کد خبر : 79983
تاریخ انتشار : جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور عنوان کرد

تلاش موسسه تحقیقات برنج برای توسعه رقم متحمل به خشکی

تلاش موسسه تحقیقات برنج برای توسعه رقم متحمل به خشکی

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه اولین رقم متحمل به خشکی را سال گذشته با عنوان رقم کیان معرفی کردیم که متحمل به خشکی آخر فصل است، گفت: ۱۷۰ هزار هکتار در استان زیر مجموعه سد سفیدرود داریم و این خیلی مهم است زیرا سد در اواخر، آبی برای تغذیه ندارد و تلاشمان توسعه این محصول است.

به گزارش گیلانستان، مریم حسینی در حاشیه آیین برداشت مکانیزه برنج در روستای آبکنار شهرستان بندرانزلی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برنامه‌های موسسه تحقیقات برنج کشور در شاخه‌های به‌زراعی و به‌نژادی است.
وی با بیان اینکه در شاخه به‌نژادی معرفی ارقام جدید متناسب با نیاز کشاورز انجام می‌شود، افزود: ارقام زودرس، پاکوتاه و مقاوم به ورس همچنین خوش کیفیت که عملکردشان بالاتر از ارقام محلی باشد مورد توجه است؛ ضمن اینکه ارقامی معرفی می‌کنیم که متحمل به خشکی باشد.
حسینی با بیان اینکه اولین رقم متحمل به خشکی را سال گذشته با عنوان رقم کیان معرفی کردیم که متحمل به خشکی آخر فصل است، افزود: ۱۷۰ هزار هکتار در استان زیر مجموعه سد سفیدرود داریم و این خیلی مهم است زیرا سد در اواخر، آبی برای تغذیه ندارد و تلاشمان توسعه این محصول است.
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با بیان اینکه تا پایان امسال سه رقم جدید را برای معرفی در برنامه داریم، تصریح کرد: سه رقمی که امسال در دست معرفی داریم در شاخه‌های پر پتانسیل‌ها و خوش کیفیت‌ها است.
وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از کارها ارائه دستورالعمل‌های فنی و زراعی به کشاورزان است اینکه چطور، چه زمانی و چه مقدار کود بدهند، افزود: یکی دیگر کنترل به موقع آفت‌ها و بیماری‌هاست؛ طوری که خسارت از آفت و بیماری نبینیم و با چه رطوبتی برداشت کنیم تا ضایعات تا حد ممکن کم شود.
رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: یکی دیگر از وظایف علاوه بر به‌نژادی و به زراعی این است که این تحقیقات را به کشاورزان بهره‌بردار و مروج آموزش دهیم لذا کلاس‌های مدرسه در مزرعه و فعالیت‌های ترویجی و آموزشی از دیگر وظایف محققان این موسسه است.
حسینی تصریح کرد: علاوه بر اینها تولید بذر را هم انجام می‌دهیم یعنی طبقات اولیه بذری را تولید و به سازمان های جهاد کشاورزی و بخش خصوصی می‌دهیم و بعد بذر گواهی شده دست کشاورز می‌رسد.
وی بذر گواهی شده را بذری دانست که عاری از علف هرز و عاری از آفت و بیماری‌ها بوده و کاملا خالص است و یادآور شد: این به کشاورز کمک می‌کند برنج با کیفیت تولید کرده، بفروشد و درآمدش افزایش پیدا کند.
انتهای پیام/ ایسنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

رفتن به نوار ابزار