رشت انتظار دارم پیشرفت فیزیکی پروژه‌های لاکان و سراوان بیشتر شود.

نماینده عالی دولت در گیلان با تأکید بر اینکه حوزه پسماند نیاز به پیمانکار، مشاور و نظارت دقیق دارد، تأکید کرد در تمامی این ابعاد لازم است شرکتی توانمند انتخاب شود چون برخی از پیمانکارها ممکن است توانمند نبوده و با یک عدد رقمی شروع به کار کنند اما در ادامه کار منصرف شوند.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار