کد خبر : 70106
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵

ترجمان معنای انتظار در سه شنبه های مهدوی لاهیجان

ترجمان معنای انتظار در سه شنبه های مهدوی لاهیجان

سه شنبه های مهدوی، سه شنبه هایی که حال و هوای ایام هفته را رنگ و بویی ولایی می دهد و ترجمان معنای انتظار را برای هر عابری به شکلی خاص ثبت می‌کند.

به گزارش گیلانستان، نوشین کریمی؛ سه شنبه‌ های مهدوی نتیجه کار جمعی از منتظران است که هر هفته در روز‌های سه شنبه به نیت نذر سلامتی امام زمان(عج) و برای زنده نگه داشتن یاد آن حضرت در بین قشر‌های مختلف جامعه برپا می شود.

سه شنبه هایی که حال و هوای ایام هفته را رنگ و بویی ولایی می دهد و ترجمان معنای انتظار را برای هر عابری به شکلی خاص ثبت می کند. جریان زیبایی که هر کس می تواند به وسع خویش در آن مشارکت کرده و یا با همراهی خود نقشی در تحقق اهداف ارزشمند آن داشته باشد.

حجت الاسلام «سعید فرحمند»با اشاره به اینکه حدوداً سه سال پیش تعدادی از جوانان شهر لاهیجان در راستای گروه کشوری سه‌شنبه‌های مهدوی که راه اندازی شده بود شروع به فعالیت کردند اظهار کرد: متاسفانه بحث کشوری زود از بین رفت و گروه‌هایی که در شهرهای مختلف به وجود آمده بودند آنها نیز تا حدودی از بین رفتند اما در لاهیجان و چند شهرستان دیگر این حرکت همچنان ادامه دارد.

مسئول گروه برادران سه شنبه های مهدوی لاهیجان بیان کرد: البته در لاهیجان نیز افرادی که این حرکت را آغاز کرده بودند هم تغییر کردند و بعد از حدود ۶- ۷ ماه کار به دست طلاب ادامه یافت.

*مکان ثابتی که بتوانیم ایستگاه صلواتی دایر کنیم، نداریم

وی افزود: حجت الاسلام «محمدرضا صفری» در لاهیجان مسئول این کار است و در ۲ شاخه بانوان و آقایان ایستگاه صلواتی در روزهای شنبه و سه شنبه برپا می کند.

حجت الاسلام فرحمند با اشاره به اهداف این فعالیت گفت: هدف اولیه تلنگری در طول هفته به افراد شهر است که یادشان باشد امام زمانی هم هست و در شهر عده‌ای به فکر امام‌زمان(عج) هستند و هر هفته برای ایشان یک ایستگاه صلواتی برپا می‌کنند.

وی اضافه کرد: در کنار این، برای خود افراد گروه هم هر هفته تلنگر است که نشان دهد ما در طول هفته برای ظهور و سلامتی امام‌زمان(عج) چه کارهایی می توانیم، انجام دهیم تا شهر و محیط اطرافمان امام زمانی باشد.

حجت الاسلام فرحمند تصریح کرد: حس و حال هایی که در این گروه وجود دارد دقیقاً حس و حال های دوطرفه بین اجرا کنندگان طرح و مخاطبین آن است، مثلا گاهی‌ وقت‌ها از طریق مخاطبین خود حس و حال هایی را می‌بینیم که بسیار زیبا و متحول کننده است و گاهی بچه‌های گروه هم حس و حال هایشان خاص است که برای ما این حال خوب خیلی اهمیت دارد.

وی بیان کرد: گاهاً شخصی می آید و می‌خواهد در جمع ما باشد و کمک کند تا برای امام زمان (عج) کاری کرده باشد و وقتی علتش را می پرسیم که قضیه چیست می گوید مثلا مشکلاتی داشته ام که این جمع شما تلنگری شده که الان این‌جا شد و امام زمان (عج) به من نظر کند و یا شاید این ایستگاه صلواتی این‌جا بوده تا یادم بیفتد من هم یک پشتیبان و حامی دارم که می توانم به او توسل بجویم.

حجت الاسلام فرحمند ادامه داد: از این موارد در طول سال کم ندیده ایم، کسانی به جمع ما مراجعه می کنند و درد و دل می کنند و عده ای هم نمی آیند و ما هرگز متوجه حال و مشکلاتشان نمی شویم اما همین که این طرح باعث می شود یک تلنگر به آنها زده شود و مقداری از سبک زندگیشان عوض شود، ما به هدف خود رسیده ایم.

وی در ادامه در خصوص اینکه افراد چگونه به این جریان و گروه می پیوندند گفت: گاهی افراد همان جا در ایستگاه صلواتی خودشان را معرفی کرده و تمایل حضور در گروه را اعلام می کنند و بعضی ها همان جا و همان روز را فقط می آیند و در کار مشارکت می کنند و میروند و دیگر آن اشخاص را نمی‌بینیم یا اینکه شخص می آید و بعد از پایان برنامه وقتی از هدف و نوع کارمان مطلع می شود، می ماند و یکی از اعضای گروه می شود.

حجت الاسلام فرحمند بیان کرد: همچنین ما در طول هفته نیز در  فضای مجازی با اعضا در ارتباط هستیم و گاهاً کارهایی فراتر از سه‌شنبه‌های مهدوی نیز برگزار می کنیم، مثلاً ما هر هفته سعی می‌کنیم چند خانواده نیازمند را تحت پوشش قرار دهیم و برایشان غذای گرم درست می‌کنیم.

وی اضافه کرد: معمولا خود بانوان گروه غذا را پخت کرده و آقایان هم در توزیع کمک می‌کنند، گرچه هر هفته این اتفاق نمی افتد اما گاهی از پنج تا ۱۵ پرس غذا را سعی می کنیم داشته باشیم  و یا گاهی از جایی مبلغی به ما رسیده است که توانستیم ۱۰۰ تا ۱۵۰پرس غذا هم درست کنیم.

حجت الاسلام فرحمند ادامه داد: با شیوع کرونا حتی بحث توزیع کمک های معیشتی را نیز توانستیم در کنار هیئت‌های بزرگ انجام دهیم، مثلاً در همین ماه محرم وقتی هیئت‌ها مراسم داشتند و عزاداری‌ می‌کردند ما نیز در کنارشان ایستگاه برپا کردیم و بخاطر بحث کرونا که پذیرایی چایی در هیئت‌ها تعطیل شده بود ما چایی ها را در گرم های کم بسته‌بندی و توزیع کردیم و گفتیم عزاداران امام حسین(ع) بروند در منزل خودشان و همین چای روضه را آنجا دم کنند که تبرک باشد.

وی اذعان کرد: گاهی هیئتی می‌خواهد مراسمی یا یادواره شهدایی برگزار کند ما خودجوش ایستگاه دایر می کنیم یا مثلا در بحث کرونا گفتند که نیاز به گروه‌هایی دارند که در سطح شهر فعالیت کنند و آنجا بود که دوباره سه‌شنبه‌های مهدوی وارد میدان شد.

حجت الاسلام فرحمند گفت: برپایی غرفه های عفاف و حجاب، نقاشی و بازی کودک، غرفه فروش محصولات فرهنگی و کتاب و کارهایی از این شکل در طرح سه‌شنبه‌های مهدوی دایر می کنیم و سعی ما این است که مردم به حال و هوای انتظار و فرج نزدیک باشند.

وی با بیان اینکه عادت کرده ایم برای این قضیه انتظاری از هیچ مسئولی نداشته باشیم و کارهایمان را خودمان به نتیجه برسانیم، گفت: تا کنون از شخص و سازمانی پولی برای پیشبرد فعالیت های خود دریافت نکرده ایم و اگر کمکی بوده از طرف خود اعضا پرداخت شده است.

حجت الاسلام فرحمند اظهار کرد: حتی ما مکان ثابتی که بتوانیم آنجا فقط ایستگاه صلواتی دایر کنیم، نداریم و به مشکل بر می‌خوریم تا جایی که تا کنون سه چهار مکان رفته ایم و ما را  از آنجا بیرون کرده اند.

وی با اشاره به اینکه اگر هر هفته ایستگاه صلواتی دایر شود، بریز و بپاش دارد و تجمع مردم هم باعث شلوغی محوطه می‌شود و این‌ مسایل را معمولاً نمی‌توانند تحمل کنند افزود: از این رو ما چندین جای مختلف را امتحان کرده ایم، مسجد جامع، امیرصادق، جنب پارک ملی و… که ما را از آن مکان ها بیرون کردند و گفتند دیگر نمی‌توانید اینجا فعالیت کنید، برای همین در حال حاضر اطراف استخر لاهیجان فعالیت می کنیم گرچه آنجا هم برای اینکه وسایل خود را بگذاریم، مشکل داریم.

وی ادامه داد: برای چاپ بنر و خرید اقلام یعنی هر هفته حدوداً ۳۰۰_ ۴۰۰ هزار تومان هزینه داریم که خود اعضا تقبل می کنند و گاهی کسانی می آیند و می پرسند که چه چیزهایی نیاز دارید و کمک می کنند. گرچه عادت کرده ایم که دستمان جلوی کسی دراز نباشد و همچنین انتظارات خاص و بیجای بعضی‌ها هم برایمان مهم نیست.

