کد خبر : 46114
تاریخ انتشار : شنبه 28 دی 1398- 45: 11

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان:

تخصیص ۳۵ درصدی اعتبارات صندوق توسعه ملی؛ پروژه‌های آبخیزداری گیلان به پیشرفت ۸۱ درصدی رسید

تخصیص ۳۵ درصدی اعتبارات صندوق توسعه ملی؛ پروژه‌های آبخیزداری گیلان به پیشرفت ۸۱ درصدی رسید

اعتبارات صندوق توسعه ملی در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان تاکنون ۳۵ درصد تخصیص پیدا کرده است و پروژه‌های آبخیزداری استان به پیشرفت ۸۱ درصدی رسید.

به گزارش گیلانستان یکی از مهم‌ترین کارکردهای اجرای پروژه‌های آبخیزداری جلوگیری از وقوع سیلاب و رانش زمین است به‌همین دلیل چند سالی است که با موافقت مقام معظم رهبری اعتباراتی از صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری در کشور از جمله استان گیلان اختصاص پیدا می‌کند.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان در رشت از تخصیص اعتبار ۲۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های این دستگاه خبر داد و عنوان کرد: تا این لحظه حدود ۳۵ درصد این اعتبار معادل ۱۰ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده و امیدواریم این روند سرعت بیشتری بگیرد.

محسن یوسف‌پور پیشرفت ۸۱ درصدی عملیات اجرایی پروژه های آبخیزداری استان گیلان را نویدبخش و مطلوب ارزیابی کرد و بیان داشت: مجموعه منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان از سال‌های گذشته و قبل‌ از آن‌که بحث آبخیزداری و اهمیت اجرای آن برای جلوگیری از وقوع سیلاب مطرح شود نسبت به انجام پروژه‌های این حوزه اهتمام داشت.

وی تسریع بخشیدن به روند اجرای پروژه‌های آبخیزداری گیلان همزمان با تزریق سهم بیشتری از اعتبارات را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از محل اعتبارات ملی در چهار محور پروژه تعریف کرده است که اجرای طرح‌هایی در زمینه‌های آبخیزداری، جنگل، مرتع و تملک اراضی از جمله آن محسوب می‌شود.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان با تأکید بر اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری در مناطق بالادست از وقوع سیل جلوگیری می‌کند اظهار داشت: با اینکه گیلان از استان های سیل‌خیز کشور است اما در سیلاب بهار امسال استان دچار حادثه نشد که این امر در حقیقت نشان دهنده اهمیت اجرای پروزه های آبخیزداری است.

یوسف‌پور در پاسخ به این پرسش که امسال از محل درآمدهای عمومی چه میزان اعتبار به منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اختصاص پیدا کرده است خاطرنشان کرد: اعتبارات این بخش تا این لحظه در بخش جنگل ۴۳ درصد، در بخش مرتع ۵ درصد و در بخش مربوط به اجرای طرح کاداستر ۳۰ درصد تخصیص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه پروژه‌های آبخیزداری به نحو بسیار قابل ملاحظه‌ای قادر به جلوگیری از پدیده فرسایش خاک هستند عنوان کرد: تحقیقات و بررسی‌های کارشناسی و علمی نشان می‌دهد اقدامات آبخیزداری در استان گیلان نه تنها مزایای یاد شده را در بر دارد بلکه در تقویت پوشش گیاهی منطقه نیز نقش بسیار مؤثری خواهد داشت.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان در تشریح بیشتر سیاست‌های اجرایی آبخیزداری ابراز داشت: اجرای مجموعه عملیات بیولوژیکی، شامل نهال‌کاری، علوفه‌کاری و بذرپاشی، اجرای عملیات مکانیکی و تهیه پروژه‌های مطالعاتی و نقشه‌برداری اراضی از جمله سیاست‌های اجرایی بخش آبخیزداری محسوب می‌شوند.

یوسف‌پور تقویت سفره‌های زیرزمینی و ممانعت از مهاجرت روستائیان به شهرها را از کارکردهای اجرای پروژه‌های آبخیزداری اعلام کرد و گفت: شاید برخی تصور کنند آبخیزداری مفهومی جدید است اما واقعیت این است که آبخیزداری از مهم‌ترین اقدامات اداره کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری گیلان از سال‌های گذشته تاکنون بوده و هست.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار