کد خبر : 44937
تاریخ انتشار : پنجشنبه 28 آذر 1398- 44: 10

ترکمانچای شهرداری با احداث باغ ژاپنی در قلب رشت

ترکمانچای شهرداری با احداث باغ ژاپنی در قلب رشت

تکاپوی مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر برای احداث باغ ژاپنی در بوستان مفاخر رشت، با وجود نمادها و مشاهیر بنام رشتی و در این وانفسای طرح‌های ابتر اولویت‌دار و مشکلات مادی سنگین قصه پر غصه این روزهای شهر نخستین‌ها شده است.

به گزارش گیلانستان فرهنگ غنی و چندین هزارساله دیار گیل و دیلم، ظرفیتی عظیم برای امور فرهنگی و بومی است که با تکیه‌بر نعمات خدادادی زمینه‌ساز جذب گردشگران بسیاری بوده و انتظار می‌رود که نگاه مباحث گردشگری تکیه‌بر باورها و داشت‌های بومی گیلانیان باشد نه اینکه تلاش حداکثری و رایگان خود را برای مدرنیته بازی دربیاورند.

باغ ژاپنی مبحثی است که این روزها توسط مدیریت شهری روند اجرایی شدن خود را می‌گذراند؛ فارغ از اقلیم جلگه‌ای مشابه، موضوعی که اهمیت غفلت تقدم و تأخر موضوعی را در حوزه مدیریت بیش‌ازپیش نمایان می‌سازد.

باغ ژاپنی قرار است در بخشی از بوستان مفاخر رشت به مساحت یک هزار و ۲۰۰ مترمربع و با تأمین منابع مالی توسط شهرداری رشت و اندک اعتبارات دولتی احداث شود.

مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر رشت طی این سال‌ها به‌منظور زنده نگه‌داشتن و معرفی زوایای نهضت پرافتخار جنگل و در رأس آن شخصیت روحانی مبارز میرزا کوچک جنگلی به‌غیراز احداث یک مجسمه میرزا در میدان شهدای ذهاب و نام‌گذاری خیابانی به نام سردار جنگل که هنوز به‌واسطه عدم فرهنگ‌سازی مناسب بسیاری از مردمان از آن به‌عنوان خیابان سام  می‌شناسند چه اقدامی انجام داده که باوجود شرایط سخت پرداخت به‌موقع حقوق پرسنل خود و با در دست داشتن کاسه چه کنم چه کنم برای اجرای پروژه‌های مهم و اولویت‌داری همچون رودخانه‌های رشت، زباله‌های سراوان، تصمیم به احداث باغ ژاپنی در بوستان مفاخر رشت کرده است

“یوکی هارو کوبایاشی” رئیس دفتر سازمان همکاری‌های بین‌المللی ژاپن  مدعی است شباهت بسیار نزدیک دو اقلیم گیلان و ژاپن باعث شده تا شهر رشت را به‌منظور تحقق پروژه باغ ژاپنی در ایران انتخاب شود.

این صحبت‌ها در نشست مشترک با کیوان محمدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گیلان در پنجم تیرماه سال گذشته و به‌منظور هماهنگی در خصوص طراحی و احداث باغ ژاپنی برگزار شد.

فاطمه شیرزاد رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر رشت نیز در نود و هشتمین جلسه کمیسیون فرهنگی شورای رشت به احداث باغ ژاپنی در رشت اشاره‌کرده و گفته است باید به مباحث فرهنگی این اقدام توجه بیشتری صورت بگیرد.

اگر قرار است باغ ژاپنی در راستای توسعه همکاری‌های متقابل ایران و ژاپن طی سال‌های متمادی در رشت احداث شود انتظار می‌رود مدیریت شهری رشت به نمایندگان کشور ژاپن اعلام کند که در ازای تأمین هزینه‌های احداث باغ ژاپنی در رشت باید باغ رشتی نیز در کشور  ژاپن و با تأمین هزینه‌ها توسط آن کشور احداث شود و در غیر این صورت احداث باغ ژاپنی در رشت نه‌تنها یک فرصت بلکه نشانه عدم دقت و توجه مدیران مربوطه و تهدیدی به لحاظ فرهنگی محسوب می‌شود.

با توجه به اظهارنظر مریم گل احضار رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری رشت در جلسه هماهنگی مرتبط با طراحی و احداث باغ ژاپنی در رشت در پنجم تیرماه سال ۹۸  که احداث باغ ژاپنی را فتح باب فعالیت‌های مطلوب شهرداری رشت همچون تکریم مشاهیر پرفسور سمیعی، باید از رئیس سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری رشت سؤال شود که تاکنون چه اقدامی در راستای تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری به‌منظور معرفی بیشتر این چهره‌های نام‌آور در رشت که متعاقب آن  جذب گردشگر و ایجاد منابع درآمدی پایدار برای شهرداری رشت را در پی دارد صورت گرفته و آیا تبعات فرهنگی بسیاری به همراه دارد این پروژه را باب شروع فعالیت‌های مطلوب شهرداری رشت با ژاپن در نظر گرفته‌شده است یا خیر.

باور پرداخت احداث باغ ژاپنی در رشت توسط مدیریت شهری و اهدای زمین رایگان دریکی از بهترین نقاط شهر رشت با وعده‌هایی همچون اختصاص اندک اعتبار دولتی قصه‌ای تلخ ولی واقعی است که وخامت اوضاع تدبیر مدیریت شهری و نظارت شورا را بیش‌ازپیش نمایان می‌کند و آیا خود چشم‌بادامی‌ها حاضر به ساخت بنای رشتی چنین کاری در سرزمین آفتاب تابان هستند.

شنیدن ادله مدیریت شهری برای انعقاد قراردادهای ترکمانچایی و اهدای رایگان و داوطلبانه زمین به‌منظور احداث باغ ژاپنی باوجود بدهی ۸۰۰ میلیارد تومانی شهرداری رشت خالی از لطف نیست.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار