کد خبر : 59616
تاریخ انتشار : شنبه ۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس:

تسهیلات آبخیزداری گیلان پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست

تسهیلات آبخیزداری گیلان پاسخگوی نیاز کشاورزان نیست

سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با اشاره به اختصاص ۲۶ درصد از تسهیلات آبخیزداری کل کشور به این استان، گفت: این اعتبارات پاسخگوی نیاز کشاورزان گیلانی نیست.

به گزارش گیلانستان، سید کاظم دلخوش صبح شنبه در جمع خبرنگاران با تاکید بر ضرورت حمایت قانونی از جنگل‌ها و منابع طبیعی، اظهار کرد: در قانون، به‌طور شفاف موضوع حفاظت از جنگل‌ها بیان شده و علاوه بر آن در قرآن نیز به موضوع انفال که بخشی از آن به منابع طبیعی مربوط می‌شود تاکید شده است که باید توسط حاکمیت مدیریت شود.

سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه، افزود: در این قانون به مبحث بیابان زدایی و همچنین ضرورت آبخیزداری تاکید شده است و پیش‌بینی کرده‌ایم که باید ۱۰ میلیون هکتار در سراسر کشور آبخیزداری شود و ۱۸۵ هزار هکتار در کشور جنگل‌کاری باید صورت گیرد.

وی با بیان اینکه بودجه‌های سالانه کفاف اجرای طرح‌های مربوط به حفاظت از منابع طبیعی را نمی‌دهد، بیان کرد: طی سال‌های گذشته آسیب‌های فراوانی به جنگل‌ها وارد شده و عدم آبخیزداری درست، عدم ساماندهی زراعت چوب و همچنین عدم اختصاص تسهیلات مناسب به زارعان مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورد.

دلخوش با اشاره به اینکه برای حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی باید مردم را وارد این عرصه کنیم، تصریح کرد: در قانون برنامه تاکید شده که اگر کسی بخواهد از منابع طبیعی بهره ببرد، وزیر جهاد کشاورزی می‌تواند مجوزهای لازم برای این کار را صادر کند.

نماینده مردم صومعه سرا در مجلس با بیان اینکه یکی از شغل‌های سودآور زراعت چوب است، افزود: اگرچه ۲۶ درصد از تسهیلات مربوط به حوضه آبخیزداری کل کشور به گیلان اختصاص داده شده است اما این میزان جوابگوی نیاز کشاورزان استان نیست.

وی با اشاره به اینکه برای ساماندهی منابع طبیعی، تأمین بودجه طرح کاداستر ضروری است، خاطرنشان کرد: طرح تنفس جنگل در ساماندهی جنگل و زراعت چوب مؤثر بوده و جلوگیری از قاچاق چوب با توجه به صنایع تبدیلی استان امکان پذیر است.

انتهای پیام /مهر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار