کد خبر : 34211
تاریخ انتشار : دوشنبه 6 اسفند 1397- 27: 11

رئیس سازمان نظام مهندسی:

تخلفات شهرسازی در گیلان به‌خوبی رسیدگی نمی‌‌شود

تخلفات شهرسازی در گیلان به‌خوبی رسیدگی نمی‌‌شود

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان گفت: مراجع صدور پروانه‌های ساختمانی در گیلان جهت رسیدگی به تخلفات شهرسازی با بازرسان این سازمان همکاری مطلوبی ندارند.

به گزارش گیلانستان عبدالرضا قاسمیان صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت:‌ نحوه رسیدگی به تخلفات شهرسازی در گیلان مطلوب نیست و مراجع صدور پروانه‌های ساختمانی در این زمینه همکاری لازم را با بازرسان سازمان نظام مهندسی استان انجام نمی‌دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان قابلیت بهره‌برداری مناسب و حفظ ایمنی لازم را از شاخص‌های اصلی جهت سنجش عمر مفید یک ساختمان دانست و عنوان کرد: این شاخص در کشورهای توسعه‌یافته بین ۸۰ تا ۱۰۰ سال و در ایران حدود ۳۰ سال تخمین زده می‌شود.

قاسمیان شرایط آب و هوایی،‌ اقلیمی و نوع خاک موجود در گیلان را در میزان عمر مفید ساختمان‌ها مؤثر خواند و تصریح کرد: افزایش سطح عمر مفید ساختمان‌ها به تنهایی از عهده یک سازمان بر نمی‌آید بنابراین تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های ذیربط باید در این مسیر مشارکت داشته باشند.

وی مؤلفه‌های مهم یک ساختمان استاندارد و مناسب را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: داشتن یک طراحی مناسب،‌ اجرای درست طرح و نظارت بر حسن اجرای کار توسط بازرسان از جمله این عناصر مهم به‌شمار می‌آیند که رعایت هر کدام از آن‌ها روی عمر مفید ساختمان تأثیرگذار است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان نظارت بر حسن اجرای ساختمان را مقوله‌ای بسیار مهم قلمداد کرد و گفت: با وجود نظارت‌های مستمر بازرسان این شاخصه مهم بنا به دلایلی در کشورمان و استان گیلان به‌خوبی اجرایی نمی‌شود و مشکلات بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد.

قاسمیان اجرای طرح صدور شناسنامه فنی و ملکی برای ساختمان‌ها را گامی مؤثر در جهت احترام به حقوق مصرف‌کنندگان دانست و گفت: در این اسناد تمامی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان‌‌ها قید شده است و خریداران با علم به این مدارک املاک را معامله می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه تخلفات ساختمانی به دو بخش تخلفات فنی و شهرسازی تقسیم‌بندی می‌شوند بیان داشت: در حوزه فنی شهرداری‌های گیلان همکاری خوبی با بازرسان سازمان نظام مهندسی ساختمان دارند اما در حوزه تخلفات شهرسازی همکاری مراجع صدور پروانه مطلوب نیست.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گیلان از اجرای طرح جدید این سازمان برای ثبت الکترونیکی تخلفات خبر داد و عنوان کرد:‌ در این طرح که از دی‌ماه امسال آغاز شد تمامی تخلفات ساختمانی توسط بازرسان سازمان نظام مهندسی به‌صورت الکترونیکی ارسال می‌شوند.

قاسمیان با بیان اینکه گزارش تخلفات ثبت شده به‌صورت فوری در مراجع صدور پروانه قابل رؤیت است تصریح کرد:‌ استفاده بهتر از زمان،‌ جلوگیری از هدررفت آن جهت رسیدگی به تخلفات ساختمان‌ها و صدور حکم توقف عملیات ساختمانی در اسرع وقت از مزایای این طرح است.

انتهای پیام/تسنیم

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار