کد خبر : 16313
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶

تشکر دولت از رای بالای گیلانیان به روحانی با واردات برنج در فصل برداشت/ پاره کردن دستور کافی نیست، عملا مانع شوید

تشکر دولت از رای بالای گیلانیان به روحانی با واردات برنج در فصل برداشت/ پاره کردن دستور کافی نیست، عملا مانع شوید

دستور واردات برنج از سوی دولت در فصل برداشت موجب نارضایتی موجی از کشاورزان شده و نمایندگان شمال کشور ضمن انتقاد از این رفتار خواستار جلوگیری از واردات برنج در زمان برداشت این محصول استراتژیک هستند.

به گزارش گیلانستان، مردم گیلان پس از استان‌های سنی نشین کشور در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بالاترین رای را به روحانی بعنوان رئیس جمهور منتخب دادند که بسیار تامل برانگیز است.

اعتماد مجدد مردم کشور به ویژه مردم گیلان به روحانی باعث شد تا توجه جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری در سفر اخیرش به گیلان را به خود جلب کند و تحسین مردم گیلان مبنی بر پختگی و تکاملشان به اذعان همه‌ی مسئولان از جمله استاندار گیلان را بر انگیزد.

یقینا در سایه هر هدیه و هبه‌ای توقعی وجود دارد و قاعدتا مردم گیلان از دولت روحانی خواستار توجه بیش از پیش هستند و علاوه بر سهم خواهی در کابینه دولت دوازدهم نیازمند توجه بیشتر به کشاورزی و رونق گردشگری در استان هستند.

موضوعی که امروزه موجب آزرده خاطر شدن مردم گیلان به ویژه کشاورزان و برنجکاران از سوی دولت شده دستور معاون اجرایی رئیس جمهوری و تاکید وی بر تامین برنج مورد نیاز کشور از مبادی واردات است.


طبق قانون، واردات محصول استراتژیک برنج تقریبا شش ماه از سال که از سه ماه قبل و سه ماه بعد برداشت برنج است، ممنوع می‌باشد و دولت مکلف به تامین برنج مورد نیاز کشور از توانمندی‌های داخلی است.

موضوع واردات برنج امروزه به اصلی‌ترین دغدغه کشاورزانی شده که هنوز عرق جبینشان خشک نشده و در حال درو محصولات خود هستند و این تنها دغدغه مردم گیلان نیست بلکه خواسته تمامی برنجکاران شمال کشور از جمله استان های گیلان، مازندران و گلستان است.

جبار کوچکی نژاد یکی از نمایندگان مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به تذکرات رهبری در خصوص منع واردات در مواقع غیر اضطرار اشاره می‌کند و به خبرنگار ۸دی می‌گوید: برنج مورد نیاز داخل کشور توسط برنجکاران تولید و تامین می‌شود و نیازی به واردات برنج آن هم در فصل برداشت این محصول استراتژیک نیست.

وی با تاکید بر اینکه دولت حق ندارد در فصل برداشت محصول دستور واردات برنج به منظور تامین نیاز داخلی بدهد، افزود: نمایندگان شمال کشور با درخواستی از رئیس جمهور خواهان منع ورود برنج خارجی از کشور های تایلند و هند به داخل هستند چون واردات برنج یقینا موجب خسران برنجکاران است.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی متولی اصلی واردات و صادرات محصولات کشاورزی را وزارت جهاد کشاورزی می داند، مدعی است: وزارت جهاد کشاورزی باید نسبت به تخلف قانونی مبنی منع واردات برنج در فصل برداشت پاسخگو باشد.

حسن خسته بند از دیگر اعضای مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی است که مافیای برنج را ابزاری برای توجیه واردات دولت اعلام می کند و به خبرنگار ما می‌گوید: مافیای برنج در تلاشند با سودجویی از واردات و ضربه زدن به برنج داخلی پیوسته خواسته های مالی خود را تامین کنند.

نماینده مردم بندر انزلی و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی بدترین زمان واردات برنج را در موقع برداشت آن عنوان می‌کند و مدعی است: اقدامات اولیه از سوی نمایندگان شمال کشور در خانه ملت در خصوص لغو دستور واردات برنج انجام شده که اگر تا همین سطح پیگیری‌ها واردات برنج لغو نشود یقینا موضوع واردات برنج مورد تعقیب سخت نمایندگان کشور مواجه خواهد شد.


محمد حسین قربانی از دیگر نمایندگان گیلان است که دستور واردات برنج از سوی معاون رئیس جمهور را به نقل از نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تکذیب می کند و می‌گوید: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی دولت حق واردات برنج سه ماه قبل و سه ماه بعد از برداشت را ندارد و نقض مصوبه مجلس توسط ستاد تنظیم بازار و دستور بر واردات برنج در تمام ماه های سال شایعه است.

نماینده مردم آستانه اشرفیه و نائب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌گوید که نوبخت گفته اگر چنین دستوری از سوی معاون اجرایی رئیس جمهور صادر شده باشد آن دستور را پاره خواهد کرد.

این نماینده شمال کشور در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تقویت و حمایت کشاورزان از سوی دولت خاطر نشان کرد: باید تمام سعی و کوشش مجلس و دولت بر مبنای حمایت از کشاورزان باشد و همچنین اگر ضرورتی بر واردات برنج باشد شروطی نظیر میزان نیاز داخلی، واردات بر طبق تعرفع ثابت و همچنین منع واردات در شش ماه از سال لحاظ شده باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دکتر اویس یکشنبه , 8 مرداد 1396 - 14:04

نمایندگان محترم گیلان درمجلس شورای اسلامی

با سلام ،شما نماینده یک حوزه یا یک استان از کشور هستید اما دولت باید میزان در آمد و توان خرید همه ی مردم کشور را در نظر بگیرد برنج گیلان ، نسبت به برنج های خوب وارداتی ، بسیار گران است و بسیاری از مردم ایران و خوش نشین های گیلان ، توان مالی برای خرید محصول داخلی ندارند لذا برای تعادل عرضه و تقاضا
و پاسخ گویی به اقشار نیازمند و یا خوش نشین لازم است دولت برنج ضروری را وارد کند . شما بجای این شعارها ، بهتر است دلایل افزایش هزینه های کاشت و داشت و برداشت را جستجو کنید و آن هزینه ها را کاهش دهید تا محصول داخلی با قیمت مناسب دست مشتری برسد وآنگاه با جدیت و قاطعیت جلوی واردات را بگیرید .

رفتن به نوار ابزار