حجت الاسلام فرحمند بیان کرد: هر طور شده کار را پیش می‌بریم و اگر پول داشته‌باشیم کارهای بزرگ تر انجام می‌ دهیم و اگر پول نداشته باشیم با همین حداقل ها فعالیت خود را ادامه خواهیم داد.

*سفره داری برای امام زمان(عج) بسیار ارزشمند است

«مریم خلیلی زاده» بیان کرد: شاید در ظاهر کسی که وارد بطن این کار نشده، گمان کند کار خاصی انجام نمی دهیم اما حقیقت این است که همینکه امام زمان(عج) عده ای را دور یک سفره جمع کرده و خواسته که آنها برایش سفره‌داری کنند، خیلی ارزشمند است.

مسئول واحد خواهران سه شنبه های مهدوی لاهیجان افزود: همینکه در هفته یک جایی هست که در حالت عادی فقط می توانستیم از کنار آن رد شویم اما حالا  یک دکه یا تکیه ای برپا شده که یک سخنرانی امام زمانی و یا یک مداحی امام زمانی(عج) پخش می شود، خیلی ارزشمند است.

وی ادامه داد: مثلا وقتی بنری که رویش نوشته «سه شنبه های مهدوی» همین که چشم ما کلمه «مهدویت» را می بیند، یا اینکه یک نذری متبرک به نام حضرت حجت در آنجا پخش می شود، بسیار اثر معنوی و پر برکتی در زندگی مادی که همه ما در آن غرق شده ایم، خواهد داشت.

خلیلی زاده همین کارهای به ظاهر کوچک را بسیار ارزشمند دانست و تصریح کرد: اعضای گروه زحمت می کشند تا سوای تاثیر بصری و سمعی، تاثیر معنوی، روحی و روانی نیز در سطح شهر ایجاد شود زیرا برای افرادی که در همان گروه این کارها را انجام می‌دهند نیز تاثیر فراوانی داشته است.

وی بیان کرد: یک جمع مومنانه ای با اسم و محور امام زمان(عج) شکل گرفته و هر هفته دور هم جمع می‌شویم و کاری با نیت برقراری دوستی، مشورت های تحصیلی و زندگی در این جمع ها اتفاق می افتد که راهگشایی هایی در آن برای تک تک افراد اتفاق می افتد که بسیار موثر است و حال اینکه آن روز و آن ساعت به اسم امام زمان(عج) است و ما همه این کارهای خوب را به نیت ایشان انجام می دهیم همین هدف در جمع مومنانه بسیار ارزشمند است.

خلیلی زاده با تاکید بر اینکه در آخرالزمان شیطان تمام تلاش خود را می‌کند تا مومنان را متفرق کند اظهار کرد: اکنون در مسایل افغانستان که یک کشور مسلمان است می بینیم که چقدر آندسته از اندیشمندانش که غرب زده بودند تلاش می‌کردند تا همیشه در مورد ایران بد بگویند و هر روز توییت های مختلف ضد ایرانی می زدند، که این نشان می دهد اینها جزء جنود شیطان است و خواست شیطان است که حتی در فرا ملیتی بخواهد مومنان را از همدیگر دور کرده و بینشان تفرقه بیندازد.
وی ادامه داد: این تفرقه افکنی داخل هر خانواده، شهر، ملت و کشوری نیز اتفاق می افتد و شیطان سعی دارد که هر جمع مومنانه و صمیمی و هر با هم بودنی را به هم بزند و الان همین جمع سه شنبه های مهدوی که در شهرهای کشور راه اندازی شده است، خیلی ارزشمند هستند.
خلیلی زاده با اشاره به نوع کارهای مختلفی که در این جمع انجام می‌شود گفت: یکسری فعالیت ها به صورت مرسوم بوده مانند رزق درست کردن، تهیه گل، ساختن کارهای دستی کوچک که خود اعضا خودشان درست می کنند و به افرادی که از محفل سه شنبه های مهدوی می‌گذرند به جهت یادگاری اهدا می شود.

وی اضافه کرد: بحث خوراکی هم مانند آش نذری، شله زرد، چای و شربت و میوه…. و کارهای مختلف دیگری نیز انجام می شد که در حال حاضر بخاطر شیوع ویروس کرونا و اینکه دیگر دست ما در آن دخیل نباشد همه چیز به شکل بسته بندی مانند بیسکوییت و شکلات و آب میوه و… توزیع می شود.

خلیلی زاده به جمع شدن اعضا در این گروه اشاره و اذعان کرد: ما از فضای رسانه ای در اینستا، ایتا، تلگرام و توییتر استفاده می کنیم و بخشی هم به صورت حضوری و چهره به چهره جذب گروه سه شنبه های مهدوی شده اند و از آنجایی که محدودیتی برای حضور افراد وجود ندارد، این یک دعوت برای خادمان امام زمان(عج) است.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار