کد خبر : 16131
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۰

تخریب سقف تاریخی مسجد حاج سمیع رشت به بهانه بازآفرینی!

تخریب سقف تاریخی مسجد حاج سمیع رشت به بهانه بازآفرینی!

ین مسجد دارای 15 ستون بوده و پوشش سقف آن تا پیش از تخریب اخیر سفالی بوده و دور تا دور بنا کاشی کاری 7 رنگ قاجاری بوده است.

به گزارش گیلانستان، محله ساغریسازان را به عنوان اولین محله در شهر رشت معرفی می شود، یکی از ویژگی های تشکیل و بوجود آمدن یک محله در ایام قدیم وجود مسجد، حمام و سایر اماکن عمومی همچون بازار در یک منطقه بود که موچبات بوجود امدن یک محله را فراهم می ساخت. در این محله قدیمی شهر رشت و در واقع بافت سنتی این شهر جلگه ای، مساجدی همچون مسجد حاج سمیع واقع شده است. این مسجد که توسط حاج حاکم نصیر رشتی در اواخر دوره قاجار ساخته شده بود، پس از فوت وی مسئولیت اداره آن به خاندان سمیعی، از دیگر بزرگان شهر سپرده شد. بر اساس برخی منابع گفته می شود آیت الله شیخ زاهد خمیرانی که از مراجع تقلید آن عصر بوده و فرزند ایشان آیت الله محمدعلی زاهد خمیرانی از پیش نمازان این مسجد قدیمی شهر رشت بوده اند. از ویژگی های خاص این مسجد مجاورت با مدرسه حاج سمیع بوده که در آن تدریس درس حوزوی صورت میگرفت.

این مسجد تاریخی دارای دو در ورودی که یک در آن در ضلع شمالی و در دیگر آن در ضلع شرقی واقع شده است. این مسجد دارای 15 ستون بوده و پوشش سقف آن تا پیش از تخریب اخیر سفالی بوده و دور تا دور بنا کاشی کاری 7 رنگ قاجاری بوده است.

در روزهای گذشته این بنای تاریخی که در 14 مرداد 82 به ثبت ملی با شماره ثبت 9382 رسیده است به بهانه طرح بازآفرینی دچار تغییراتی کلی در سقف شد. سقف این بنا که از گذشته به صورت سفالی بوده در اقدامی عجیب و قابل تامل تخریب و به سقف با حلب هایی به رنگ نارنجی تبدیل شده است! حال اینکه سفال هایی با این قدمت و ارزش تاریخی اکنون در کجا نگهداری می شوند نیز خود یک سوال بسیار مهم خواهد بود.

فارغ از آنکه ماجرای تغییر سقف این مسجد تاریخی از سفال به حلب چه بوده است، اکنون این سوال مطرح است که میراث فرهنگی استان گیلان در این ماجرا چه نقشی داشته است؟ اگر مجوزی برای تخریب سقف این مسجد تاریخی صادر شده است چه دلایلی برای این مجوز وجود داشته است؟! اگر هم مجوزی صادر نشده واکنش اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان در ماجرای تخریب سقف این مسجد تاریخی چه بوده است؟

در پایان باید امیدوار بود که ابنیه تاریخی در استان گیلان بیش از گذشته مورد توجه بخش های ذی ربط همچون میراث فرهنگی استان گیلان قرار گیرد./ خزرآنلاین

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نمازگزار چهارشنبه , 4 مرداد 1396 - 1:22

سلام بر عزیزان سایت گیلانستان
وتشکر از دقت نظر شما ، بدینوسیله جوابیه شهرداری و میراث جهت درج ارسال میگردد.
روز گذشته بود که در برخی سایت های خبری تخریب سقف تاریخی مسجد حاج سمیع مطرح شد، در همین زمینه مدیرعامل سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت در گفتگو با خبرنگار دیارمیرزا گفت: مسجد حاج سمیع از ابنیه های تاریخی شهر رشت محسوب میشود و این منطقه در طرح بازآفرینی شهری قرار گرفته است.

عاطفه چیرانی با بیان اینکه برای احیای این مسجد، سازمان میراث فرهنگی به عنوان ناظر بر کار حضور دارد یادآور شد: این سازمان مجوز تامین مالی و پیمانکار را برای شهرداری صادر نموده است.

وی با اشاره به بهسازی سقف این بنا اظهار کرد: در زمان های قدیم سفالها را بر روی کاه و کلش قرار میدادند و پس از گذشت ۳ الی ۴ سال دوباره نیاز به بازسازی داشت و خود سبب بار مالی برای میراث فرهنگی بود از این رو میراث فرهنگی تصمیم بر این گرفت که ساخت و مرمت سقف این بنای تاریخی را در دو فاز انجام دهد.

چیرانی ادامه داد: در فاز اول اجرای واچینی سفالها و زیرسازی چوبی و نصب حلب بود که انجام شد و در فاز دوم قرار است از سفالهای واچینی شده بر روی سقف استفاده کند.

وی افزود: البته بخشی از سفالها در واچینی از بین رفتند که به دستور میراث فرهنگی قرار است سفالهای قدیمی بهره گیری شود.

علیزاده: از تاریخ رشت حراست می‌کنیم

در ادامه همچنین علیزاده مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گیلان با بیان این سازمان کار مرمت ابنیه های تاریخی استان را به طور حدی پیگیری میکند متذکر شد: مرمت و ساخت ابنیه های مثل هتل ایران، مسجد فروغ، مسجد حاج سمیعی و چندین ساختمان قدیمی استان در حال اجرا است.

علیزاده در مورد مرمت ساختمان مسجد حاج سمیع گفت: این کار با همکاری شهرداری رشت در حال اجرا است و تمام سعی خود را برای احیای دوباره این مسجد که بخشی از تاریخ شهر رشت است انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه این بنای تاریخی ثبت ملی شده است، یادآور شد: تاریخ این مسجد به دوره قاجاریه برمی‌گردد. این بنای مذهبی در زمان خود مکانی برای تجمع دسته های سینه زنی و عزاداری برای سید و سالار شهیدان بود. از این رو برای مردم رشت بسیار با اهمیت است و این قول را خواهیم داد که تاریخ شهر رشت را برای مردمانش حفظ حراست کنیم.

رفتن به نوار ابزار