کد خبر : 104
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۲

تقابل اقتصاد و فرهنگ در شورای اسلامی کلانشهر رشت

تقابل اقتصاد و فرهنگ در شورای اسلامی کلانشهر رشت

اینکه در اجرای برنامه های ملی مذهبی بدنبال کیفیّت نباشیم و همواره بدنبال کمیّت باشیم خود به نوعی عدم دستیابی به اهداف کلان فرهنگی را بدنبال خواهد داشت.

در آستانه میلاد با سعادت منجی عالم بشریت و جشن بزرگ نیمه شعبان هر ساله شاهد برپایی هر چه باشکوهتر جشن ها و مراسم ویژه ایی در سرتاسر کشور و علی الخصوص استان ولایتمدار گیلان هستیم. امسال هم شهرداری کلانشهر رشت به همت شورای اسلامی شهر جهت برگزاری این جشن بزرگ مراسمی را تدارک دیده تا ضمن برگزاری هر چه باشکوهتر موجبات فرهنگ انتظار را در جامعه نهادینه کند و حال اینکه پاشنه آشیل تمام این اقدامات چه در قبل از برگزاری چنینن مراسمی و چه بعد از آن شاهد واکنش هایی از طرف برخی افراد هستیم.

از اجلاس روسای شوراهای اسلامی کلانشهرهای کشور در رشت گرفته تا… و این بار نوبت هزینه های اجرای مراسم پرشکوه نیمه شعبان در شهرداری رسیده و اینکه آیا صرف هزینه میلیونی بالغ بر ۳۰ میلیون تومان و دعوت از خواننده محبوب کشور ایران اسلامی به صرف مردم است یا خیر.

ناگفته نماند اینکه هر هزینه ایی دستاوردهایی را بدنبال خواهد داشت و نگاه هزینه ایی به مقوله فرهنگ در جهان و کشورهای توسعه یافته منسوخ شده است و اینکه هر اقدام فرهنگی در سطوح کلان کشوررا به نوعی به کاستی های موجود مرتبط کردن جای بسی تامل است.

اینکه در اجرای برنامه های ملی مذهبی بدنبال کیفیّت نباشیم و همواره بدنبال کمیّت باشیم خود به نوعی عدم دستیابی به اهداف کلان فرهنگی را بدنبال خواهد داشت. بسیاری از جوانان و مردم شریف شهر رشت انتظار تحقق بسیاری از کاستی های روزمره خود را در تصمیمات کلان شهری می جویند و داشتن شهری ایده آل با حفظ ارزش های ایران اسلامی را خواستارند.

در سالهای گذشته شاهد حضور جمعیت کثیری از هنرمندان کشوری در خطه سرسبز گیلان بوده ایم که شاید بدلیل بار هزینه ایی خانوارها بهره مندی از آنها برای همگان میسّر نبوده و انتظار خدمات عمومی برای شهروندان دور از انتظار نیست.

از اینکه تمام اقدامات فرهنگی و آموزشی را با خط کش مالی بسنجیم گاهی ما را به مسیر اشتباه می کشاند و اینکه تصوّر درآمد و هزینه را در اجرای کارهای فرهنگی به مثابه کارخانه تولیدی بسنجیم اشتباه بس بزرگتر خواهد بود.

نکته قابل تامل دیگر درخصوص مخالفت برخی افراد ، بکارگیری واژه ایی نوظهور بنام «غیربومی» است چرا که عمدتا این واژه در گزینش استخدامی افراد بیشتر می گنجد تا اقدامات فرهنگی و اینکه چسباندن واژه های ناملموس و احساسی در مواجه با پدیده فرهنگی بسیار خطرناک است.

اینکه شهرداری کلانشهر رشت مشابه سایر شهرداری های کشور در تنگنا های مالی بسر می برد که در ایجاد درآمدهای پایدار همواره دچار مشکل است امری تکراری و جدی است. ولی از آن سوی می بایست به یاد داشته باشیم که بودجه فرهنگی انشاء شده در سال جاری جهت انجام امور فرهنگی است و انحراف بودجه ایی رخ نخواهد داد که نگرانی در پیش داشته باشد.

امید است در برگزاری چنین مراسمی بتوان ابعاد مختلف فرهنگ انتظار را تبیین کرد و صرف نگاه نقادانه به هزینه های جاری برگزاری مراسم مفید واقع نمی گردد.

لذا از تمام متولیان مدیریت شهری انتظار می رود جهت برپایی هر چه باشکوهتر فرهنگ انتظار و نهادینه کردن این امر مهم در جامعه از تمام ظرفیت های ملی و محلی استفاده نمایند.

دکتر حسین متقی طلب

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار