کد خبر : 34082
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 اسفند 1397- 06: 17

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان خبر داد:

تحول بنیادین در نظام آماری/ اجرای سومین برنامه ملی توسعه آمار

تحول بنیادین در نظام آماری/ اجرای سومین برنامه ملی توسعه آمار

طیفوری از اجرای سومین برنامه ملی توسعه آمار با رویکرد نهادسازی تحول بنیادین در نظام ملی آمار ایران به سه روش عمده سرشماری، آمارگیری نمونه‌ای و ثبتی مبنا خبر داد.

«وحید طیفوری» امروز(۱ اسفند) در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه ملی توسعه آمار کشور(۱۴۰۰-۱۳۹۶) گفت: این برنامه ملی با رویکرد نهادسازی تحول بنیادین در نظام ملی آمار ایران اجرا خواهد شد.

 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان با اشاره به اقدامات مطلوب در ساماندهی نظام آماری کشور و اهمیت این مقوله در تهیه و ارزیابی برنامه‌های توسعه کشور افزود: محاسبه بسیاری از شاخص‌های کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از جمله شاخص‌های ارزیابی برنامه پنجم توسعه با انتشار آمارهای رسمی در نظام آماری کشور انجام می‌شود.

 

وی با بیان اینکه بخش مهمی از اهداف اولین و دومین برنامه ملی آمار کشور به دلیل مواجهه با مشکلات ساختاری، کمبود اعتبارات و ضعف در ایجاد هماهنگی‌های لازم تحقق نیافت اظهارداشت: با این حال اقدامات برجسته‌ای در دهه اخير در این خصوص صورت گرفته است که در مقایسه با گذشته قابل تقدیر و افتخار است ولی در مقایسه با کشورهای پیشرو و نیازهای کشور، تناسبی ندارد.

 

طیفوری تعیین تکلیف و مرجعیت رسمی آماری کشور در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه کشور و تداوم آن در قانون را یکی از این موارد ذکر و بیان کرد: احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، ایجاد باور و عزم مدیریتی و کارشناسی در بخش‌های مهمی از نظام آماری کشور و افزایش معنی‌دار همکاری‌ها با مرکز آمار ایران، افزایش کیفیت، سرعت و دقت در تولید آمارهای رسمی کشور به خصوص آمارهای اقتصادی و ارتقاء قابلیت اعتماد و پاسخگویی و همچنین ارائه تحلیل‌های تبیینی در مورد آمارهای منتشر شده به منظور افزایش فرهنگ و سواد آماری علیرغم اقدامات برجسته و پیشرفت‌های حاصله در نتیجه زیرساخت‌های فراهم شده، سرعت نوین سازی نظام آماری کشور، کند و بطئی است و تعریف، تضمین و ظرفیت سازی قانونی و اداری و پیاده‌سازی برنامه و ایجاد امکانات و ابزارهای اجرایی برای نوين سازی  نظام آماری کشور  در همه ابعاد و ارکان نظام حاکمیت، دستگاه‌های اجرایی و نهادهای غیردولتی، ضرورت و فوریت تام دارد.

 

وی با اشاره به اجرای سومین برنامه ملی توسعه آمار کشور در اجرای ماده ۱۰ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور با همکاری دستگاه‌های اجرایی تاکیدکرد:  تدوین این برنامه با توجه به عملکرد نظام آماری کشور طی سال‌های اجرای دومین برنامه ملی آمار ۱۳۹۴-۱۳۹۰ و همچنین نقاط قوت و ضعف، تهدیدها و فرصت‌های پیش‌روی آن و تشکیل کارگروه‌های تخصصی و مشارکت دستگا‌ههای اجرایی، چشم‌انداز و ماموریت نظام آماری و همچنین اهداف و راهبردهای کلان نظام آماری تدوین شد.

 

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی گیلان ادامه داد: به‌منظور اجرایی شدن این راهبردها، برنامه ملی توسعه آمار کشور در محورهای اصلاح قوانين، مقررات و تشکیلات نظام آماری، تولید آمار و استقرار نظام آمارهای ثبتی مبنا، محاسبات ملی و شاخص‌های کلان، فناوری اطلاعات، پژوهش و آموزش آمار، نظارت و مدیریت کیفیت آمار و ترویج و اشاعه اعتماد عمومی به آمار و گسترش ارائه آمارهای ملی و بین المللی تدوین ارائه شده است.

 

وی آمارگیری را فعالیت نظام‌مند گردآوری یا دستیابی به ویژگی‌هایی از جامعه هدف در یک مقطع زمانی مشخص دانست و افزود:  این آمارگیری به سه روش عمده سرشماری، آمارگیری نمونه‌ای و آمارگیری ثبتی مبنا انجام می‌شود.

 

طیفوری تصریح کرد: یکپارچه‌سازی نظام آماری، افزایش پاسخگویی در نظام آماری، جلب اعتماد عموم مردم و متخصصان به نظام آماری و ارتقاء کیفیت آمارهای رسمی تولیدی نظام آماری از اهداف کلان نظام آماری است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار