کد خبر : 83668
تاریخ انتشار : شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹

تفکیک زباله از مبدا در ۶۰۰ روستای گیلان/ هر شهرستان ۱۰ روستای سبز دارد

تفکیک زباله از مبدا در ۶۰۰ روستای گیلان/ هر شهرستان ۱۰ روستای سبز دارد

مدیرکل دفتر امور روستایی گیلان، با اشاره به انجام تفکیک از مبدا زباله در ۶۰۰ روستای گیلان، گفت: هفت روستا را به عنوان پایلوت طرح مپ انتخاب کردیم.

به گزارش گیلانستان به نقل از ایسنا، پیرعلایی اشاره به اجرای طرح تفکیک از مبدا پسماند روستایی تحت عنوان «مپ» در استان گیلان، اظهار کرد: مدیریت پسماند روستایی دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری هاست.

 

وی با بیان اینکه تفکیک از مبدا زباله را به صورت پایلوت اجرایی کردیم و نتیجه هم گرفتیم، افزود: هفت روستا به عنوان پایلوت آموزش های لازم را توسط بخشداران و دهیاران دیدند و متناوب این آموزش ها برای تفکیک از مبدا زباله اقدام به جمع آوری سطح های زباله در این روستاها کردیم.

 

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان در گفت وگوی تلویزیونی، با اشاره به همکاری خوب مردم در این هفت روستا با طرح مپ، عنوان کرد: مردم روستایی مانند زمان های قدیم از زباله های تر، کمپوست تولید می کنند.

 

پیرعلایی با اشاره به همکاری خوب بخشداران و دهیاران جهت جمع آوری پسماندهای خشک از مردم روستایی، خاطرنشان کرد: زباله های تر نیز در خانه ها تبدیل به کمپوست می شود.

 

وی از برگزاری ماهانه کمیته پسماند استان به ریاست استاندار گیلان خبر داد و بیان کرد: فرمانداران نیز روسای کمیته های شهرستانی پسماند هستند و لذا طی یک سال گذشته دغدغه اصلی استان مدیریت پسمان بوده است و باید این مشکل استانی را حل کنیم.

 

مدیرکل دفتر امور روستایی گیلان با بیان اینکه دهیاران را مکلف به تفکیک از مبدا زباله ها کردیم، یادآور شد: همه دهیاران دوره آموزشی لازم را دیده اند، زیرا آموزش حلقه مفقوده در مدیریت پسماند است و قطعا با آموزشی همگانی از طریق دستگاه ها و رسانه ها نتیجه خوبی می گیریم.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۷ دهیاری جمع آوری پسماند را انجام می دهند، تصریح کرد: نظارت و راستی آزمایی تفکیک از مبدا را جزئی تر کردیم و لذا ۱۸۶۴ دهیاری استان را در قالب ۱۱۲ دهستان تقسیم کردیم و هر مرکز دهستان چند دهیاری را آموزش می دهد.

 

پیرعلایی با اشاره به انجام تفکیک از مبدا زباله در ۶۰۰ روستای گیلان، اظهار کرد: اگر یک مرحله در چرخه پسماند انجام نشود، کل چرخه به مشکل بر می خورد و لذا جمع آوری زباله خشک و تبدیل زباله تر به کمپوست بسیار مهم است.

 

مدیرکل دفتر امور روستایی گیلان از برگزاری دو دوره تخصصی پنج ساعته فشرده تفکیک از مبدا برای فرمانداران و بخشداران و دهیاران در کلیه شهرستان های گیلان خبر داد و گفت: در حال حاضر بسیاری از روستاها در حال اجرای تفکیک از مبدا هستند و در هر شهرستان حداقل ۱۰ روستای سبز داریم که مشکل پسماند ندارند.

 

انتهای پیام/

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار