کد خبر : 67773
تاریخ انتشار : پنجشنبه 3 تیر 1400- 58: 16

ترک شالیزارهای شرق گیلان از کم آبی/ دست های دعا رو به آسمان است

ترک شالیزارهای شرق گیلان از کم آبی/ دست های دعا رو به آسمان است

کاهش نزولات آسمانی و کمبود آب به ویژه در بخش کشاورزی اراضی شالیزاری شرق گیلان را با بحران مواجه کرد و کشاورزان از مسئولان انتظار حمایت دارند.

به گزارش گیلانستان، کشت برنج یکی از اصلی ترین شغل‌های مردم گیلان است. این استان با داشتن ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری با ۳۰۰ هزار بهره بردار ۴۰ درصد برنج سفید کشور را تولید می‌کند. در این میان شالیکاران گیلانی با مشکلاتی مواجه هستند که مهم‌ترین آن در سال‌های اخیر کمبود منابع آب کشاورزی است. مسئولان علت این مشکل را کاهش بارش نزولات آسمانی طی در سال اخیر می‌دانند.

امسال اما این وضعیت سخت‌تر شده و از همان زمان کشت شالیزارها، کشاورزان با مشکل کم آبی مواجه بودند. بر اساس آمارهای اعلام شده بارش‌ها برای امسال در سطح کشور ۵۳ درصد نسبت به سال گذشته و ۴۲ درصدی نسبت به بلند مدت کاهش یافته است. این در حالی است که این آمارها در استان گیلان به ترتیب ۳۳ درصد در مقایسه سال گذشته و ۲۵ درصد در باند مدت است.

حالا که کم کم به زمان خوشه دهی ساقه‌های سبز برنج نزدیک می‌شویم و شالیزارها نیاز به آب دارد این مشکل با ترک خوردن و خشک شدن زمین‌های شالیزاری بیشتر خود را به نمایش گذاشته و شالیکاران نگران از بین رفتن محصولشان هستند.

ترک شالیزارهای شرق گیلان از کم آبی/ دست های دعا رو به آسمان است

مسئولان به دادمان برسند

احمد آقا اهالی یکی از روستاهای شهرستان لنگرود است، او با اشاره به وضعیت بد شالیزارش، اظهار کرد: نبود آب سبب شده تا شاهد از بین رفتن محصولش باشد.

وی با بیان اینکه نرسیدن آب به مزرعه او و سایر اهالی این روستا باعث خشک شدن و ترک خوردن زمین‌های شالیزاری آنها شده است، افزود: اگر طی روزهای آینده آب به مزارع آنها نرسد دیگر امیدی به برداشت محصول خوب نخواهند داشت.

این شالیکار لنگرودی با در خواست از مسئولان برای کمک به آنها، گفت: مسئولان باید چاره‌ای اندیشیده و مشکل آنها را حل کنند.

وی با بیان اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته بارش کم بوده است، اضافه کرد: همین موضوع باعث شده تا در تأمین آب با مشکل رو به رو شوند. متأسفانه در این میان شالیکاران بالا دستی نیز رعایت نکرده و به محض رهاسازی آب مانع رسیدن آن به شالیزارهای آنها می‌شوند.

بیمه خسارت نمی‌دهد

هاشم نیز یکی دیگر از شالیکاران لنگرودی است که وضعیت شالیزار او نیز همانند احمد آقا تعریفی ندارد، او با اشاره به اینکه به دلیل کم آبی علف‌های هرز شالیزار او را فرا گرفته، اظهار کرد: ساقه علف‌های هرز از ساقه برنج بلندتر شده و دیگر امکان کندن آنها نیست.

وی با بیان اینکه کف شالیزار او هم به دلیل بی آبی خشک و ترک خورده است، افزود: ادامه این وضعیت باعث می‌شود دیگر محصول خوبی نداشته باشیم و همه زحمت و هزینه‌هایی که برای آماده سازی و نشا شالیزار انجام داده‌ایم به هدر برود.

این شالیکار لنگرود با درخواست مسئولان جهت کمک به آنها برای حل مشکل کم آبی، گفت: اگر مسئولان فکری در این زمینه نکنند تمام زحمات ما به هدر می‌رود.

وی در ادامه به تأکید مسئولان برای انجام بیمه کشاورزی نیز اشاره و اضافه کرد: در سال‌های گذشته این کار را انجام دادیم اما در زمان خسارت مبلغی که بیمه به ما پرداخت کرد از میزان هزینه کرد و خسارت ما کمتر بود برای همین امسال از انجام این کار منصرف شدیم.

وجود مشکل کم آبی در حوزه کشاورزی در حالی کشاورزان گیلانی را آزار می‌دهد که مسئولان آب منطقه‌ای بارها اعلام کرد ند که به دلیل کاهش بارش نزولات آسمان امسال با مشکل کم آبی مواجه خواهیم بود و در همین راستا از ابتدای فصل زارعی نسبت به رهاسازی آب سد سفیدرود بر اساس نوبت بندی انجام شده اقدام کرده‌اند. در همین باره «وحید خرمی» مدیرعامل آب منطقه‌ای گیلان چهارشنبه گفتگویی انجام داد.

ترک شالیزارهای شرق گیلان از کم آبی/ دست های دعا رو به آسمان است

کاهش ۳۳ درصدی بارش نزولات آسمانی در گیلان

وحید خرمی در این گفتگو با اشاره به اینکه وضعیت بارش‌ها در کشور کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد، اظهار کرد: بر اساس گزارش هواشناسی، شاهد کاهش بارش ۵۳ درصدی نسبت به سال گذشته و ۴۲ درصدی نسبت به بلند مدت در سطح کشور هستیم.

وی در ادامه به وضعیت استان گیلان در این زمینه اشاره کرد و افزود: بارش‌ها در استان گیلان نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد و نسبت به بلند مدت ۲۵ درصد کاهش داشته است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اشاره به کاهش آورد سد سفید رود نسبت به سنوات گذشته، اضافه کرد: آورد سد سفید رود نسبت به دو سال گذشته و بلند مدت به ترتیب ۶۰ و ۷۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد که این موضوع ناشی از کاهش نزولات جوی و همچنین وزش بادهای گرم در زمستان و تبخیر پوشش برفی در حوضه آبریز سد سفیدرود بوده است.

وی افزود: شرکت آب منطقه‌ای گیلان با توجه به پیش بینی شرایط موجود قبل از شروع فصل کشاورزی، اقدام به برنامه ریزی دقیق جهت مصارف آب در بخش‌های مختلف کرد.

رهاسازی حدود یک میلیارد متر مکعب آب سد سفیدرود

خرمی ادامه داد: برنامه نوبت بندی آب کشاورزی به پیشنهاد این شرکت در کمیته منابع و مصارف آب استان بر اساس تقویم زراعی و موجودی آب سد سفید رود مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

وی با بیان اینکه اولین نوبت آبگذاری کانال‌های آبیاری بر اساس تقویم زراعی از پنجم اردیبهشت ماه برای کانال راست سنگر (اراضی شالیزارهای مناطق شرق گیلان) و نهم اردیبهشت ماه برای کانال چپ سنگر (اراضی شالیزارهای مناطق مرکزی گیلان) به مدت ۲۰ روز پیوسته جهت انجام نشاکاری انجام شد.

خرمی اضافه کرد: در ادامه اجرای برنامه نوبت بندی آب کشاورزی به صورت ۸ روز وصل و ۴ روز قطع به صورت دقیق و بدون هیچ گونه تغییراتی تا پایان خرداد ماه امسال انجام شده و تا کنون به میزان حدود یک میلیارد متر مکعب آب جهت مصارف کشاورزی ۱۷۲ هزار هکتار از اراضی شالیزارهای تحت شبکه سفید رود تحویل شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان اضافه کرد: ادامه نوبت بندی آب کشاورزی با هماهنگی و تصویب کمیته منابع و مصارف آب استان تا پایان تیر ماه به صورت ۸ روز وصل و ۵ روز قطع اجرا می‌شود و هرگونه تغییرات در برنامه نوبت بندی آب کشاورزی به کشاورزان عزیز اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام/مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار