کد خبر : 37743
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی:

تسامح و تساهل قرآن در برابر عقاید مختلف شاه کلید فهم تمدن اسلامی است

تسامح و تساهل قرآن در برابر عقاید مختلف شاه کلید فهم تمدن اسلامی است

ملک پور گفت: تساهل و تسامح قرآن در قبال باورها، فرهنگ‌ها و عقاید مختلف شاه کلید فهم تمدن اسلامی است.

به گزارش گیلانستان « حمید ملک پور» در کارگاه آموزشی قرآن و شکوفایی حیات عقلانی تمدن اسلامی که امروز(چهارشنبه، ۲۲ خرداد) در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد با ابراز تاسف از عدم توجه کافی به آموزه‌های قرآنی گفت: امروز کتاب مقدس قرآن با وجود فراوانی و کمیت با معضل فراموشی مواجه است.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به رشد تمدن اسلامی از قرن چهارم به بعد افزود: کتاب مقدس قرآن تفاوت فاحشی با دیگر کتب آسمانی در بعد تاریخی، ادبیاتی و فرهنگی است. قرآن علمی جهان شمول و در تمام زمینه‌ها غنی است.
وی ادامه داد: قرآن مرام‌نامه زندگی مسلمانان است و همه پیشوایان دینی ما رسالت خود را آموزش قرآن و تعلیم آن می‌دانستند و نقش‌های دیگری که متصور بر آن است را فرع برشمردند.
ملک پور گفت: قرآن در دو قلمرو بینش و روش بر کشورهای مختلف دنیا تأثیرگذار بوده است به‌گونه‌ای که بت پرستی و هوا پرستی را تقبیح کرد و به جای آن یگانه‌پرستی و توحید را اشاعه داد.

وی قرآن را مشوق دانش‌اندوزی دانست و اظهار کرد: در هیچ کتابی به اندازه قرآن به دانش‌اندوزی ترغیب نشده است و از لحاظ کمی و کیفی از همه کتاب‌ها سرآمدتر است به‌گونه‌ای که گاه فضیلت عالمان را بالا می‌برد و گاه آنها را در ردیف پیامبران قرار می‌دهد و گاه شهادت آنها را در ردیف شهادت پیامبران می‌داند.

این استاد دانشگاه افزود: قرآن اولین کتابی است که به نقد قوم عرب که قوم خودش بود پرداخت و سنت‌های جاهلی و تعصبات خشک و پوچ را نفی کرد زیرا هدف آن حقیقت جویی، یکی از آموزه‌های بینشی قرآن است.

ملک پور تساهل و تسامح در قبال باورها، فرهنگ‌ها و عقاید و اقوام مختلف را شاه کلید فهم تمدن اسلامی دانست و بیان داشت: تساهل و تسامح قرآن یک نوع بینش عظیم قرآنی به شمار می‌آید به‌گونه ای که در زمینه‌ بحث‌های نظری و استدلالی و حتی خود آیات قرآن و سیره رسول و کافران و منافقان با تساهل و تسامح برخورد می‌کرد.

پایان پیام/شبستان

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار